17.03.2011
https://velomore.dk/wp-content/uploads/2022/01/Velomore-logo_rund.png Jesper Bechmann Olsen

Specialized + McLaren Venge


Arbejdet med rammen begyndte for næsten 5 år siden, hvor Specialized startede arbejdet på den første prototype og i 2009 var den første testramme klar. Efter test på vejen og i vindtunnel brugte de det næste år på at udvikle og forbedre designet. Med Verge mener Specialized endelig at have fundet formlen på succes. Hvor aerodynamiske landevejsrammer ofte ofre lidt på stivheden og vægten, har Specialized nægtet at begå kompromisser. Specialized’s målinger siger at både vægt, stivhed og wattoutput alle ligger helt i toppen.
Da Specialized havde forfinet deres design så meget, som deres evner rakte til, bad de bilproducenten McLaren om hjælp. Gennem avancerede FEM-computermodelberegninger og custom software som ellers kun benyttes i Formel 1 industrien, lykkedes det dem at optimere design-layup’pet af kulfibernes individueller placering og produktionsmetoderne, hvilket resulterede i 15 procent mere optimerede rørprofiler i forhold til, hvad der hidtil er set lignende i cykelindustrien. Målet for vridningsstivheden var samme høje stivhed som Specialized’s mere traditionelle SL3 rammeset. Med McLaren’s ekspertise er dette lykkedes. Cykelmagasinet ser frem til at få denne ramme mellem fingrene og teste den både i testbænken og på landevejen.
Den aerodynamiske optimerede sadelpind har indbygget 10 mm setback, som afhængig af hvordan denne vendes, giver henholdsvis 20 mm eller 0 mm setback. Hermed sikrer Specialized, at de fleste vil kunne finde den optimale sadelposition.
 
Som flere andre aero-rammer benytter Specialized en ’airfoil’ tværsnit på forgaflen, som er kendetegnet ved at have en brat afslutning. Formen er indenfor UCI’s rammer med 3:1 forholdet mellem længde og bredde, og ’airfoil’ giver et virtuelt dybere tværsnit og dermed forbedret aerodynamik. 
Der er tænkt ned i mindste detaljer, hvor selv den integrerede topcap til styrfittings’et sikrer den optimale aerodynamik til kronrøret.
Den fuldt integrerede kabelføring for bremser og gearskiftere sikrer den bedst mulige aerodynamik samtidig med kabelsystemets ydelse sikres ved at være beskyttet mod vind og vejr. Kablerne løber fra styret gennem rammen og udgår ved henholdsvis toprøret, krankboksen og kædestræberen. Kabelføringen er både kompatibelt med standard og elektrisk gearskifte.