04.03.2011
Test Test

Fi’zi:k Ares sadel

UCI dikterer, at sadelspidsen skal være mindst 5 cm bag en lodret linie gennem krankboksen. Denne regel er specielt et problem at overholde på enkeltstartscykler, hvor de foroverbøjede aerodynamiske positioner efterlader rytteren ubehageligt helt ude på en smal og tyndt polstret sadelspids. Nogle producenter er gået hele vejen med specielle sadler til kampen mod uret, hvor næsen af sadlen er ekstra polstret. De italienske sadelmagere fra Fi’zi:k har vendt bøtten og i stedet kreeret en kortere sadel. Sadlen er baseret på den populære model Antares. Ud over en anelse mere polstring og bredere næse, er sadlen i princippet en Antares med 34 mm kortere næse. Sadlen holder sig herved akkurat også inden for UCI’s minimumslængde på 24 cm.
Sadlen er intet mindre end en åbenbaring, hvis du kommer fra en sadel, som ikke er tiltænkt brug til tidskørsler. Brugen af sadlen svarer reelt til, at du får lov til at sætte en normal sadel, afhængig af model, omkring 3 cm frem. Selvom du sidder ude på spidsen af sadlen, får du stadig en del mere støtte bagtil. Den forholdsvise faste polstring med High Performance skum yder en rigtig god komfort i den foroverbøjede position. Understellet i K:ium sikrer en lav vægt og optimal støddæmpning. Med en vægt opgivet til 165 gram er Ares samtidig umiddelbart den letteste sadel, som er designet specifik til brug på enkelstartscyklen. Overdelen i sort og hvid Microtex holder sit udseende flot, og selv den hvide halvdel er forholdsvis let at holde pæn ren.
Til brug for ryttere, som er underlagt UCI’s restriktioner, scorer denne sadel topkarakter. For ryttere, som fx triatleter, hvor sadlens placering i forhold til krankboksen frit kan vælges, vil dens potentiale falde lettere til jorden. Cykelmagasinet tvivler dog ikke med også at anbefale sadlen til dette segment af cykelsporten. Sadelnæsen er i den foroverbøjede position i princippet kun til gene. Dog kan triatleter, der dyrker langdistancen, have glæde af en længere sadel, hvor positionen lettere kan varieres. Men denne sadel er skabt med ét mål i sigte; at sikre rytteren den bedst mulige position og komfort inden for UCI’s fastlagte rammer. Fi’zi:k Ares løser denne opgave til UG.