27.08.2021
https://velomore.dk/wp-content/uploads/2022/01/Velomore-logo_rund.png Kristian Arnth

Velomore tester Scott Foil Pro

Med en sejrsliste på over 180 WorldTour-løb, 33 Grand Tour-etaper og fire monumenter må Scott Foil være blandt de mest succesfulde cykler i feltet.

Modellen blev introduceret helt tilbage i 2010, inden den fik en ordentlig aerodynamisk overhaling i 2015. Men siden da er der ikke sket det store. Ikke indtil sidste sommer, hvor Scott præsenterede en opdateret udgave med en helt ny forgaffel, et fuldt integreret cockpit og kun til skivebremser.

Vi har testet Scotts absolutte topmodel for 2021 kaldet Foil Pro.

Rammen

Som den øverste Foil i hierarkiet har Pro-modellen glæde af Scotts HMX-carbonfibre, som er den letteste og stærkeste type. Det betyder, at Scott kan opnå samme stivhed ved mindre brug af materiale og derved spare på vægten. Den samlede vægt på 7,4 kilo er der også ganske pæn skivebremserne og hjulene taget i betragtning.

Foil er kendetegnet ved rørformerne, som har Scotts airfoil-profilering. Det er et patenteret design, som Scott selv har udviklet. Formen kan nok bedst forklares ved, at den minder om en trekant, hvis du forestiller dig at skære skrårøret over på midten.

Spidsen vender selvfølgelig fremad, mens røret er fladt på bagsiden. Denne udformning imiterer angiveligt de længere og smallere former, der er meget aerodynamiske, og som vi ofte ser på for eksempel enkeltstartscykler. Men udfordringen ved dem er, at de kræver mere materiale, som koster på vægtskålen, og at konstruktionen er mindre stiv. De udfordringer overkommer Scotts airfoil-form.

[SPLIT][IMG3][IMG4][SPLIT]

En af nyhederne, som Scott præsenterede sidste år, var den nye forgaffel. Scott ønskede at integrere samtlige kabler i forenden af cyklen i modsætning til på den tidligere model. I kombination med det nyudviklede Syncros Creston cockpit er der nu ikke et kabel at se, uanset om du kører med mekaniske eller elektroniske gear.

Kablerne løber inde i forgaflen og op gennem kronrøret foran stilken, hvorefter de løber ud gennem frempinden til styret. Frempinden spændes stadig om den runde stilk som på en helt traditionel racer. Skruerne er bare dækket af et plastikcover, som får det hele til at se lidt mere stilrent ud. Samtidig gjorde Scott forgaflen en anelse højere, så der nu er frigang til 30mm dæk.

Scott deler Foil op i to overordnede zoner delt af et diagonalt snit ned gennem midten af cyklen. Den nederste del kendetegnes ved de kraftige rør og særligt området omkring krankboksen er meget bredt for at sikre maksimal kraftoverførsel.

Den øverste del og særligt bagenden kendetegnes derimod af forholdsvis tynde og lave saddelstræbere, der forbedrer komforten en hel del. Spørg bare Mathew Hayman, der vandt Paris-Roubaix på en Foil, mens mange af konkurrenterne kørte på dedikerede endurance-rammer.

Geometrien falder meget godt i tråd med alsidigheden. Overøret er forholdsvist langt, men til gengæld er kronrøret også til den høje side, så positionen på cyklen ikke bliver alt for voldsom. Med en stack to reach-ratio på 1,47 i den testede størrelse XL placerer Foil sig også midt i feltet af aeroracere. Styret kan selvfølgelig hæves ved hjælp af de tilhørende aerospacere, så du bevarer et clean og aerodynamisk look.

Selvom Foil er en aerocykel designet til høj topfart på flad vej, har Scott ikke glemt de øvrige egenskaber, der gør en racercykel sjov at køre på. Kronrørsvinklen på 73,3 grader i den testede størrelse er absolut til den stejle side, hvilket giver en hurtigere styring. Her bidrager akselafstanden også, idet den heller ikke er så lang, som man måske skulle tro.

[SPLIT][IMG6][IMG7][SPLIT]

Udstyr

Der findes fire forskellige konfigurationer af Foil-modellen, og Pro ligger helt i toppen. Det betyder grundlæggende, at den er monteret med topudstyr hele vejen rundt.

Med en komplet Shimano Dura-Ace Di2-gruppe med hydrauliske skivebremser er du sikret de bedste gearskifte- og bremseegenskaber under alle forhold. Junction-boksen er gemt i styrenden, og de eneste steder, du kan se synlige kabler, er fra for- og bagskifter. Resten løber inde i rammen, forgaflen og cockpittet.

Gearingen er ikke så race, som man måske kunne tro, når der er tale om en aerocykel fra øverste hylde. Foran har du 52/36-klinger og bagpå en 11-30 kassette. Det giver dig en så stor udveksling, at du bør kunne klare selv stejleste værste stigninger, du kan opstøve i Sydeuropa. Kører du cykelløb, vil du måske mangle 53-klingen foran, men den kan du altid selv skifte til.

Hjulsættet er fra Scotts in-house komponentbrand Syncros. Modellen hedder Capital 1.0 med en fælghøjde på 50mm og naturligvis til dæk/slange eller tubeless. Hjulene har en moderne bred, aerodynamisk profil med en indre bredde på 21mm. De komplementerer cyklen godt med gode egenskaber all-round. Til gengæld vejer hjulsættet 1.634 gram, hvilket er knap så imponerende.

De monterede Schwalbe Pro One dæk står rigtig flot på cyklen og med en bredde på hele 28mm bidrager de meget til den gode komfort. Samtidig byder de også på super vejgreb og lav rullemodstand.

Cockpittet er det allerede nævnte Syncros Creston IC SL med full-carbon styr og frempind ud i ét. Udformningen af styret er udviklet i samarbejde med tyske bikefit-specialister for at få det mest ergonomiske fit. Derudover er V-formen interessant, fordi den både gør styret stivere, lettere og forbedrer kablernes vej indeni styret.

Sadlen er ligeledes fra Syncros, og modellen hedder Syncros Belcarra V-Concept 1.0. Det er en full-carbon saddel af den moderne type, som er meget kort foran, bred bagtil og med cut-out i midten. Den vejer blot 160 gram, så der er ikke sparet på noget her.

[SPLIT][IMG9][IMG10][SPLIT]

Køreoplevelse

På flad vej føles Foil Pro som en fuldblods aeroracer, som er meget retningsstabil, og som let holder en høj fart. Når først du har trådt cyklen i gang, føles det næsten, som om den holder farten af sig selv. Det skyldes uden tvivl også de brede og meget aerodynamiske Syncros-hjul, der ruller super godt og har en god lyd, når de kommer op i fart.

Foil har altid været kendt som en meget stiv cykel, og det gør sig også gældende her. Airfoil-rørene overfører kraften effektivt, og særligt det meget brede område omkring krankboksen føles ekstremt stift. En aerocykel er sprinternes foretrukne våben, og det skyldes altså ikke kun aerodynamikken, men også kraftoverførslen, forstår man.

Accelerationen er dog klart bedst på flad vej, for opad er cyklen hæmmet en smule af vægten. Nuvel, for en aerocykel er vægten rigtig pæn, men man kan også mærke, at det ikke er nogen bjergcykel. Det skyldes nok også hjulene, hvor man hurtigt ville kunne spare et par hundrede gram og få en mere rap følelse.

Jeg er meget imponeret af komforten. Ulempen ved aerocykler kan være, at de simpelthen er for stive, fordi der ikke er meget eftergivenhed at hente i de brede rør.

Men de tynde og lave saddelstræbere kombineret med den meget eksponerede saddelpind, de brede dæk og ikke mindst en rigtig fornuftig saddel gør, at jeg kunne køre på cyklen hele dagen uden ubehag. Jeg har svært ved at forestille mig en lige så hurtig cykel, der samtidig er så komfortabel.

Jeg fandt mig også hurtigt tilrette med det integrerede styr. Jeg bryder mig per definition ikke om dem, fordi jeg foretrækker at kunne indstille styr og frempind uafhængigt af hinanden, men Syncros-cockpittet passede mig godt, og komforten var overraskende god. Vælger du at skifte det, vil du til gengæld få et langt mindre strømlinet cockpit, og det er lidt en skam.

Fronten af cyklen føles meget stiv og adræt, og styringen er hurtig og præcis. Alligevel føles den mere stabil end livlig, og den klarer højhastighedssving- og nedkørsler bedre end skarpe sving og snørklede veje, hvor den føles en anelse stor og knap så hurtig til at skifte retning. Den er nu engang gladest, når det går stærkt og ligeud.

Facit

Scott Foil Pro er meget mere end bare en aeroracer. Den er lige så lynende hurtig, som man kan forvente, men derudover er den superstiv, meget komfortabel, med gode styreegenskaber og nærmest perfekt udstyret. Det er en meget velbalanceret og gennemtænkt pakke, som er perfekt til danske forhold.

Vil du have en aeroracer i et moderne design med fuld integration, der kan mere end kun at køre stærkt på flad, og har du midlerne til ikke at gå på kompromis, er Foil Pro et oplagt valg.

Alle de fantastiske egenskaber skal selvfølgelig ses i lyset af prisen, som også er høj. Til 22.000 kroner mindre er Foil 10-modellen måske i virkeligheden et bedre køb for de fleste.

Det er en cykel, som ligner Pro-modellen på en prik, har samme hjulsæt og integrerede full-carbon styr, men med en SRAM Force eTap AXS-geargruppe, lidt billigere komponenter og i et knap så stift og let carbon-materiale. Det er et stort hop i pris op til Pro-modellen for få ekstra fordele.