19.03.2011
Test Test

Canyon Roadlite7.0

Som i alle andre markeder findes der også i cykelmarkedet forskellige produktstrategier. Nogle producenter taler til hjertet og andre til fornuften.

Produktstrategien hos tyske Canyon hælder markant til den fornuftige side, fordi Preis/Leistung-forholdet er helt afgørende for succesen hos det germanske publikum.
De henter i vidt omfang deres viden i cykelmagasinet Tours grundige test, og Canyons udviklingsstrategi har derfor gennem tiden været meget påvirket af magasinets testparametre, som indtil for få år siden vægtede stellets stivhed i forhold til vægten højt. I denne periode udviklede Canyon sit F6 aluminiumstel, som klarede sig særdeles godt i Tours testbænk og blandt andet vippede konkurrenter som danske Principia af vinderpodiet.

//Nyt fokus// For at slå så skarpe konkurrenter, måtte man gå endnu mere kompromisløst til værks i designfasen, end de gjorde, og det gav sig blandt andet udslag i nogle lidt uharmoniske rørdimensioner og ekstreme overgange. Mange vil sikkert huske den temmelig uskønne overgang mellem det massive kronrør og den slanke kulfibergaffel, som et af de mere markante eksempler.

I de senere år har Tour ændret fokus og skeler nu også mere til komfort og æstetik, og Canyon er fulgt i efter. Således er kulfibergaflen bl.a. ændret, så mødet mellem kronrør og gaffel er blevet langt mere harmonisk. F6-rammen er fortsat ikke nogen æstetisk åbenbaring; men det er der i øvrigt heller ikke nogen af de øvrige Canyon-rammer, der kan prale af at være. For at bruge et engelsk udtryk, så gælder det for alle Canyon-rammer at ”they look the business”. Og Canyons business er maksimal ydelse til prisen.

//Stivhed og komfort i skøn forening// F6-rammen består af 1390 gram aluminium, hvoraf en ganske anselig mængde er anvendt på det  massive konificerede skrårør. Herudover skal Canyons patenterede Maximus-sadelrør fremhæves med sin forening af stivhed og komfort. Den konificerede afslutning giver mulighed for anvendelse af en 27,2 mm sadelpind, som tillader større udbøjning og forbedret stødabsorption.

Hele rammen er dertil indpakket i en koksgrå anodisering, som udmærker sig ved at være ekstremt hård og let – men skøn at skue er den ikke.

På Canyons nyere og dyrere rammer ser man nu også ekstra tynde sadelstræbere, som er mere fleksible og komfortable – et design som bl.a. Cannondale har kørt med i mange år. Men denne feature er desværre endnu ikke kommet med på F6.

Men kørekomfort består ikke kun af stødabsorption, den afhænger også meget af stelgeometrien, og her har Canyon anvendt et par simple og meget effektive fif. Et forhøjet kronrør og ekstra slopevinkel på overrøret gør tilsammen, at positionen på cyklen bliver mere oprejst, uden at man af den grund føler sig som en håbløs stivrygget motionist. Man mærker bare tydeligt, at man sidder mere afslappet på cyklen – en udpræget behagelig følelse..

//Kontant feedback// Men tag ikke fejl. De forskellige komforttiltag til trods er køreoplevelsen på en Canyon Roadlite udpræget kontant. De 1390 gram aluminium er 600 gram mere materiale end de letteste kulfiberrammer på markedet, og når de anvendes så effektivt, som Canyon gør, så bliver der en verden til forskel.

Hvis man er hardcore racer, gør man klogt i at prøve en superstiv ramme som denne, før man hopper på en af de fjerlette kulfiberrammer, der dominerer markedet i dag. Køreoplevelsen er formidabel. Den kontante feedback fra rammen er afhængighedsskabende og giver lyst til at forlænge turen hver eneste gang.

Styringen er naturligvis klippestabil, og under nedbremsninger fra høj fart holder det positive indtryk hele vejen frem mod svinget og hele vejen igennem det. Det er SÅDAN her, en rigtig racercykel skal køre.

//Næsten perfekt// Denne helt rigtige hardcore high-end køreoplevelse finder man kun på stive rammer med lette komponenter, og det er derfor, man oftest – men altså ikke her – er nødt til at kaste en del penge efter sin cykel for at få den.

Canyon Roadlite har både en stiv ramme og tilpas let udstyr. Så let, at totalvægten ender på 7,9 kg. Det skyldes, at den komplette Ultegra-gruppe i kombination med de fine Ritchey WCS-komponenter ikke trykker alt for hårdt på vægten.

Når man dertil lægger fine Continental GP4000S-dæk, så er pakken næsten fuldendt. Næsten, fordi de ganske vist stabile men også tunge Mavic Aksium-hjul trods alt gør, at den helt sublime køreoplevelse ikke materialiserer sig – men det er nu meget tæt på.

Og hvad er så svaret på, hvor meget man skal betale for at få en køreoplevelse, som er en af de bedste, Cykelmagasinet nogensinde har haft? Sølle 9.388 kr.! Og vil man kun have rammen og selv samle sin egen drømmeracer, så kan den fås for kun 3.907 kr. Mere behøver det altså ikke at koste, at blive formidabelt godt kørende, og det er en skræmmende udfordring for alle Canyons konkurrenter.