30.01.2017
https://velomore.dk/wp-content/uploads/2022/01/Velomore-logo_rund.png Kristian Arnth

Uenigheder om Giro-wildcards fortsætter

Det var lidt af en overraskelse, da Giro d'Italia arrangørerne RCS Sport for nyligt satte navne på de fire hold, der har modtaget wildcards til årets løb, og kun to italienske hold var iblandt. Bardina-CSF og Wilier-Selle Italia havde begge fået den dyrebare invitation, mens de to resterende gik til henholdsvis polske CCC Sprandi og russiske Gaszprom-Rusvelo. 

Derved blev Androni-Sidermec og Nippo-Fantini begge forbigået, og managers fra de to hold var hurtigt ude og kritisere Giro-arrangørerne for at medvirke til krisen i italiensk cykelsport. RCS Sport stod dog fast og mente, at holdene selv var skyld i de dårlige tider på grund af forældede forretningsmodeller og en planlægning, hvor alt står og falder med en Giro-deltagelse. 

I dag forsøgte Androni manager Gianno Savio så et sidste, desperat forsøg på at få arrangørerne på andre tanker med et konkret forslag, der kunne sikre et halvt Androni-hold i løbet. 

– Vi noterer, at det er nærmest umuligt at nå de hidtil foreslåede løsninger, men vi har ikke givet op, og vi foreslår en undtagelse af reglerne til at tildele et femte wildcard til et blandet hold bestående af fire ryttere fra Androni-Sidermec og fire fra Nippo-Fantini, foreslår Savio i en pressemeddelelse.

Det ville medføre, at feltstørrelsen ville stige fra 198 til 206 og dermed overskride UCI's maks antal tilladte ryttere på 200. Tilbage i 2011 gjorde RCS dog en undtagelse og tog et ekstra hold med i anledning af 150-året for Italiens forening, så det ville ikke være en utænkelig bøjning af reglerne.

"Vi ændrer ikke mening"
Savio skulle ikke vente længe på svar fra RCS Sport, for allerede ved pressemødet forud for Dubai Tour, der ligeledes arrangeres af RCS, blev løbsdirektør Mauro Vegni bedt om at kommentere på forslaget. Desværre for Savio, var det ikke det svar, han havde håbet på.

– Alle har ret til at lave det forslag, de vil, men sandheden er, at RCS Sport som organisation har truffet sine valg til de fire wildcards til Giroen, og vi ændrer ikke mening.

– Jeg har allerede forklaret, at vores valg er baseret på sportslige, kommercielle og strategiske forhold. Det er intet personligt mod Androni eller Nippo-Fantini, det ved de. Men som en privat ejet virksomhed, har vi retten til at bestemme, hvem der får de fire wildcards, fastslog han ifølge Cyclingnews.

Vegni har tidligere forklaret, at de italienske prokontinentalhold er nødt til at have en mere bæredygtig forretningsmodel i stedet for den nuværende, hvor alt er baseret på Giro-deltagelse. Desuden forsvarer han beslutningen ved at påpege, at de fravalgte hold får lov at køre Strade Bianche, Tirreno-Adriatico og Milano-San Remo og derved stadigvæk opnår betydelig eksponering.

Både Androni-Sidermec og Nippo-Fantini havde ellers oprustet kraftigt i trupperne forud for denne sæson i håbet om at sikre sig et wildcard. 

Med Lampre-Meridas overgang til Abu Dhabi er der for første gang i nyere tid ikke ét eneste italiensk registreret cykelhold på øverste hylde. Til gengæld er der altså fire på prokontinentalniveau, selvom fremtiden for to af disse nu ser en smule mere dyster ud.