19.01.2020
Mikael Munkebo Schrage

DT Swiss XR 1501 Spline One 25

Det er som om at alt, hvad der kommer fra Schweiz er lækkert. Vi nævner i flæng chokolade, ure og selvfølgeligt nav og hjulsæt fra DT Swiss, som i mange år har stået som noget af det bedste i mekanik og holdbarhed. De lidt konservative Schweizere har været lang tid om at rykke sig, fra traditionelle og klassiske smalle fælge til de noget bredere fælge, som også bliver efterspurgt til cross country, da du får væsentligt bedre udbytte af dit dæk, på en lidt bredere fælg.

Teknik

Vi har prøvet hjulsættet i 29” og i boost udgaven, men har du ikke en cykel eller forgaffel der er boost klar, så klarer DT Swiss også hjulsættet i en almindelige udgave. Alle hjulsæt fås både til SRAM XD body eller til Shimanos seneste Micro Spline, som de bruger sammen med deres 12 speed kassetter. DT Swiss var de første der fik lov til at lave bagnav med kassettebody der passer til Shimanos nye kassettedesign. DT Swiss laver hjul og nav for rigtigt mange cykelbrands, så hvis du fx har en Specialized eller en Trek kører du måske allerede med den gode schweiziske mekanik.

[IMG3]

Både fornav og bagnav er i 240 designet, så det er meget nemt at vedligeholde og bygge om, hvis du vil køre med en anden type aksel eller kassettebody. Hjulsættet er opgivet til en vægt på 748 gram for forhjul og 852 gram for baghjul.  På vores vægt vejede hjulsættet blot 27 gram mere, så totalvægten landede på 1.627 gram. Hjulsættet leveres med tubeless-tape installeret og de passende ventiler i kassen. DT Swiss har altid været glade for Shimanos Centerlock skivemontering, så hvis ikke du har de rigtige skiver til Centerlock, skal du bruge de to adaptorer, som hører med. 

Vores tubeless dæk susede på med en almindelig fodpumpe, og takket være den indvendige fælgbredde på 25 mm, får du et bedre udbytte af dine dæks bredde, uanset om du kører med 2,1” eller 2,3”. For i 2019 har alle, fra verdensmesteren Nino Schurter til helt almindelige mountainbikere opdaget, at et bredere dæk giver en masse fordele. Det samme hjulsæt fås også med en indvendig fælgbredde på 22,5 mm, men de sidste 2,5 mm giver både en stærkere fælg og omfavner de lidt bredere dæk endnu bedre.  Hvis dine behov er endnu vildere, laver DT Swiss også en vildere udgave af hjulsættet med 30, 35 eller 40 mm bred fælg.   

[IMG2]

På sporet

Når man første gang kører med hjulsættet, bider man med det samme mærke i den diskrete lyd fra bagnavets friløb. Det er ikke den vrede bi, som på Chris King nav, men den diskrete underspillede lyd af schweizisk håndværk. Hjulsættet er anbefalet op til en systemvægt på 110 kg, men er så også givet frit til det man kalder klasse 3 mountainbike, som er næsthøjeste niveau lige under ekstrem mountainbiking. Så hjulsættet er klar til meget hård cross country, som indebærer alt, hvad en moderne cross country World Cup rute byder på, af vilde hop og store drops. Den bomstærke opbygning skyldes DT Swiss' egne Competion egere sammen med Pro Lock nipler. De bliver spændt op af firmaets egne medarbejdere, som også efterlader deres signatur på et lille klistermærke på hjulet.

Med 36 tænder i de to indvendige ratchet tandhjul i navet, skal du højest træde 10 grader, før navet engagerer, så man mærker tydeligt, at navet taget fat med det samme, man træder cyklen i gang. Kombinationen af hurtigt engagement og lav vægt, gør hjulsættet let at accelerere. Dine dæk spiller selvfølgeligt også en rolle, men uanset om du kombinerer hjulsættet med lette 600 grams dæk eller sætter stærke og lidt brede 8-900 grams dæk på, så er hjulsættet med på opgaven. Det er et nemt hjulsæt at sætte dæk på og tubeless-opsætning går ekstrem let. Selv om du kan køre hjulsættet med slanger, så er det født til tubeless og leverer også klart den bedste oplevelse som tubeless, hvor du for alvor kan ramme det lave dæktryk og få den bedste kontrol med underlaget.  

Facit 

Hjulsættet koster ligeså meget som andre hjulsæt med kulfiberfælge, men kvaliteten på navne er verdensklasse, alufælgen er stærk og forholdsvis let, og hjulsættet er bygget af eksperter, der ved hvad de laver. Man mærker kvaliteten ved hvert tråd, og hører den diskrete lyd fra bagnavet, hver gang man holder pause i trådet. Hjulsættet ender nok med at holde længere end din cykel, sådan er det, når det er schweizisk mesterværk. Du kan også selv klare den minimale vedligeholdelse af navene, da de kan skilles ad med dine egne hænder.