Kulhydrat
18.05.2022
Christina Siggaard

Kulhydrat før træning og løb for optimal performance

Måske du har oplevet følelsen “at ramme muren”? Der kan være flere årsager til den famøse følelse af at gå kold. Måske det bunder i, at du i en travl hverdag og glemmer at spise tilstrækkelig inden din træning? Måske er du i tvivl om, hvad der er ‘rigtigt’ at indtage før din træning/konkurrence? Måske du mangler nogle guidelines til, hvornår og hvad du optimalt bør indtage?

Det vil jeg i dette indlæg gøre mit bedste for at give et overblik over her, hvor jeg bl.a. kommer ind på følgende faktorer; hvor lang tid før arbejdets start kulhydrater bør indtages, mængden af kulhydrat man bør indtage og hvilken type af kulhydrat (GI) samt intensitet og varighed af følgende træningen efter indtaget.

Kulhydrat er din ven
Mange kommer til mig og har en opfattelse af, at kulhydrat er “vores fjende”. Det er det bestemt ikke. Nej, tværtimod. Kulhydrat gavner ikke blot din performance i form af energi til dine muskler, men er også medvirkende til, at din hjerne, dit hjerte og nervesystem fungerer optimalt. Altså, skal man ikke negligere kulhydrat i det daglige indtag. Heller ikke på de træningsfrie-dage. 

Læs hele Velomore digitalt

Årsabonnement 425 kroner

Consent
Consent(Required)

Denne artikel er forbeholdt abonnenter af Velomore.
Allerede abonnent?

Log in