09.07.2018
Asger Brix Pedersen

Ceramicspeed præsenterer nytænkende gearsystem

Mens Shimano, Sram og alle de andre kæmper om at have størst antal gear på kassetten, har Ceramicspeed taget det traditionelle gearsystem og smidt det i skraldespanden. For Ceramicspeed’s produkter handler det om størst valuta af dine watt, og der hvor det hele startede var i de keramiske kuglelejer, som også er fundamentet i firmaets spritnye og særligt innovative “Driven”-koncept.  

Driven 
Man skal lige kigge en ekstra gang eller to når man ser billeder af Driven, for det er i sandhed noget for sig selv. Modsat det traditionelle gearsystem, har Driven hverken bagskifter, forskifter eller kæde. Men består af 21 kuglelejer, en flad kassette, et kranksæt og en aksel i Carbon som fungerer som bagskifter og wattmåler. Den manglende kæde giver ingen slid på kranksæt, kassette eller pulleyhjul som i et traditionelt gearsystem. Oven i det er Driven også lettere og giver bedre aerodynamik, samt muligheden for at pakke det ind så aerodynamikken er helt i top. 

[IMG2]

Lige nu er Driven et ikke-færdigudviklet koncept, sat op til 13-speed, men som sagtens kunne være 15-speed, grundet den flade kassette. Ceramicspeed har sendt en patentansøgning afsted, som de krydser fingre for går igennem.  
Måden det fungerer på er lidt som et Schweizisk urværk, hvor alle tandhjul kører rundt og med hinanden. I Driven er det Ceramicspeed’s egne kuglelejer, der med markeds mindste friktion giver størst valuta for watt’ene.  

[IMG3]

Et ambitiøst mål som startskud 
Ceramicspeed gik ind til projektet, i samarbejde med University of Colorado, med ambitionen om at udvikle verdens mest effektive gearsystem. Helt præcist ville det udvikle et system som mindst var 99% effektivt. Det mest effektive gearsystem på markedet lige nu er fra Dura-Ace-gruppen, med alt fra Ceramicspeed der kan sættes på. Den opsætning er ved 380 watt 98,37% effektivt og 98.08% effektivt ved 250 watt.  
Ifølge Ceramicspeed har de opfyldt ambitionen og udviklet et 99,2% effektivt gearsystem. Driven kan dog ikke installeres på alle cykler, det kræver nemlig en specielramme hvor kædestræberen er flyttet op, så akslen kan monteres mellem kassette og kranksæt. 

[IMG4]

Driven er uden tvivl noget helt modsat af hvad der er på markedet, men intentionen og fordelene ved Driven har bestemt et stort potentiale.  
Ceramicspeed er lige nu på Eurobike for at vise projektet frem, og søndag aften kunne de stolt offentliggøre en sejr ved Eurobike Award 2018 – så helt galimatias er projektet ikke.  
Ceramicspeed har dog ikke planer om at selv føre det ud på butikshylderne, de vil sælge Driven som licens til cykelfabrikanterne.