14.06.2019
Emil Tandrup Christensen

Stort interview med Degn: Jeg ville gerne have givet Annika en rigtig battle!

Malene Degn har forud for denne sæson skiftet hold fra tyske Ghost Factory Racing til det franske hold KMC Ekoï Orbea. Holdet adskiller sig også en smule fra det hold, Malene Degn kørte på inden skiftet, men skiftet har været en rigtig god oplevelse

– Jeg kom fra et tysk hold, fyldt med kvinder og nu er jeg på et fransk hold, hvor det er blandet, og det passer mig egentlig rigtig godt. På det hold, jeg kører på nu, kører vi på Orbea cykler, hvor jeg også har en fullsuspension. 

Også forberedelserne op til denne sæson, har været markant anderledes end forrige år. Resultatet kan man se på hendes placeringer i Worldcuppen. Hendes første år som Elite vel at mærke. 

– Det var et sæsonmål at køre nogle top ti placeringer i Worldcuppen, men jeg havde bestemt ikke regnet med, at gøre det i første Worldcup og så i den næste Worldcup køre mig på podiet. Altså det var helt sikkert en overraskelse.

– Jeg er flyttet til Spanien, ned tæt ved Girona, så mine vinterforberedelser har været optimale. Jeg har kunne træne alle de træninger, jeg skulle – præcis som planlagt. Jeg har kunne opbygge en rigtig god base i min form, som jeg har kunne bygge på op mod Worldcup-sæsonen, så ja, det har helt klart været en optimal forberedelse. 

Den regerende danmarksmester Annika Langvad, er grundet et styrt tidligere på sæsonen, ikke til start på søndag. Løbet vil derfor med stor sandsynlighed skulle afgøres mellem Malene Degn og Caroline Bohé, som før har kæmpet meget tæt. Caroline Bohé peger på Malene Degn som favorit, men vil gøre alt for at slå hende. Malene Degn ved da også, at hun skal holde sit niveau for at tage sejren. 

[REL2]

Altså, jeg drømmer jo helt klart om at stå i den rød/hvide trikot søndag eftermiddag, men jeg ved også bare, at hvis jeg skal det, så skal alt også bare spille. Jeg skal køre til mit bedste niveau, så det er det, jeg forbereder mig til at kunne. 

I de to seneste løb mod Caroline Bohé, har Malene Degn været henvist til 2. pladsen, og selv tror hun, at årsagen har ligget i mangel på motivation. Det skal dog være anderledes ved dette års DM. 

– Jeg har nogen gange, når jeg har kørt mindre løb, så har jeg ikke lige været så motiveret, og jeg har måske været i en træningsperiode, hvor jeg ikke har været frisk til cykelløbene. Men her til DM, der prøver jeg at stå så oplagt, som jeg kan! 

 

Annikas styrt ærgrer Malene Degn 

– Men det er helt klart også ærgerligt, at Annika ikke kan køre. For lige nu, hvor jeg er så godt kørene, så ville jeg gerne kunne give hende en god battle. Jeg har faktisk slået hende i de sidste par løb, så jeg kunne godt tænke mig, at have givet hende en rigtig battle!

Ender Malene Degn med at tage sejren på søndag, forventer hun også, at folk vil påpege, at Annika ikke har deltaget. 

– For hvis nu jeg så endelig vinder på søndag, så vil jeg jo være mega stolt og jeg vil køre rundt i trøjen og være mega stolt over det i et helt år, men jeg ved også, at folk vil sige; jamen det var fordi Annika ikke var der. Og det synes jeg er lidt irriterende, for jeg ville gerne have kæmpet mod hende.

 

DM ruten

DM ruten i Fruens Plantage i Næstved er blevet diskuteret meget på det seneste.

Ruten i år er, ifølge ruteplanlæggeren Steen Dalum lavet, så den skal leve op til internationalt niveau. I forhold til forrige år er ruten gjort både mere fysisk og teknisk hård. Ruteudviklingen passer Malene Degn.

– Jeg tror bare lidt, at dem der laver cykelløb her i Danmark, de er lidt længere fremme end mange af rytterne er i Danmark. Niveauet i Danmark teknisk er jo ikke højere end i udlandet på nogen måde.

– Jeg synes jo selv det er en god udvikling, for det er hvad mountainbike er i 2019. Det er tekniske, korte og hårde ruter. Jeg ved godt, at mountainbike var anderledes for 10 eller 15 år siden, men det er hvad det er nu. 

[REL4]

Flere af cykelmagasinets læsere har været ved tasterne omkring ruten og flere mener, at den decideret er bygget til eliten og ikke til motionister. Malene Degn kan godt følge problematikken, men hun mener ikke, at de tekniske elementer skal begrænses på de danske ruter. Løsningen skal findes et andet sted

– Jeg kan også godt forstå, at der er en problematik i, at der er nogen der ikke vil komme, fordi ruterne bliver for svære. Men det tror jeg godt, man kan finde en løsning på. Altså der kan være nogle klasser, der skal køre B-linjer, for eksempel når man kommer op i H-klasserne osv. Jeg tror i hvert fald godt, at man kan finde nogle løsninger. 

Ligesom flere af de andre danske ryttere, ser Malene Degn også de tekniske ruter i Danmark som en fordel. 

– Jeg synes da det er vildt fedt, at vi har tekniske ruter her i Danmark, for så passer det mere til det internationale niveau. Det er en fordel for os og helt sikkert også for alle de unge, fordi de får en smag for, hvad er det egentlig, at mountainbike er lige nu. 

[CITAT]

Når løbet skydes i gang på søndag, er Malene Degn at finde på en ny cykel. Skiftet til det franske hold KMC Ekoï Orbea, har givet Malene Degn muligheden for at køre på en fullsuspension og følge udviklingen inden for sporten.

– Jeg kører Orbea Oiz, som er deres fullsuspension her på søndag og skiftet har været mega fedt. Nu har jeg kørt hardtail i 10 år og det har også gjort mig til en rigtig god cykelrytter. Jeg har virkelig lært hvordan man styrer cyklen, men det har også virkelig været en fordel at have fullsuspension, fordi det bliver mere og mere teknisk krævende. 

[IMG2]

Malene Degns Orbea Oiz er, ligesom størstedelen af feltets cykler, monteret med en dropperpost. Selv peger hun på en ny tendens inden for sporten. 

– Ja, det er ligesom om, at mountainbike kører mere og mere over i, at vi ikke er så opmærksomme på vægt mere. Altså selvfølgelig betyder det noget, og vi vil gerne have lette cykler, men faktisk betyder det mere for os, at det er nogle gode forgafler, gode hjul, dæk der ikke punkterer og grejet bare virker. 

– Det er blevet mere vigtigt, at det virkelig er noget godt grej vi har på vores cykler, som kan tåle rigtig meget, i stedet for, at det bare er en mega let carbon hardtail, som det var engang. 

 

En top-ti overall vil være vildt!

Malene Degns helt store sæsonmål var, at køre en top ti placering hjem i en Worldcup. Dette mål blev indfriet allerede til første afdeling. Målet er nu, at holde formen sæsonen ud. 

– Altså jeg kunne rigtig godt tænke mig, at holde mit høje niveau igennem de næste par måneder – og kunne få lov til at komme op og køre i top ti igen i Worldcuppen. Sidste år følte jeg, at jeg havde en rigtig god start på sæsonen og så havde jeg faktisk lidt svært ved at holde niveau – jeg blev lidt træt til sidst. Så i år, der er en af målene, at prøve at holde mig frisk igennem hele sæsonen, så jeg også kan stå skarpt til VM i Mont-Sainte-Anne i Canada i september.

Hun fortsætter; 

– Det ville være kæmpe stort, at kunne køre en overall placering i top ti, men det kræver, at alt bare skal spille, for der er fandeme mange gode ryttere!