16.03.2016
https://velomore.dk/wp-content/uploads/2022/01/Velomore-logo_rund.png Kristian Arnth

Bremse-tech: Rytterne dropper skiverne i klassikerne

Ingen WorldTour hold har indtil nu i denne sæson benyttet sig af de velkendte skivebremser, da holdningen synes at være, at de er for farlige, og at hjulskift ved punkteringer tager for lang tid. Kun et par prokontinentalhold har prøvet dem af i et par af sæsonens tidlige løb. 

Alligevel troede mange på, at vi ville komme til at se en stor del cykler med skivebremser i brostensklassikerne, da eventuelt dårligt vejr kunne give ryttere med skivebremser en stor fordel. Velonews har dog undersøgt sagen, og det tyder på, at stort set alle teams holder sig til de traditionelle fælgbremser. 

Af de Shimano sponserede teams er det kun rytterne fra Lampre-Merida, der forventes at benytte skivebremser, mens de resterende 12 teams ikke har planer om dette. Matt Shriver fra Trek fortæller blandt andet, at Trek-Segafredo ikke vil benytte sig af skivebremser, indtil hele holdet gør det, og de neutrale servicevogne er i stand til at servicere cykler med skivebremser. 

Kun to hold er sponseret af SRAM og begge benytter sig af den nye eTap gruppe, der ikke er kompatibel med hydrauliske skivebremser. Desuden har Katushas cykelsponsor, Canyon, endnu ikke en top-racer med skivebremser i sortimentet. SRAM bekræftede dog, at Roompot-Oranje kommer til klassikerne med skivebremser, men holdet kører også med den mekaniske Red gruppe og ikke eTap.

Campagnolo har netop præsenteret hydrauliske skivebremser i deres sortiment, men systemet er endnu ikke fuldt udviklet. Det er dog klar til at køre løb, og Campagnolo fortæller, at bremserne er blevet leveret til WorldTour holdene, så vi kan komme til at se dem i de kommende løb. Spørgsmålet er bare, om holdene er villige til at benytte dette helt nye bremsesystem i så vigtige løb som Flandern Rundt og Paris-Roubaix. 

Vi kan selvfølgelig ikke vide os sikre på noget, og det er også værd at bemærke, at flere producenter som SRAM og Canyon har prototyper af hydrauliske skivebremser og cykler ude at køre, som potentielt kan komme i brug. Overordnet set kommer langt størstedelen af feltet til at køre med fælgbremser, og det vil maksimalt blive et par ryttere fra hver af de Campagnolo og SRAM sponserede hold, der vil teste skivebremserne dette forår.