Canyon Aeroad med omfattende facelift
Den faceliftende Aeroad bygger videre på den tidligere model. Ved første øjekast kan det være svært at se den store forskel, men er der tale om en helt ny cykel, med mange nye fornuftige teknikløsninger.
Tekniknørderne har for længst spottet, at de to Canyon-sponsorerede WorldTour-hold, Alpecin-Deceuninck og Movistar har kørt rundt på en ny udgave af Canyons Aeroad siden de tidlige sommerløb. Og nu løfter tyskerne sløret for den nye model som fra dags dato den 19. juli kan købes gennem Canyons webshop.
Udviklet sammen med Mathieu van der Poel
Canyon fremhæver, at 4. generation af modellen primært er blevet udviklet i tæt samarbejde med WorldTour-holdene og ikke mindst – ja du gættede det – verdensmester Mathieu van der Poel. Ønskerne herfra var en cykel, der er mindst lige så hurtig som 3. generation og lidt lettere, så den bedre matcher de stadig hurtige og men lettere rammer som Giant Propel og Specialized Tarmac SL8. Og så ville MvdP gerne have en have en ramme, der var mere stiv (mindre udbøjning) omkring sadelpind og sadelrør, selv om Canyon ellers lagde sig i selen for netop at konstruere en enhed med større udbøjning og dermed komfort i 3. generation af rammen. Mekanikerne ville have en cykel, der var lettest mulig at servicere og med nogle mere holdbare detaljeløsninger, når der hver dag skal arbejdes med og ikke mindst højtryksrenses en masse cykler. Og alle har fået deres ønsker opfyldt…
Nyudviklet ramme
Så lad os kigge på nyhederne.
Selv om rammeformen ligner 3. generation, er hele den helt ny. Profilen på forgaflen er blevet bredere og tyndere, som det er muligt med UCI’s seneste ”aero-reglement” fra 2023. Kronrøret er også blevet smallere for at mindske vindmodstanden og det samme er skrårøret. Isoleret betragtet skulle disse smallere profiler give er dårligere stivhed, men det er lykkedes Canyon-ingeniørerne at gøre overrøret bredere og stærkere så stivheden i fronten, der er afgørende for styrestabiliteten, er bibeholdt. Sadelpinden har også en kortere profil og er blevet lettere.
Avanceret styr
Den nye ramme kommer med det såkaldte PACE styr, vi kender fra Canyons gravelmodel Grail. Den skal være stivere og lidt lettere end forgængeren, men vigtigere er de tilpasninger, der er mulige med det styr. Først og fremmest Gear Groove, som er et interface, der giver mulighed for at skrue forskellige accessories på – herunder ikke mindst Canyons fremragende tribøjle, der kan omdanne cyklen til en ganske habil TT-cykel. Styret kan reguleres 50 mm i bredden og 20 mm i højden. Det helt nye er, at man nu kan udskifte selve styrbukningerne – ja du læste rigtigt – og få et smallere aerostyr med flare og med dybere bukning, så det reelle reach bliver 10 mm længere. Det er virkelig godt tænkt – især fordi man kan skifte bukningerne (styrenderne) UDEN at skulle afmontere kabler! Canyon viser igen, at de er verdensmestre i at lave moderne og fleksible styr.
Fordele for hjemmemekanikeren
Mekanikerne har fået opfyldt ønsket om bedre og lettere service, idet alle skruer på Canyon Aeroad nu er Torx 25. Det er virkelig utroligt, at andre ikke har tænkt på den ensartethed tidligere – også af hensyn til hjemmemekanikeren, der nu ikke skal stå og fumle med flere forskellige blandinger af Torx og sekskantsnøgler. Alt kan spændes og løsnes med Torx 25, og tilmed har man den altid med på farten, da der er indbygget en Torx 25 i enden af håndtaget til akslen. Smart.
”Mekanikermart” er også den titaniumskrone, der nu er er i bunden af gaffelstilken. Sammen med en dobbeltforsegling omkring den nederste lejeskål og en enkelt bedre tilpasset forsegling omkring den øverste skål, kan styrlejer nu langt bedre modstå salt, skidt og hyppige vaske. Canyon siger, at styrlejerne – der er af stål på SLX-modellerne og en keramik-hybrid på CFR-modellerne – kan holde mange gange længere end på den nuværende Aeroad.
Mere aero?
Er den nye Aeroad så rent faktisk hurtigere og lettere? Ja, indtil videre må vi tage Canyons ord for det. Men det er – indrømmer de – med meget små marginer. Vi taler 1,6 watt ved 45 km/t i forhold til den gamle Aeroad og 2,5 watt hurtigere end fx Vingegaards Cervelo S5. Det svarer i runde tal til forskellen på et hjulsæt på 60 mm og et på 50 mm, og det er i sagens natur ikke noget, der for alvor imponerer. Det betyder dog at Canyon nu udstyrer Aeroad-modellerne med 50 mm hjul i stedet for 60-62 mm hjul. Dermed er aerodynamikken den samme, men den samlende vægt bliver lidt mindre. Samlet set er topmodellen med Dura-ACE blevet ca. 150 gram lettere, hvoraf lavere og lettere hjul altså udgør en del af vægtbesparelsen.
Få flere detaljer om Aeroad i Canyons pressekit
Velomore tester lige nu den nye Aeroad ved Como-søen i Italien og vender tilbage med en større test i magasinet senere på året.