15.06.2023
https://velomore.dk/wp-content/uploads/2024/05/hebby-scaled.jpg Nikolaj Hebsgaard

La Marmotte ændrer ruten

Skal du køre La Marmotte kan du godt glæde dig til Croix-de-Fer og sige farvel til det irriterende stykke igennem Maurienne-dalen.

Arrangørerne af La Marmotte har i dag orienteret alle deltagere om at ruten til årets løb er blevet ændret. I stedet for at køre nedad Glandon, får alle deltagere nu fornøjelsen af at fortsætte de knap 2 kilometer længere op til Croix-de-Fer passet og slipper dermed for turen igennem Maurienne-dalen.

Ruteændringen sker af hensyn til deltagernes sikkerhed. Normalt er nedkørslen fra Glandon neutraliseret af sikkerhedshensyn, men grundet vejarbejde ligger der i år ekstra meget grus på den hurtige nedkørsel. Allerede sidste år forsøgte arrangørerne at ændre ruten til at gå over Croix-de-Fer, men fik dengang ikke tilladelse fra myndighederne. Ikke siden 2006 har Croix-de-Fer været med i La Marmotte.

Kuriøst nok, har arrangørerne valgt at turen ned fra Croix-de-Fer skal gå over Col du Mollard, hvilket tilsammen giver løbet knap 500 ekstra højdemeter. Til gengæld slipper alle deltagere for det irriteretende og let stigende dalstykke igennem Maurienne-dalen, omend arrangørerne havde mulighed at slutte nedkørslen fra Croix-de-Fer i Maurienne, og derved undgå de få ekstra højdemeter, hvor smukke de end måtte være.

Således bringes løbets samlede distance op på 186 km og 5530 højdemeter. For mange vil det uden tvivl være kærkomment at dalstykket udgår, men har man ikke fået fuldt Velomores Gran Fondo-træningsprogram til punkt og prikke, kan de ekstra højdemeter godt blive en ekstra udfordring.

Cut-off time på Galibier bliver kl. 16:15, mens Alpe d’Huez lukker 18:30.

Vi havde fornøjelsen af nedkørslen fra Croix-de-Fer til Maurienne sidste år i GFNY Croix-de-Fer, som du kan læse om lige her. Bliver du i dalen ugen ud, kan du som abonnent på Velomore spare 10% på tilmeldingsgebyret til GFNY Alpe d’Huez, der køres d. 2. juli. Kontakt os på info@velomore.dk for at aktivere rabatten.

Du finder den nye rute her.

Dalstykket har været nærmest berygtet og kan blive døden hvis man sidder alene. Dalen er let stigende og ofte er der også modvind, hvorfor det at sidde i en god gruppe er essentielt. Men den bekymring slipper man for nu. Havde man sat sin lid til den neutraliserede nedkørsel, må man nu lægge en ny plan for, hvor hurtigt man kan få tisset og fyldt dunke på toppen af Croix-de-Fer. Men lad nu være med at tage nogen chancer nedad!