13.10.2021
Nikolaj Hebsgaard

Guide: Sådan kommer du i gang med at køre i Zwift

Det er blevet koldt udenfor og bladene falder fra træerne, hvilket betyder at det er blevet tid til at rykke ind i hulen, tænde computeren og straffe cyklen (og dig selv) på hometraineren. Det er blevet tid til e-sport cykling. Der findes masser af platforme derude der har hvert sit unikke element. Her på Velomore er vi store fans af platformen Zwift, som flere af vores skribenter er aktive brugere af. Men hvordan kommer man egentlig i gang med at Zwifte og køre e-sport cykling, hvis man er hel grøn i online universet? Det giver vi dig her en guide til. Men først…

Hvad er det der er fedt ved Zwift?
Zwift skiller sig ud fra mange af de andre online træningsplatforme ved at være mere gamificeret (som det hedder med et smart ord). I stedet for at køre rundt i en simulering af en virkelig rute eller løb, kører man i stedet i en 100% animeret computerspilsverden, som naturligvis giver et computerspils-look og oplevelse. Zwift har udviklet sin egen fysik der forsøger at simulere vores virkelige verdens dynamik med vindmodstand og tyngdekraft.

Det betyder, at når du cykler i Zwift vil du opleve læ (det der hedder draft) når du kører bag andre ryttere, og gearerne bliver tungere eller lettere at træde når terrænet enten stiger eller falder. For mig er Zwift fedt netop pga. denne kombination. Jeg bruger relativt mange timer i platformen og skal jeg sidde indenfor og dunke time efter time i et kunstigt miljø, vil jeg faktisk gerne have computerspils looket, frem for en 1:1 gengivelse af det jeg går glip af udenfor. 

Zwifts fysik giver desuden en interessant dynamik, der ikke er helt lige den i virkeligheden, hvilket især kommer til udtryk i cykelløbene. Zwift har ydermere tilføjet et spilelement i form af power ups (PU) der giver en kortvarig fordel og dermed tilføjer et decideret spilelement til de løb, hvor PU's er slået til. Så linjen mellem virkelighed og spil er trukket rimelig markant op i Zwift.

Hvordan kommer jeg så i gang?
Når du endelig har truffet beslutningen om at give dig i kast med Zwift er der nogle få nødvendige ting du har brug for: En hometrainer (som aller helst skal være en smarttrainer), en cykel og en enhed der kan køre programmet, eller app'en om man vil. Det være sig en pc, tablet eller smartphone. Zwift kører via din enhed og forbindes med enten din smarttrainer eller wattmåleren på din cykel. For at få den ultimative oplevelse vil jeg anbefale en smarttrainer. De har indbygget wattmåler og kan desuden simulere draft og terræn. Bruger du samme cykel ude som inde, kan du tilmed forbinde din wattmåler med Zwift og lade smarttraineren simulere fysikken, så du får watt fra samme kilde inde og ude.

Så en enhed til at køre Zwift, en cykel og en smarttrainer and you are good to go. Zwift tilbyder en prøveperiode hvor man får mulighed for at komme ind og snuse til platformen. Prøveperioden giver XX antal kilometer eller timer man kan bruge på at udforske det nye univers, før den beder en om et beskedent månedligt beløb for at lukke op for den fulde oplevelse (tror det er omkring 70 kr. pr. måned).

I tillæg til de tre ting nævnt herover, vil et godt Zwift-setup desuden have en eller anden form for afkøling. Da man ikke har naturlig vindafkøling som udenfor, sveder man markant mere når man zwifter. Så en eller to blæsere til at få luften til at cirkulere vil jeg mene er essensielt – ellers koger du over ret hurtigt og får en dårlig oplevelse.

3, 2, 1 GO!
Hver gang du logger på Zwift vil du først blive mødt af en skærm der beder dig om at parre wattmåler, smarttrainer, pulsmåler og kadence måler med programmet. Når det er gjort, bringes du videre til hovedmenuen, hvor du kan vælge hvilken af de tre, på dagen tilgængelige, verdener du vil køre i samt rute. Du kan desuden vælge om du vil køre et workout, køre med en pacepartner eller køre med en anden rytter som allerede er inde i spillet. 

Zwift tager udgangspunkt i hovedøen, den fiktive verden Watopia, hvorfra man kan køre rundt på et større system af veje og et bredt udvalg af forskelligt terræn. Men Zwift har også verdener i London, Yorkshire, Richmond, Innsbruck, Paris, Frankrig og Japan man kan udforske. Der er dog maximalt tre verdener tilgængelig om dagen. Watopia kan man altid køre og så roterer de resterende verdener et par gange om måneden. 

Når man har valgt verden og rute, samt eventuelt om man vil køre et workout eller ej, trykker man kør og kommer frem til ens avatar, som pænt står i vejkanten og venter på at man begynder at træde i pedalerne. Jo mere man yder, jo hurtigere kører ens avatar. Når du holder stille kan man trykke en menu frem, hvorfra man kan gå videre til indstillinger, hvor man kan justere grafik, lyd og hvor meget Zwift skal simulere stigninger. Simuleringen er en bar man kan justere på og vælge fra 0 simulering til 100%. Ved 0% er det gearingen på cyklen der bestemmer modstanden uanset terræn, mens det ved 100% simulering er Zwift der simulerer stigningsprocenter og fald med 100% nøjagtighed. Det kan godt være hårdt hvis man kommer ind på 16% stigningen op til radiotårnet, skulle jeg hilse og sige.

Standard setting er 50% simulering, hvor Zwift kun simulerer 50% af de faktiske stigningsprocenter, og det er mit indtryk, at de fleste kører med belastningen her omkring eller lidt lavere. Fordelen ved 50% simulering er, at man ikke behøver at skifte mellem stor og lille klinge hver gang der kommer en stejl bakke eller et bjerg, og man får også brug for mindre af sin kassette. Kører man ræs, vil man desuden opleve at løbe tør for gear på nedkørslerne ved 100% simulering, ligesom man ville det i virkeligheden.

Køb din drømmecykel
I menuen kan man også gå i sin "garage" eller i shoppen. Sidstnævnte er stedet hvor man "køber" cykler og hjul. De skal, modsat Counterstrike og mange andre spil, IKKE betales med cold cash. I stedet optjener du drops – sveddråber – når du cykler. Disse drops bruges som valuta når der skal opgraderes til den virtuelle drømmecykel. Der er efterhånden et stort udvalg af cykler og hjul, alle fra virkelige brands, så drømmer du om den nye Canyon Aeroad eller løber mundvandet når du ser en Specialized Aethos med Lighweight hjul, kan du svede dig til sådan et setup i Zwift.

Garagen er der hvor dine cykler og hjul opbevares. Det er også her du kan customize din avatar. Man kan selv bestemme udseende ved at vælge frisure, ansigtsbehåring og hudfarve. Der er desuden en lang række trøjer, sokker, handsker, sko, hjelme og briller at vælge imellem. 

Er man helt ny er udvalget begrænset. Man skal køre sig til de gode ting. Alle cykler og hjul har forskellig vægt og aerodynamik, der giver fordele og ulemper i forskelligt terræn, så det er ikke helt ligegyldigt hvad man vælger afhængig af hvilket terræn eller løb man vil køre. Mere udstyr bliver tilgængeligt efterhånden som man stiger i levels, hvilket man gør ved at køre kilometer. I starten stiger man hurtigt, men det bliver eksponentielt sværere indtil man rammer loftet ved level 50. Hvert level udløser nyt udstyr, enten direkte i din garage eller i shoppen. Trøjer kan man desuden få ved at deltage i forskellige events. De fleste hold eller arrangørerer af group rides har en unik trøje man kun kan få ved at deltage i deres event. Eksempelvis Danish Bike Riders (DBR), som forærer en virtuel trøje til alle som gennemfører deres group rides.

Ride on!
Nu skulle du gerne være klædt på til at komme i gang med Zwift. Log på, klik i pedalerne og kør derud af. Der findes masser af guides til de mange features i Zwift rundt omkring på nettet, især Zwiftinsider.com er god at konsultere. Der er desuden en mobilapp, som kan bruges som kontrolenhed når du kører. Herfra kan du give "ride ons" til andre ryttere, vinke, dreje til højre og venstre når vejen deler sig, skrive chat beskeder m.m. 

Men tjek det hele ud. Med denne guide i hånden burde du være klædt fornuftigt på til at gøre dine egne erfaringer med Zwift. Det er ikke så svært, når man først kommer i gang. Til gengæld venter der timevis af sjov og god træning.

Ride on!

Zwift ordbog

Herunder får du en ordbog med noget af den mest almindelige Zwift lingo:

Companion app: En medfølgende mobil app der fungerer lidt som kontrolenhed når først du er i Zwift. Via app'en kan du tilmelde dig events, skrive chat beskeder, give ride ons, vælge om du vil dreje til højre eller venstre, tage screenshots, vifte med albuen osv.. Mange af de samme funktioner kan man også inde i Zwift app'en via tastaturet eller ved at trykke på skærmen, afhængig af hvilken type enhed du kører med. Men comp. app'en er et fint supplement hvis du er langt fra tastaturet eller kører på en tablet. Eneste app'en kræver er at du er på samme wi-fi som den enhed du kører Zwift på.

Draft: Den læ du får når du sidder på hjul af andre.

Pacepartner: Bots der kører rundt på Watopia med en fast intensitet. De kører efter w/kg og der er fire bots man kan følge, som hver kører med en forskellig intensitet. Det er ret populært og pacepartnerne har altid en gruppe omkring sig. En bonus er desuden, at man tjener drops hurtigere når man kører med dem.

Workout: Træning som oftest køres i ERG-mode, hvor programmet selv holder belastningen og du kun behøver at tænke på at træde. Der er mange workouts at vælge imellem og endda træningsplaner man kan følge. Har man selv en træner, kan Zwift importere dagens workout fra ens profil på Trainingpeaks.

Ride ons: Zwifts svar på kudos eller synes godt om'er. Viser sig som en blå tommelfinger der hopper ned i baglommen på ens avatar. Man kan give ride ons til alle og få fra alle. Det er en sjov måde at hilse på og svarer vel til at vinke ude på landevejen. Bruger man companion app'en, kan man tilmeld give ride ons til alle indenfor en hvis radius af ens avatar.