20.10.2021
Kristian Arnth

Ere Explorator GC30

Skal hjulsættet på din gravelcykel opgraderes, er det værd at kigge efter noget med en lidt højere profil på grund af den stivhed og aerodynamik, der følger med.

Desværre er de fleste højprofilshjulsæt lavet i carbon og koster måske over det halve af din cykel. Det var ikke lige den type investering, du havde tænkt dig.

Men med Ere Explorator GC30 kan du få et fedt hjulsæt med en semi-høj profil til under 3.000 kroner, der samtidig er velegnet til gravel og performer godt på en række parametre. What’s not to like?

Teknologi

Ere er et forholdsvis nyt hollandsk mærke med schweiziske aner. Det blev etableret i 2017 af en række eksperter med mere end 20 års erfaring i industrien fra store mærker som Specialized, Shimano, SRAM og mange flere.

De har altid haft fokus på produkter af høj kvalitet med et gennemtænkt design, der sikrer, at brugere får specialiserede produkter, der er skræddersyede til specifikke brugeroplevelser. I dag producerer de primært hjul og dæk samt et lille udvalg af sadler og styrbånd.

En af serierne i hjulsortimentet hedder Explorator, og det siger næsten sig selv, at denne er velegnet til gravelcykling. Der er to forskellige hjul med fælghøjder på henholdsvis 30 og 42mm, hvor vi altså har testet den lave version.

Ifølge Ere er Explorator GC30 en rigtig arbejdshest med sin moderne aluminiumsfælg og straight-pull-eger- og nav. Fælgen er lavet i aluminium, som både gør den forholdsvis let og stiv, men også meget holdbar. Den er naturligvis også tubeless-ready, men kommer dog uden fælgbånd, så det skal på, inden du sætter det op.

Fælghøjden er som nævnt på 30mm, hvilket er nok til, at det giver lidt aerodynamiske fordel, uden at det gør hjulet klodset, tungt og svært at styre. Fælgsiderne har en meget lige og V-formet konstruktion, som gør dem utrolig stive, mens de har en moderne runding ved niplerne, som særligt hjælper på sidevindsstabiliteten.

Hjulene kan både bruges til landevej og gravel, og det afspejler fælgbredden også. Med en indvendig bredde på 19mm og en udvendig på 24mm er fælgene tilpas brede til moderne landevejsdæk, men måske lidt til den smalle side, hvis du gerne vil køre superbredt på gravelcyklen.

Egerne er af stål og mærket Talon og har en aerodynamisk udformning. Der er 24 i hvert hjul, hvilket også giver en god balance mellem styrke, stivhed og vægt.

Navene er Eres egne og kommer som udgangspunkt med industrilejer, der ruller fint og er nemme at vedligeholde og udskifte. Du kan dog opgradere til særlige letløbs- eller keramiske lejer. De kommer som udgangspunkt til X12 thru-aksel, men kan også ændres til X15 eller quick-release.

Hjulsættet fås kun til skivebremser og til centerlock-skiver.

[SPLIT][IMG3][IMG4][SPLIT]

På gruset

Hjulene giver dig lidt ekstra motivation, allerede inden du sætter dig op på cyklen. Den lille højde på fælgen og den stilede Albi-farve med røde og hvide stafferinger giver et fedt look, der får hjulene til at se dyrere ud, end de egentlig er.

Så snart du træder an i pedalerne, omsættes kraften til fremdrift og fart. Fælgene og de lige eger giver et meget stift setup, og med en respektabel vægt på samlet 1.740 gram er der heller ikke ekstra tyngde til at holde dig tilbage.

Det gør også hjulene meget holdbare. De føles virkelig solide, hvilket den maksimale ryttervægt på hele 130 kilo også bekræfter, at de er. Udover at det betyder, at du ikke skal være så øm overfor, om de nu kan holde til en tur i skoven eller over bumlet grusvej, gør det dem også oplagte til bikebacking.

Den lille højde på fælgen ser ikke ud af meget, men hjulsættet føles hurtigere end et tilsvarende med en helt lav profil. Derudover er lidt ekstra højde på fælgen en stor fordel, når du kører i dybt mudder og sand, hvor det giver mere stabilitet.

Hjulets svaghed i forhold til gravelkørsel er fælgbredden. En indvendig bredde på 19mm fungerer godt all-round på alt fra brede landevejsdæk og hele vejen op til et normalt størrelse graveldæk, men det yder ikke nok støtte til dækket, hvis du vil køre superbredt.

Jeg testede hjulene med Eres egne Tenaci dæk i størrelse 44mm, der dog kun måler lige over 40mm monteret. Det kunne fint gå an, men jeg ville ikke montere bredere end det. Til gengæld betyder det så, at du i princippet kan sætte et par 30mm landevejsdæk på hjulene og sætte dem på raceren, og så har du også et glimrende hjulsæt til den.

Facit

Ere Explorator GC30 er et fedt hjulsæt i aluminium, der ser ud af meget mere, end det koster.

Hjulsættet har lidt ekstra højde på fælgen, der sammen med Ere navene og de lige eger giver et utrolig stift og solidt setup, der samtidig ser rigtig godt ud.

Hjulene kunne med en endnu bredere fælg være mere specialiseret til gravel, men til gengæld kan de også sagtens bruges på raceren. Alt i alt er det en skudsikker opgradering, der giver virkelig meget værdi for pengene.