01.07.2020
Lasse Klausen

Nyt dope fra pusheren

Anghel Ivanof har siden de tidlige 1990ere eksperimenteret med kulfiber, dengang ved at fremstille og reparere racerbåde, kanoer og surfboards. Og efter en smuttur til flyindustrien var han i 2005 klar til at erobre cykelverdenen. Portugiseren var således klar med sin første sadel-prototype I 2006. Siden da har Anghel videreudviklet på sine idéer, og i dag fremstiller han nogle af markedets absolut letteste sadler under mærket GELU. 
[IMG2]
Hvad er GELU K-1? 
GELU K-1 er med sine 49 gram markedets letteste MTB-sadel. K-serien er den mest alsidige sadel i GELU-porteføljen af håndlavede sadler – både fordi dens konstruktion er meget holdbar og fordi formen skulle passe mange rytteres anatomi. Sadlens forarbejdning og finish er, prisen taget i betragtning, helt naturligt i top. Samlinger, overflade og rails er udført i skyhøj kvalitet. 
Hvad kan den? 
I skoven kræver den polstringsløse sadel tilvænning, uanset at det er formen, der er det mest afgørende for en sadels komfort, har polstringen, eller mangel på samme, selvsagt en betydning for komforten. På de korte ture (under to timer) fungerede sadlen, fint, men jeg blev træt bagi, når jeg var ude længere. 

Pris og data 

  • Længde: 242 mm
  • Bredde: 122 mm
  • Max ryttervægt: 95 kg 
  • Vægt: 49 gram 
  • Pris: 3.330 dkr. 
Selle San Marco Aspide Superleggera Open
Med en vægt under 110 gram er Selle San Marco sadlen en af markedets letteste polstrede sadler. Med udstrakt brug af kulfiber og en meget let Pebax skum har de itaielsnke sadel-veteraner således skabt en meget, let, stiv men samtidig også ret behagelig sadel. 
 
Hvad er Selle San Marco Aspide Superleggera Open?
En let, dyr og relative komfortabel sadel, der oprindeligt er skabt til landevejen, men også er blevet populær hos vægtpinende mtb-nørder. Sadlen kan nemlig holde til mange stød og slag og dens effektive polstring betyder sammen med en geometri, der tiltaler mange, at sadlen er god i skoven.
 
Hvad kan den?
Hvis formen og polstringen ellers bliver godkendt af dine baller og mellemkød er sadlen et godt bud på en meget let sadel, der kan monteres på et let xc-projekt OG som samtidig kan køres i timevis i terrænet uden skindet falder af dig. 
Pris og data 
  • Længde: 278 mm
  • Bredde: 131 mm (smal), 141 mm (bred)
  • Ingen rytter-maxvægt
  • Vægt: 109 gram
  • Pris:ca. 2.900 kr.
Gemini Pröpus
Konceptet har været kendt længe og Scotts highend cykler har haft det et par sæsoner: en integreret styr/frempind-løsning i kulfiber. Men spanske Gemini tager løsningen til det ekstreme.  
 
Hvad er Gemini Pröpus?
Det er et monsterlet, smukt og dyrt styr, der også rummer en integreret fempind: Drengene fra Barcelona kan således levere et nummereret styr med integreret frempind, alt i carbon, med en vægt på 149 gram. Det er med afstand den letteste model af sin art på markedet. Og det smukkeste.
[SPLIT][IMG13][IMG11][SPLIT]
Hvad kan det? 
Foruden at Pröpus styr-løsningen er let, smuk og stilren, mener Gemini-folkene, at deres styrløsning er stærkere end et traditionelt cockpit med to komponenter: styr og frempind. Fordelen ved den integrerede løsning siges at være, at man undgår svage samlinger og dermed mindsker risiko for brud. Det stress, som styr og frempind udsættes for, fordeles desuden over et større overfladereal og reduceres dermed. Dertil er den integrerede styrløsning en smuk løsning på din MTB. Gemini folkene producerer også integrerede styr-løsninger til Enduro- og downhill-ryttere. Alle styrløsninger leveres i forskellige bredde og med forskellige længder og vinkler på den integrerede frempind. Og det integrerede frempind-styr leveres naturligvis i lækker matsort kasse og med indgraverede nummer i kulfiberen. 
Pris og data
  • Mål: Længde: 740 mm, Rise: 0 mm, backsweep 7 grader, upsweep 5 grader
  • Frempindslængde: 50, 60, 70, 80, 90 eller 100 mm
  • Max ryttervægt: 90 kg 
  • Vægt: 149 gram (v. 50 mm frempind)
  • Materiale: Mitsubishi MR70 carbon 
  • Pris: ca. 4.500 kr.
Garbaruk 12 speed kassette: Et lirrens alternativ til den 12-vingede ørn
SRAMS Eagle 12 speed kassetten er vel omtrent lige så enerådende på highend xc-markedet som Kelloggs på supermarkedets cornflakes-hylde. Men der findes en polsk udfordrede, der gerne stækker ørnens vinger.
 
Hvad er Garbaruk 12 speed kassette?
Den store polske mølle er først og fremmest et billigere, lettere og designmæssigt lidt sjovere indslag end Eagle kassestten. Gabaruk tilbyder som sin konkurrent en 10 x 50 udveksling (og en tættere 10 x 48) og en kassette, der er fremstillet i ét stykke varmebehandlet aluminium. 
[SPLIT][IMG15][IMG16][SPLIT]
 
Hvad kan den?
Den ser svinegodt ud på din bike. Især hvis du vælger en af i alt otte farver til den største, yderste ring – og vælg så en farve der matcher dit øvrige Garbaruk-outfit: chainring, bagskifter-kasse og pulleyhjul. Så kører det for dig. Kassetten vejer med sine 342 gram ca. 15 gram lettere end Srams tilsvarende topmodel. Slangen i Garbaruk-paradiset er, at den billigere, lettere og frækkere kassette ikke slår sin konkurrent på performance. Garbaruk-kassetten skifter ikke helt så smooth og præcist som Eagle. Det er småting, du mister ikke et gear eller krøller slangen under skiftet. Men der er en lille forskel i skiftene.
Pris og data
  • Udveksling: 10 x 50 eller 10 x 48
  • Vægt: 342 gram 
  • Materiale: Varmebehandlet aluminium
  • Farver: Yderste, største ring kan fås i otte farver
  • Pris: ca. 1.750 kr.
Mere info: www.garbaruk.com