09.04.2011
Test Test

Nokon kabler

Det er ikke kun udseendemæssigt, at Nokon i lang tid har formået at udmærke sig, men funktionsmæssigt skulle de også være en opgradering til standardkablerne. De kompressionsløse aluminiumsperler skulle sikre en mere direkte og kontant feedback, ligesom vægten af det samlede system er til den gode side i forhold til standardkablerne.
Nokon har introduceret en National Edition model, hvor enkelte perler på gearkablerne er skiftet ud med de nationale farver. Dette giver et meget eksklusivt look og giver en ejerglæde noget ud over det normale for de ellers oversete kedelige standardkabler.
Cykelmagasinets testrytter startede ud på den politiske korrekte måde med brugsanvisningen i hånden. Man bliver dog lettere forvirret, da illustrationerne ikke svarer helt overens med teksten, som i øvrigt er en dårlig engelsk oversættelse. Et besøg på Nokons hjemmeside viser dog en mere opdateret udgave af brugsanvisningen, men stadig ikke helt fyldestgørende. Vi vil hermed understrege; er du ikke en hjemmemekaniker med tommelfingrene skruet rigtigt på, vil du hurtigt blive udfordret. Men når du har regnet det hele ud, er det ingen sag. Hele processen tager bare sin tid og kræver en god portion tålmodighed.
Én af grundidéerne med Nokon-kablerne er, at du kan lade lineren, som går inde i aluminiumsperlerne, gå uafbrudt hele vejen fra greb til bremser og skiftere, hvorved det indvendige kabel er fuldt ud beskyttet. Problemet er så bare, at justerskruerne på kron-/skrårør på de fleste cykler ikke er designet til denne tykkere liner, hvorfor boremaskinen skal findes frem og hullet bores op. Det samme gør sig gældende for nogle bremser og bagskiftere. På testcyklen med Sram Red var der dog ingen problemer med bremserne, hvor lineren fint kunne løbe gennem justerskruen. Slidserne i kabelguiden under krankboksen måtte dog bores op, ligesom det ikke var muligt at føre lineren gennem justerskruen på bagskifteren. Der er lignende problemer med Campagnolo og Shimano. Det er dog ikke påkrævet at føre lineren hele vejen, men da dette er en af grundidéerne ved Nokon, synes fordelene derved ved netop disse kabler at være forsvundet.
En anden fordel ved Nokon-kablerne er, at de er meget fleksible og derved let kan monteres med skarpe bukningen på for eksempel enkeltstartscykler, hvor almindelige kabler normal ikke vil kunne tåle så skarpe knæk uden at påvirke skiftefunktionen.
Monteret korrekt var det bare at komme ud og nyde de mange friktions- og kompressionsløse gearskift og nedbremsninger. Monteret korrekt leveres varen til UG. Man føler en tillidsvækkende direkte kontakt med bremserne, ligesom gearskiftet virker mere direkte. Det lukkede system påvirkes ikke af vejr- og vejforhold og sikrer derved en konstant høj ydelse året og sæsonerne igennem. Eneste anke vi måtte erfare på første tur var, at aluminium mod aluminium uundgåeligt fremkalder knirkelyde. Lidt smørelse på kablerne fjernede dog denne irriterende lyd omgående.
Prisen for disse kabler er dog i den mere pebrede ende, og hvis man samtidig skal betale sig fra monteringen, kan det gå hen og blive en bekostelig omgang. Men på sigt kan investeringen til dels tjene sig hjem både ved ren glæde, men også økonomisk. Det er ikke nogen hemmelighed, at kabler kræver en hvis vedligeholdelse for optimal funktion, men da disse kabler udgør et helt lukket system, består vedligeholdelsen maksimalt af en ny wire, som desuden med fordel kan udskiftes til én af de teflon-coatede wirer, som markedet tilbyder. Skifter du cykel, kan kablerne tages med og eventuelt forlænges med de medfølgende ekstra perler, hvis dette er nødvendigt. Lineren kan købes i løs vægt til rimelige penge, hvorfor udgiften til disse kabler i hovedtræk kan anses som en engangsinvestering frem for en løbende udgiftspost som standardkablerne.
Cykelmagasinet tvivler ikke med at give disse kabler varme anbefalinger. Men da monteringen er så tidskrævende, og prisen er høj, kan vi ikke retfærdiggøre en stjernegivning helt i toppen.