Den nye Trek E-Caliber rykker grænserne for e-MTB
Vi så bl.a. sidste år med lanceringen af Specialized Turbo Levo SL, at der også er et marked for lettere el-mountainbikes, hvor man selv skal træde lidt i pedalerne. Trek har gået med de samme tanker i lang tid, og de lancerer nu deres E-Caliber, som må siges at være ganske nytænkende.
Baseret på Super Caliber
Som navnet antyder er E-Caliber baseret på Treks XC-raket, Super Caliber. Trek siger selv, at E-Caliber er en mellemting imellem en almindelig mountainbike, og en fuldblods e-MTB, og de ville gerne finde en gylden mellemvej, hvor man fik lidt mindre assistance, og lidt mere sved på panden. Belønningen er selvfølgelig en e-MTB, som er lettere, og det giver mange plusser på køreegenskabskontoen.
E-Calibers ramme er lavet i carbon, og i forhold til den almindelig version har Trek også ændret lidt på geometrien. Kronrørsvinklen er sænket fra 69 til 67,5 grader, og reach er steget fra 425 mm til 440 mm på en størrelse medium. Oppe foran er forgaflen også blevet opgraderet til en 120 mm version, mens at Trek fastholder deres unikke 60 mm IsoStrut bagdæmper bagpå. Den er også hjulpet godt på vej af fleksible samlinger i bagtrekanten, hvor carbonen kan flexe.
Én af de mest spændende ting ved E-Caliber er selvfølgelig den lavere vægt, som er hjulpet godt på vej af Fauza motoren. De 5 modeller vejer i størrelse medium følgende:
E-Caliber 9.6: 18.49 kg.
E-Caliber 9.8 XT: 16.94 kg.
E-Caliber 9.8 GX: 16.99 kg.
E-Caliber 9.9 XTR: 15.95 kg.
E-Caliber 9.9 XX1 AXS: 15.77 kg.
Og hvis man fjerner motorenheden bliver E-Caliber yderligere 2,3 kilo lettere.
[SPLIT] [IMG2] [SPLIT]
[SPLIT] [IMG3] [IMG4] [SPLIT]
Smart motorsystem fra Fauza
Motoren fra tyske Fauza hedder Evation, og er en rigtig smart løsning til lette el-mountainbikes. Motor og batteri er nemlig samlet i én enhed, som man nemt kan fjerne fra mountainbiken og dermed spare 2,7 kg. Selve motoren har 250 watt og 55 Nm. Den vejer i sig selv 1,92 kg., og kan give en max ydelse på 450 watt. Batteriet er et 36 volts batteri med 250 Wh, og det vejer 1,38 kg. Motor og batteri sidder i det samme rør, som man altså kan fjerne. Hvis man fjerner motor mv. kan man i stedet bruge skrårøret til fx opbevaring.
Det eneste man ikke fjerner ved afmonteringen er en del af motoren, som sidder ved kranken. Denne vejer i sig selv 1,31 kg.
Motoren styres via en lille og enkel fjernbetjening med touch funktion, og dioder som viser batteristatus. Motoren har 3 forskellige assistanceniveauer, som man kan vælge imellem:
Breeze:
- Blid og konstant assistance med max 100 watt
River:
- Progressiv og ”sporty” program, hvor motoren giver dig en realistisk oplevelse, og hjælper dig rundt på sporet med max 210 watt.
Rocket:
- Aggressiv assistance med max støtte. Her bruger motoren op til 250 watt.
Fauza har desuden opdateret softwaren til 2.0, som de kalder Black Pepper. Den skulle være bedre egnet til mountainbike, og er tilpasset de udfordringer, som man kan møde. Man kan koble sig på motoren via Bluetooth, hvor man også kan ændre på næsten alle motorens indstillinger og tilpasse den til ens egen smag.
Rækkevidden på motorsystemer er selvfølgelig svær at klarlægge helt præcist, da det afhænger meget af terræn, rytter og en masse andre ting. Hvis motoren er i Breeze Eco siger Trek, at den kan køre op til 70 km og 1200 højdemeter. I River mode hedder det enten 50 km og 600 hm, eller 60 km og 1000 hm i Eco mode.
[SPLIT] [IMG5] [SPLIT]
[SPLIT] [IMG6] [IMG7] [SPLIT]
Modeller
E-Caliber 9.6 starter ved 53.999 kr. og for de penge får du bl.a. Shimano 12-speed, RockShox 35 gold forgaffel, Kovee Comp hjulsæt, dropperpost og Shimano 4-stemplede bremser.
For 65.999 kr. får du en 9.8 GX med GX geargruppe, RockShox SID forgaffel, carbon hjul, dropperpost og SRAM G2 bremser. Du kan få en tilsvarende model med Shimano XT for samme pris.
Hvis du tilfældigvis har fået udbetalt 102.999 kr. i feriepenge kan du få en E-Caliber 9.9 XX1 AXS, som er topmodellen. Den har SRAM XX1 AXS geargruppe, SRAM G2 bremser, Rockshox SID Ultimate, carbon hjul og carbon saddelpind. Hele den herlighed vejer kun sølle 15,77 kg.
[SPLIT] [IMG8] [SPLIT]
[SPLIT] [IMG9] [IMG10] [SPLIT]