27.03.2014
Søren Sliwa

Christina Watches’ kaptajner stadig med fremme

Der blev prøvet nye ting i dag i Coppi e Bartali i Italien. 1. etape bestod nemlig af to dele. Første halvdel var en almindelig etape, hvorefter anden del var en holdtidskørsel. Det er der ikke så meget nyt i, men måden holdtidskørslen skulle køres på, var at de 8-mands store hold blev delt i to. Så den ene halvdel først kørte, hvorefter den anden halvdel skulle ud på samme rute lidt senere. Så Christina Watches-Kumas sporsdirektør Bo Hamburger havde rigeligt med cykelløb at tage sin af i dag. 

Han dog godt tilfreds med sine rytteres præstationer, da de to vigtigste ryttere holdt sig fremme på første deletape. 

– Vi kørte etapen kontrolleret, og forsøgte at holde alle mand fremme, da vi ramte stigningen. Vi havde vores to klassementsfolk med fremme, hvilket var det vigtigste. Det havde været optimalt athave haft en af vores hurtige folk, fx Gavazzi eller Rossi med i forreste gruppe, men sådan skulle det ikke være i dag. Alt i alt gik det fint, synes jeg, og vi fik alle mand helskindet igennem, siger Bo Hamburger i en pressemeddelse.

På anden del af etapen kom alle rytterne dog ikke helskindet igennem, da den første del af holdet, der var afsted, blev ramt af et styrt. 

– Det første hold, vi sendte afsted, er uheldige med et styrt i starten. Det gør det selvfølgelig svært. Når man tænker på styrtet og en punktering et minut inden start, så synes jeg, at de kører et fint løb. Det andet hold kører også en god tid. Det er klart, at rytterne lige skal vænne sig til de nye cykler, men det var en hæderlig præstation. 

Imorgen skal Christina Watches-Kuma-rytterne ud på en mere normal etape, der dog er en hård en af slagsen. De skal således passere 5 stigninger, men Hamburger håber at de kan tage derfra med lidt i posen.

– Det bliver helt sikkert et hårdt løb, men vi forventer, at flere af vores ryttere kan sidde med fremme. Schumacher, Zaballa og Baliani skal nok være klar. Nu må vi se, om vi skal prøve at sende en rytter i udbrud, men først og fremmest handler det om at holde vores kaptajner fremme i løbet. Og så vil vi rigtig gerne køre med om etapesejren, hvis muligheden byder sig, fortæller han.