22.09.2020
Test Test

Velomore tester Scott Addict RC 15

Addict har siden sin introduktion tilbage i 2008 været blandt de mest vindende cykelmodeller i feltet, og de senere år er den blevet Yates-brødrenes foretrukne våben. Mens cykelproducenterne i høj grad specialiserer modellerne til enten at være aerodynamiske, superlette eller komfortable, handler det i stigende grad også om, at cyklerne skal kunne det hele. Det er tanken bag opdateringen af Addict, der blevet mere integreret, mere aero og mere komfortabel, mens den bevarer det lette og stive udtryk, der har karakteriseret den i et årti.

Rammen

Scott inddeler sine landevejscykler i tre kategorier: Lightweight, aero og endurance. Addict tilhører lightweight-kategorien, selvom all-round måske i virkeligheden havde været mere passende. I hvert fald bidrager opdateringerne på den nye model mere til aerodynamikken og komforten end til lav vægt.

Det mest iøjnefaldende er, hvor gennemført og integreret designet er blevet. Selvom RC 15 ikke har topmodellernes fuldt integrerede carbon-styr, er kablerne helt skjulte under et smart cover på frempinden, og overgangen mellem frempind og kronrør er superskarp. Kombineret med at Addict nu kun kommer med skivebremser giver det et super clean og aerodynamisk look i fronten af cyklen. Addict har også fået aero-modellens Foils karakteristiske airfoil rørformer på både kronrør, skrårør, saddelrør, saddelpind og bagstag.

Scott har redesignet Torayca carbon-layup’et omkring krankboksen, hvilket angiveligt har forbedret stivheden i det område med 14,5 procent. Det skulle sikre, at kraftoverførslen er ligeså kontant og umiddelbar, som den skal være på en letvægtscykel. Desuden er rammen støbt med færrest mulige indvendige samlinger, hvilket også sparer kostbare gram.

Som de fleste moderne landevejscykler har Scott også overgivet sig til de lavt monterede saddelstræbere, der forbedrer komforten i det område.

[SPLIT] [IMG3][SPLIT]

[SPLIT] [IMG4][IMG5][SPLIT]

Udstyr

Addict RC 15 er udstyret med en fuld Shimano Ultegra Di2-gruppe, og modellen tilbydes nu udelukkende med skivebremser. Det siger ikke så lidt, når der er tale om den eneste model i Scotts lightweight-kategori. 160mm rotorer både for og bag sikrer sublime bremseegenskaber i særligt cyklens naturlige bjergrige habitat, og integrationen af kabler er virkelig gennemført hele vejen rundt. Gearingen på henholdsvis 52×36 foran og 11-30 bagpå er ikke WorldTour-egnet, men det er velgennemtænkt, for det giver den ivrige motionist masser af muligheder på selv stejle stigninger.

Styr, frempind og saddel leveres af Scotts in-house brand Syncros. Styret er fladt på oversiden og meget komfortabelt at holde ved. Carbon-hjulsættet har en god all-round højde på 35mm, og med en vægt på lige over 1.500 gram bidrager de både til udseende, fart og lav vægt. De 28mm brede Schwalbe One dæk bidrager enormt til den samlede komfortable pakke.

Køreoplevelse

Det er ikke overraskende, at rytterne på Mitchelton-Scott i år udelukkende kører på Addict-rammen i landevejsløb. Den excellerer ikke på ét punkt, men performer stabilt godt hele vejen rundt. Cyklen accelererer lige så let og hurtigt, som man forventer af en Addict, men også på flad vej føles den rigeligt hurtig og stabil. Særligt forenden føles virkelig stiv og livlig på den gode måde.

Scott har brugt mange timer i selskab med tyske bikefit-specialister på at udvikle den perfekte geometri. En længere forgaffel, et kortere kronrør og en sænket krankboks er med til at give cyklen en livlig og hurtig styring, som giver smil på læben, når du skal ned ad de stigninger, du har forceret. De små justeringer i geometrien placerer rytterens tyngdepunkt lige i midten, og kombineret med Schwalbe One dækkene føler du dig selvsikker og godt tilpas i selv skarpe kurver.

Dækkene bidrager også voldsomt til den forbedrede komfort, som virkelig imponerede os på Mallorcas til tider ujævne asfalt. Kun på vægten er der plads til forbedring. På en letvægts-cykel kunne man forvente en endnu mere livlig følelse stående i pedalerne, og med en vægt på knap otte kilo føler man ikke ligefrem, at man flyver op ad bjergene. Men Addict RC 15 er mere all-round end udpræget letvægter, og der er flere lettere udstyrede modeller af cyklen tilgængelige, hvis man ønsker det.

Facit

Addict RC 15 henvender sig til den seriøse motionist, der vil have én cykel, som skal kunne det hele. Den er ikke længere bare den bjergcykel, som den var engang. Nu tilbyder Addict hele pakken i et gennemført design og til en konkurrencedygtig pris.