
First ride: Mondraker Crafty RR e-MTB
Mondraker Crafty er lavet med 150 mm vandring i rammen og 160 mm vandring i forgaflen. Den laves også i en XR model, som står for Xtreme Race, og som har 160 mm vandring i rammen og 170 mm i forgaflen. Den nye Mondraker Crafty fås i både carbon og aluminium og Mondraker har efter vores mening lavet en mindre genistreg ved, at både carbon og aluminiums modellerne er lavet med highend spec – forstået på den måde, at du kan få en aluminiums model med highend komponenter fra øverste hylde, hvor man oftest oplever, at man skal op i carbon rammer for at få highend komponenter. Så hvis man ikke har behovet eller budgettet til en carbon ramme, så kan man stadig få highend komponenter på en aluminiumsramme, hvilket også giver særlig god mening på en e-MTB, hvor stivhed og vægt efter vores mening, er mindre vigtigt.
Modellen vi testede var Crafty RR som kostede 58.999 kr. Modellen er en smule anderledes i forhold til den endelige model på grund af situationen i øjeblikket, hvor det ikke er nemt at skaffe stumper. Mondraker Crafty RR er med 160mm Fox Float 38 Factory Kashima forgaffel og Fox Float X-LV Factory Kashima bagpå, Fox Transfer Factory dropperpost, SRAM Code bremser, Mavic hjul med Maxxis Minion DHF og DHR, SRAM geargruppe, og selvfølgelig den nye 2022 Bosch CX motor med ny elektronisk styring, 750 Wh batteri (tidligere 620 Wh) , Kiox 300 skærm og LD remote Et særdeles fremragende build til prisen efter vores mening. Priserne for de 2 resterende aluminiums modellerne er 53.999 kr. for entry modellen og 64.999 kr. for XR modellen
Som på de fleste andre Mondraker mountainbikes er den nye Mondraker Crafty selvfølgelig også med Mondrakers forward geometri, Stealth aluminium for laveste mulige vægt, og zero suspension. Vægten på den nye 2022 ramme er endnu lavere og gør at den øgede vægt på batteriet næsten bliver udlignet.
[SPLIT] [IMG2] [SPLIT]
[SPLIT] [IMG3] [IMG4] [SPLIT]
Ny 2022 Bosch motor med 750 Wh batteri
Mondraker har valgt at montere den helt nye 2022 version af Boschs CX motor. Den har bl.a. fået ny elektronisk styring, større batteri på 750 Wh, mindre og bedre Kiox skærm, smartere remote, og mulighed for opdatering via Bluetooth. Den har også et nyt assistanceprogram, som hedderTour+. Den kan bedst beskrives som en flydende overgang mellem alle de andre modes. Det gør, at man ikke behøver at skifte imellem modes, når man kører, for den justerer sig ind efter hvordan du træder. Motoren styres via den nye LD remote, som efter vores mening måske godt kunne være mere ergonomisk, og man kan via den nye Kiox 300 skærm holde øje med modes og batteritid. Kiox 300 skærmen fås i øvrigt som standard med Craftyen, hvor den ved flere andre producenter er tilkøb.
First ride
Vi testede Mondrakers nye Crafty RR i spaniens knastørre og stenede ørkenlandskab i bjergene tæt på Alicante. Batteriet holdt uden problemer på trods af at jeg skiftede en hel del mellem de forskellige modes for at prøve dem af. Området på Agost er en blanding af små og store sten, det er tørt og ubarmhjertigt og selv planterne ligner at de vil skade dig, hvis du vælter. Når det er sagt, så er det et forbandet sjovt sted at køre mountainbike, specielt på en stor enduro e-MTB. Selvom at man sjældent følte, at man kunne få optimalt greb på de mange rullende sten, så gjorde de store 29×2.6" Maxxis Minion DHF og DHR på de brede fælge, samt dæmperne på Mondraker Crafty RR et rigtig ihærdigt forsøg for, at man skulle bevare kontrollen på både nedkørslerne og på stigningerne.
Særligt på nedkørslerne var kombinationen af den store Fox 38 forgaffel, Fox X-LV bagdæmper og den helt rigtige slacke geometri en drøm at køre med i det meget stenede og rå terræn. Craftyen åd simpelthen alt, hvad jeg mødte og var en stor hjælp under alle de fejl jeg lavede i det ubarmhjertige miljø. Cyklen var ligeledes ekstremt manøvredygtig og man følte, at man hele tiden havde kontrollen på selv de mest ekstreme nedkørsler.
På de ultra tekniske stigninger var det heller ingen sag at komme op, da motoren gjorde en fremragende indsats der, hvor mine ben aldrig selv ville have haft watt eller energi til at komme op. Jeg oplevede næsten ikke, at baghjulet spandt rundt, når underlaget blev for løst – nok på grund af de store knopper på dækkene og den perfekt indstillede og udvalgte dæmper løsning. Alt i alt var det 6 fantastiske timer på den nye Mondraker Crafty RR.
[SPLIT] [IMG5] [SPLIT]
[SPLIT] [IMG6] [IMG7] [SPLIT]
Foreløbig vurdering
Eftersom at vi kun har brugt ca. 6 timer på cyklen er det svært at komme med en endelig vurdering af cyklen. Vi har dog en ret god mavefornemmelse af, at Mondrakers nye Crafty rammer de helt rigtige knapper for en all mountain/enduro e-MTB. Selv om at cyklen er tung på grund af det nye batteri føles cyklen ikke tung, når man suser ned af et spor eller klatrer op af et bjerg. Den nye Bosch motor er et fremragende valg af Mondraker og den nye Tour+ som motoren har, er fantastisk og gør, at man har mindre brug for at skifte imellem de forskellige modes på sin tur. Derudover leverer Mondraker generelt cykler med høj value for money og det er også tilfældet med Mondraker Crafty.
Bonusinfo: Navnet Mondraker stammer fra den gamle tegneserie “Mandrake the Magician” som er helt tilbage fra 1934. Der lå da også flere inspirationskilder i form af Marvel og Star Wars bøger og tegneserier på hovedkvarteret i Alicante.
Crafty RR var ikke den eneste 2022 nyhed, og vi vil løbende afsløre de nye modeller, når de officielt lanceres fra Mondraker.