Guide til SRAMs MTB geargrupper
Amerikanske SRAM er en af de største producenter af geargrupper. Sammen med Shimano leverer de størstedelen af de grupper som bliver monteret på stort set alle nye mountainbikes fra fabrikken i dag. Der er rigtig mange grupper at vælge imellem alt efter hvilket budget og behov du har. Vi har lavet en lille guide til de forskellige geargrupper som SRAM tilbyder. I denne guide kommer vi kun til at nævne mountainbike og el-mountainbike grupperne, men SRAM tilbyder også lige så mange grupper til både landevej og gravel.
Hovedparten af SRAM’s geargrupper er 1×12 speed og SRAM var også de første til at implementere 12 speed for nogle år siden, hvilket efterhånden er blevet standarden nu. Det gør også, at man sjældent ser en ny mountainbike med 2 klinger foran, da gearvidden efterhånden er så bred at vægtforøgelsen for et 2x system ikke kan betale sig. Et 2x system betyder også flere dele og dermed mere service.
SX
SRAM SX er SRAMs absolut billigste MTB gruppe og er faktisk stadig helt ny og lanceret i 2019. Den koster ikke alverden og er derfor tilgængelig for de fleste, som gerne vil opgradere til 12 speed og have et mere simpelt setup frem for også at have en forskifter, hvilket man heller ikke ser på mange nye mountainbikes mere. SRAM SX fås kun i 12 speed. Kassetten sidder på en Shimano body kontra SRAMs egen XD body, hvilket kun giver plads til en 11’er som det højeste gear, men tværtimod holder det prisen endnu mere nede. De dyrere grupper har en 10’er klinge som det højeste gear, og det giver mulighed for at kunne træde mere ved højere hastigheder.
[SPLIT] [IMG1] [SPLIT]
NX
SRAM NX er SRAMs næstbilligste gruppe og kan fås i både 12 speed Eagle, men også i 11 speed som er endnu billigere og også den billigste 11 speed gruppe som SRAM tilbyder. NX har som SX også Shimano body, hvilket igen kun giver plads til en 11er klinge som højeste gear. Igen er det et kompromis for at holde prisen så lav som muligt.
[SPLIT] [IMG2] [SPLIT]
EX1
SRAMs e-MTB specifikke gruppe, EX1, er lavet til at kunne holde til lidt ekstra stress end de almindelige grupper, da en e-MTB belaster hele geargruppen betydeligt mere end en normal mountainbike. Gruppen er kun 8 speed, hvilket ikke betyder så meget på en e-MTB, hvor man jo som bekendt får en hel del pedal assist alt efter hvilket program man bruger. I dag, hvor e-MTBs efterhånden ses alle vegne er gruppen bestemt fuldt berettiget.
[SPLIT] [IMG3] [SPLIT]
GX
SRAM GX er springet fra budgetgrupperne og op til high-end grupperne. Den præsterer dog efter vores mening langt over mellemniveau og prisen er stadigvæk i et rigtigt fornuftigt leje. SRAM GX fås i både 10 speed, 11 speed, 12 speed Eagle (10-50T kassette) og i en Downhill specifik 7 speed gruppe. Som den eneste gruppe hos SRAM tilbyder SRAM GX også stadigvæk et 2x setup, altså med en forskifter, hvis nogen sværger til det.
[SPLIT] [IMG4] [SPLIT]
X01
SRAM X01 er gruppen lige under den absolutte topgruppe SRAM XX1. Der er minimal forskel på grupperne bortset fra en lille vægtforøgelse for X01. Gruppen fås i 11 speed, 12 speed Eagle og Eagle AXS der ligesom SRAM XX1 gruppen har en kæmpe 10-50 kassette, som har 500% gearvidde. Gruppen fås også stadigvæk i 11 speed og i en Downhill specifik gruppe ligesom GX.
[SPLIT] [IMG5] [SPLIT]
XX1
SRAM XX1 er som skrevet stort set identisk med SRAM X01 bortset fra at den er en smule lettere. Vi kan ikke mærke forskel i skiftene fra de to grupper (mekanisk) som i øvrigt er uovertruffen, kontant og præcis hver gang. Gruppen fås i 11 speed, 12 speed Eagle og 12 speed Eagle AXS. Kassetten er i forhold til X01 i en lækker guldfarve eller i regnbuefarvet såfremt man vælger AXS og har sammen med XX1 kæden et ekstra nitrid lag, som skulle give længere holdbarhed. Den har den samme gearvidde som X01 på 500% med 10-50. Vægtforskellen til X01 er små 50 g.
[SPLIT] [IMG6] [SPLIT]
XX1 og X01 Eagle AXS
SRAMs nye elektroniske mountainbike geargruppe er indtil videre tilgængelig i X01 og XX1 grupperne, men mon ikke der også på et tidspunkt inden længe dukker en SRAM GX AXS op. Vi har kørt med XX1 AXS i nogen tid nu og det præsterer virkelig godt. Helt på højde med den mekaniske XX1 gruppe blot uden kabel. Der er ikke det mindste delay, hvilket var vores bekymring inden vi prøvede den og batteritiden er ligeledes super god. Triggeren(det kaldes ikke længere for en gearskifter) kan føles lidt lille, når man er vant til den mekaniske, men ellers er der ikke en finger at sætte på AXS grupperne ud over at prisen stadig er meget høj.
[SPLIT] [IMG7] [SPLIT]