Campagnolo Bora Ultra 80
De nye Bora Ultra med den 80 mm høje fælg til lukkede ringe er designet og testet i vindtunnel med et mål om at lave dem mest mulig aerodynamisk og stabile.
Hjulsættet benytter det velkendte kulfibernav med oversize aluminiumsflange. Som 50 mm modellen benyttes der CULT keramiske lejer, som ifølge Campagnolo har en op til 9 gange lavere rullemodstand end traditionelle stållejer. Lejerne kan nøjes med at blive smurt med olie i stedet for fedt.
Fælgen er afbalanceret under produktionen ved en speciel placering af kulfibrene således hjulsættet ruller perfekt ved høj fart.
Forhjulet er spændt op med 16 radiale egere aero-stålegere, mens baghjulet ifølge Campagnolo er spændt op med 21 egere. Den opmærksomme læser vil dog bemærke, at der på billederne kun er vist 18 egere. Egerne i baghjulet er spændt op efter Campagnolo populære G3 mønster, med dobbelt så mange egere i kranssiden, hvilket giver en mere jævn egerspænding venstre og højre side.
Vægten opgives til 1540 gram for det samlede hjulsæt. Den individuelle vægt for henholdsvis for- og baghjul siger 715 gram og 825 gram. Denne ligger på et ganske konkurrencedygtigt niveau sammenlignet med de konkurrenter, som udbyder et hjulsæt med samme fælghøjde.
Hjulsættet er designet således det grafisk matcher 50 mm modellen. Ved at kombinere et 50 mm forhjul og 80 mm baghjul, bliver den samlede vægt 1390 gram.
2012 sortimentet byder på en opdateret grafik. For de personer, som ikke bryder sig om den traditionelle grafik eller hvor grafikken bare ikke passer cyklens øvrige farver, har Campagnolo introduceret en ny farve kaldet ’Dark Label’. Både Bora Ultra 80, Bora Ultra Two 50 og Bora One, vil kunne fås med denne grafik.