20.10.2021
Kristian Arnth

Ere Tenaci TLR

Ere Research er et relativt nyt hollandsk mærke, der blandt andet producerer hjul og dæk. Flere af produkterne er udviklet til gravel, heriblandt Ere Explorator GC30 hjulsættet, som vi har testet.

Men Ere har selvfølgelig også et graveldæk, der passer til, nemlig Tenaci TLR, som vi også har fået lov at teste. TLR-versionen af videreudviklingen af den første udgave af Tenaci-dækket, der blev præsenteret for et par år siden.

Nu er dækket tubeless-ready og fås i flere farver og bredder end tidligere. Tenaci lover, at dækket både er hurtigt rullende på hårdt underlag, med tilstrækkeligt greb i løst underlag, punkteringsbeskyttet, og at det ikke samler alt for meget mudder op undervejs. Det har vi testet.

Teknologi

Gummiblandingen er udviklet med med henblik på at holde rullemodstanden nede, samtidig med at vægten holdes på et acceptabelt niveau.

Dækket har en TPI på 120, hvilket giver en god balance mellem punkteringsbeskyttelse og komfort og fleksibilitet i dækket. Det vejer 555 gram i den testede 44 mm-version, hvilket er ganske udmærket, men det fås helt ned til 347 gram i den smalleste 34 mm-version.

Slidbanen er forstærket hele vejen fra side til side med Eres Armis 2, hvilket er et ekstra beskyttelseslag under dækmønstret. Ere har tre forskellige Armis-beskyttelseslag, hvor Armis 1 er den letteste, som giver optimal beskyttelse mod punkteringer og cuts, samtidig med at dækket bevarer sin fleksibilitet.

Den eneste forskel på Armis 1 og 2 er, at 2 har et ekstra lag beskyttelse for at gøre dækket tæt nok til at kunne køre tubeless.

Dækmønstret er næsten helt fladt på den midterste stribe, hvilket har flere formål. Først og fremmest giver det en lav rullemodstand på hårde underlag og særligt på asfalt, hvor dækket vil rulle næsten som et landevejsdæk. Dernæst betyder det, at mudder har svært ved at sætte sig fast, så du bevarer et godt greb.

Den næste centimeter ud mod dæksiderne har aflange knopper, som sidder meget tæt. De giver lidt ekstra greb, samtidig med at de igen holder rullemodstanden nede og mudderet ude. Alleryderst er nogle mere firkantede knopper, som giver ekstra greb i svingene.

Ere anbefaler at bruge dækket på fælge med en indre diameter på mindst 19 mm og maksimalt 24 mm.

[SPLIT][IMG3][IMG4][SPLIT]

På gruset

Jeg monterede dækkene på Ere Explirator GC30 hjulsættet. Det har en indre bredde på 19 mm, hvilket er til den smalle side for de testede 44 mm-dæk. Monteret målte de kun lige over 40 mm, men de kan uden tvivl foldes mere ud på en bredere fælg.

Selve dækmønstret foldede sig dog fint ud. Det første, du bemærker, er, at dækkene ruller utrolig godt på asfalten på vejen mod grusvejene. Selv med relativt lavt dæktryk er det overraskende nemt at holde en fin fart takket være den glatte slidbane midt på dækket. For mig er det et stort plus.

Jeg var dog spændt på, hvor meget det ville koste i greb, når dækket kom ud på gruset og i skoven. Men også her blev jeg positivt overrasket. Det er klart, at dækket er udfordret, når du for eksempel skal træde op ad en stigning i løst sand, mudder eller løse sten, men det er langt de fleste graveldæk.

Så snart underlaget er bare nogenlunde hårdt, tænkte jeg ikke over, at der var mindre greb i Tenaci-dækkene end på et mere knopret dæk.

Knopperne på dæksiderne var også overraskende gode og selv i mudder. Jeg oplevede, at jeg kunne lægge cyklen godt ned i svingene, uden at dækkene mistede greb, selv når det var mudret. Samtidig samlede dækkene minimalt med mudder op.

Jeg kunne måske godt have ønsket, at gummiblandingen var knap så hård og lidt mere fleksibel, så dækket kunne forme sig endnu bedre til underlaget. Men det kan også sagtens være, at oplevelsen ville være bedre på et bredere hjulsæt.

Punkteringsbeskyttelsen får også topkarakter indtil nu, da jeg ikke har oplevet en eneste punktering i testperioden på trods af en del udfordrende off-road-kørsel.

Facit

Ere Tenaci TLR er et godt all-round graveldæk, der både ruller rigtig godt, står godt fast, så længe det ikke er alt for mudret, og som yder god punkteringsbeskyttelse.

Læg dertil, at dækket er tubeless-ready, fås i flere farver og bredder og har en rigtig fornuftig pris, og så ligner Tenaci-dækket et virkelig godt køb.