27.02.2020
Mikael Munkebo Schrage

Specialized lancerer ny Turbo Levo SL e-mountainbike

Den nye Turbo Levo Sl erstatter ikke nogen af de øvrige modeller i Levo serien, men er et alternativ for dem, der vil have en meget let e-MTB, hvor fokus er på at få en køreoplevelse, som var det en trail-bike, men med en let motor der kan hjælpe dig med at være på cyklen i mange timer. Specialized beskriver det selv: ”Levo giver dig kraft og stabilitet. Levo SL er let og alsidig. To forskellige cykler – to forskellige køreoplevelser”.

Den nye Turbo Levo SL ligner en Stumpjumper, og føles også som en Stumpjumper på sporet, bare med en motor der kan hjælpe dig med op til 240 watt. Motoren hjælper indtil du kører 25 km/t. Specialized´s motto for deres Turbo linje af e-mountainbikes er: ”THE POWER TO RIDE MORE TRAILS”

[SPLIT] [IMG2] [SPLIT]

Næsten som en normal mountainbike

Den nye Turbo SL serie er en for e-MTB’s meget let mountainbike med 150mm vandring for og bag, der fordobler din power, og giver dig styreregenskaber, som på en alsidig trail-bike. Med en vægt på 17,3 kilo (S-Works udgave) er Turbo SL blandt de letteste e-mountainbikes på markedet, og er næsten 4 kg lettere end den almindelige Turbo Levo. For nogle få år siden var det vægten på en mountainbike med 150 mm vandring uden motor. Den lave vægt giver en helt anden e-MTB oplevelse, og giver dig power til at køre ligeså mange ture, som du ønsker.

[SPLIT] [IMG7] [SPLIT]

Hemmeligheden er den nye SL 1.1 motor, som med 3 indstillinger kan levere op til 240 watt assistance. Det svarer for de fleste til en fordobling af den indsats, de kan ligge i pedalerne. Når motoren er slukket, hvad enten du selv har slukket den, eller du ikke har mere batteri, så skulle cyklen køre og føles som, hvis du kører på en almindelig cykel uden motor.

Fokus på en let motor

Motoren er designet hos Specialized i Californien og udviklet på Specialized´s e-MTB center i Schweiz. Motoren har et maksimalt moment på 35 Nm. Det interne batteri giver dig op til 3,5 timer i sadlen med hjælp fra motoren (ECO mode) og med en range extender (vægt på 1 kg.) får du ekstra 1,5 timers køretid. Alle modeller har samme motor og batteri.  Forskellen på den almindelige Turbo Levo 2.1 SL-motor, er at den giver så meget power som muligt – hvorimod 1.1 SL motoren på Turbo Levo SL er bygget til at være så let som mulig. Den nye motor vejer 1100 gram mindre end 2.1 motoren, så den komplette motor vejer mindre end 2 kg.

[SPLIT] [IMG4] [SPLIT]

Motoren er den samme som Specialized bruger på deres Turbo Creo landevejs og gravel serie, som blev introduceret sidste år. Den har dog fået en anden software og ikke mindst walk-assist. Batteriet tager 2 timer og 35 minutter at lade op til 100 pct.  Skal du være endnu længere tid i sadlen, kan du bruge Specialized´s app, ”Mission Control” til at bestemme, hvor meget power cyklen skal levere, så du kan strække batteriet til den tid, du har brug for det. I appen kan du også selv tune de tre forskellige standardmodes på motoren: ECO, TRAIL og TURBO. ECO giver dig normalt 30% mere motorhjælp, TRAIL 60% og TURBO 100% – eller 240 watt. Du kan selvfølgelig også køre uden motorhjælp.  

Alle modeller leveres med 29×2,3” dæk, men hvis du vil eksperimentere, kan du også sætte et 27,5” hjul bagpå. Specialized anbefaler det ikke, da det påvirker cyklens geometri markant.   

[SPLIT] [IMG5] [SPLIT]

Flere forskellige udgaver

Den nye Turbo Levo SL kommer i 5 forskellige udgaver, hvor toppen udgøres af en limited edition ”Levo SL Founders Edition”, som kun laves i 250 nummererede eksemplarer. Under den ligger den almindelige S-Works udgave, så kommer Expert og Comp i carbon og billigste model er Levo SL Comp i aluminium.

[SPLIT] [IMG8] [SPLIT]

Alle modeller har mulighed for at tilslutte en ”Range Extender”, som giver ekstra batteri og køretid. Hvis du bare skal køre en kort tur, kan du tage det store batteri ud af rammen og bare køre med Range Extenderen i flaskeholderen.  Det kræver dog, at du også fjerner motoren for at få batteriet ud, så det gør man nok ikke bare for at spare lidt vægt på en kort tur.  Range Extender´en er ekstra udstyr, men køber du top modellen Founders Edition får du to styks med. Køber du en S-Works får du en med.

[SPLIT] [IMG6] [SPLIT]

Priser

LEVO SL FOUNDER'S EDITION 119,999.00 DKK.

LEVO SL SW CARBON 103,999.00 DKK.

LEVO SL EXPERT CARBON 69,499.00 DKK.

LEVO SL COMP CARBON 56,999.00 DKK.

LEVO SL COMP 47,999.00 DKK.

Range Extender koster 2.999 DKK.

Cyklen kan bestilles hos din Specialized forhandler nu.

[SPLIT] [IMG3] [SPLIT]