18.07.2016
https://velomore.dk/wp-content/uploads/2022/01/Velomore-logo_rund.png Velomore

Dagens lir: Mark Cavendishs Cervelo S5

Dagens lir har de sidste 2 episoder omhandlet bjergcykler, og nu det tid til forandring. I dag står den på sprinter lir og cyklen der i år har vundet 4 sejre i Tour de France. Det har gjort, at han nu har rundet de legendariske 30 sejre, og har nu kun 4 mere op til Eddy Merckx. Når han de 4 (5) sejre mere, så er han den mest vindene cykelrytter i Touren nogensinde. En prestigefyldt titel. 
Men hvad er det for en cykel Cavendish vinder så meget på i år? Vi guider jer igennem det hele. 
Dette er opsætningen til sprinteretaperne, så det er et andet setup med hjul osv. når de skal kører op ad. 

Cav kører rundt på en kompakt opbygget Cervelo S5, med Shimano gear og Enve hjul. Som det eneste hold i Touren, kører Dimensioen Data på Enve hjul. 

Rammen 

Rammen er Cervelos aerodynamiske ramme, Cervelo S5. En ramme der er fokuseret på aerodynamik, og er blevet designet utrolig skarpt og kompakt. Modsat for eksempel den nok mest populære aeroramme i feltet, Vengen, så er den her ikke ligeså elegant designet. Den er designet stift, og med lige linjer. 
Rammen med Enve SES 7.8 hjul, vejer lige omkring 7.3 kg. 

Hjulende

Mark Cavendisk går selvfølgelig ikke på kompromis med noget som helst hvad angår aerodynamik. Heller ikke hvad angår hjul. Han kører på Enves SES 7.8 hjulsæt. Et relativt tungt, men stift og aerodynamisk hjulsæt. Forhjulet er 71mm højt, og baghjulet 80mm. Det giver Cav den optimale aerodynamik og stivhed når han træder cyklen i gang. Hjulsættet vejer 1500-1600 gram. Det er afhængigt af ringen osv. 

Gearet

Hans Cervelo er udstyret med Shimano DuraAce DI2. Han kører med 53-39 tands klinger foran og 11/28 tænder på kassetten. Umiddelbart kører Cavendish på 25 mm ringe, hvilket gør, at han træder 10.17 meter per pedalomgang omgang.
En lille sjov fun fact er, at Cavendishs junktion box sidder et utroligt smart sted. Det skulle være mere aerodynamisk, og gøre det lettere for både mekaniker og Cavendish ham selv, at finjustere gearet via junktion boxen, når den sidder placeret som den gør på billedet. 
De har placeret den lige under sadlen. 

[IMG6] 

Cockpittet

Cavendishes cockpit er udstyret med speciallavet aerostyr, som kun han på Dimension Data er udstyret med. Han har integreret Garmin mount, hvilket gør selv hans Garmin aero. Han har en fuldcarbon Enve frempind på (120 mm), som er en lille smule negativ, og som er sat helt i bund med kun en tynd CeramicSpeed spacer under. Det gør ham ekstra aerodynamisk, og Cav er jo kendt for at vinde sine spurte pga. aerodynamikken. Han ligger meget lavere end folk som Kittel, hvilket gør han skal træde mindre watt for at bryde vinden. 

Alt det andet

For at Cavendish sidder komfortabelt de mange km inden spurten, er han udstyret med en Fizik Arione saddel. Samme saddel der har sat på de andre "Dagens lir" artikler. 
Cav kører med sprinterknapper, så han lettere kan skifte gear mens han sprinter. Alt andet ville være unaturligt. Men heller ikke her er det som det plejer. Cavendish har nemlig placeret sine sprinterknapper højere end normalt, men har til gengæld sat dem omvendt, så i stedet for at skulle trykke ned på knappen, skubber han op.
Lejer osv. er CeramicSpeed, så Cavendish ikke skal tænke på friktion. 

Scroll igennem billederne øverst i artiklen for flere billeder.