02.02.2022
https://velomore.dk/wp-content/uploads/2022/01/Velomore-logo_rund.png Ole Madsen

Specialized Crux Expert

Den helt nye Crux: Vejen til gravel-eventyret. 

Bladene forlod træerne og dækkede skovbunden som et tykt tæppe, og det var tydeligt at se, hvor cyklerne havde fejet bladene væk. Det havde regnet i næsten en uge, så underlaget var blødt, og der var små vandpytter med mudder. Dagens tur skulle foregå på den helt nye Specialized Crux Expert, som jeg netop havde hentet hjem til formålet. Jeg var spændt på at mærke, hvordan den meget roste cykel rent faktisk var at cykle på. 

Ved første øjekast mindede Crux Expert mig om Aethos, som er en af verdens letteste landevejscykler, og følelsen, da jeg satte mig på den, var faktisk lidt den samme. Dog havde Crux’en bredere dæk, men den føltes let og hurtig.vJeg begav mig af sted på grusstierne i Nordskoven ved Silkeborg. Ruterne byder på det hele. Nedkørsler, hvor man kan teste cyklens balance i svingene, og opkørsler, hvor man virkelig kan udfordre sig selv. 

Hvordan funger cyklen så i skoven

Det, jeg først bemærkede, var, hvor let, stiv og retningsbestemt cyklen er. Du har fuld kontrol over den, og den virker ikke så aggressiv, som man umiddelbart kunne forvente af en cykel, som oprindelig blev udviklet til cyklecross. Ikke at den ikke kører som en fuldblods crosscykel, som den også er, for det gør den, og den vil helt sikkert opnå podiepladser i selv de sværeste konkurrencer. 

Hjulene er lette, stive og ruller rigtig fint. De brede dæk, som den nye ramme giver god plads til, giver sammen med selve rammens geometriopbygning en gravel-følelse, og jeg er sikker på, at cyklen vil være et kært alternativ til Diverge-modellen. De nye Roval Terra CL-hjul fungerer rigtig godt på cyklen, selv om de har en forholdsvis høj profil. Fælgens profil er ikke spids, men faktisk afrundet i en blød bue, hvorved vinden lettere kan slippe fælgen. Det betyder mere fart og meget bedre styring og kontrol, når du cykler i sidevind. 

Cyklen er som alle andre cykler i Specialized-programmet forsynet med skivebremser, hvilket giver en uovertruffen bremseevne. Selve lakeringen, som man kan vælge i flere farver, er rengøringsvenlig – også selv om den ikke er blanklakeret. En hurtig tur med vandslangen, og cyklen ser ud som ny igen. 

Bredt dækkende sortiment

Alt i alt har Specialized med den nye Crux-serie lavet en meget gennemtænkt gravel- og crosscykel, som i dens program dækker alt fra den stille motionist til den hårdføre konkurrencerytter. Rent faktisk vil alle ryttertyper kunne få glæde af samtlige modeller. Det handler kun om, hvad man har lyst til at eje, og naturligvis hvad pengepungen tillader. 

Foto: Ole Madsen

Tekniske specifikationer

Ramme: Crux Fact 10R carbon, rider first engineered™ , threaded BB, 12X142 mm thru-axle, flat-mount disc

Forgaffel: Fact carbon, 12×100 mm,thru-axle, flat-mount disc

Styr: Roval terra, carbon, 103 mm drop x 70 mm reach x 12 degree flare  

Frempind: Speicalized pro sl, alloy, 4-bolt, 6-degree rise

Sadel: Body geometry power pro, hollow titanium rails

Sadelpind: Roval Terra cqrbon seat post, 20 mm offset

Bremser: Sram force etap axs, hydraulic disc

Gearskiftere: Sram force etap axs, hydraulic disc

Bagskifter: sram force xplr etap axs 

Kassette: Sram xlpr, xg-1251, 12-speed, 10-44t 

Kranksæt: Sram force 1X 

Klinge: 40t

Krankboks: Sram dub bsa 68 

KÆDE: Sram force 12-speed

Hjulsæt: Roval terra cl wheel 

Dæk: Pathfinder pro 2br, tan sidewall, 700×38

Pris: 47.000 KR. 

Mere end blot en ultralet gravelcykel 

Crux er den letteste gravelcykel, som Specialized har udviklet til dato. Med ekstraordinær meget plads til brede dæk i rammen, der har performance-geometri, er den nye Crux et indspark i gravelkategorien. Den er ikke bare et ultimativt bud på en cykel i det segment – Crux vil åbne en ny verden for dig inden for gravel.