26.12.2023
https://velomore.dk/wp-content/uploads/2022/01/Velomore-logo_rund.png Lasse Klausen

Lenzerheide: Schweiz ukronede MTB-kongerige

I Lenzerheide er schweizerne gået all-in på mountainbike, og har endda været så selvsikre i deres sag, at de kalder det for Bike Kingdom.

Schweiz er meget andet end banker, schweizerknive og dyre ure. I Lenzerheide er schweizerne gået all-in på mountainbike, og har endda været så selvsikre i deres sag, at de kalder det for Bike Kingdom. Vi tilbragte et par dage i kongeriet for at se, om det levede op til dets navn.

Alle fotos er taget af Alexander Vissing.

”Now this next section might be a little bit gnarly, but just let the front wheel do it’s job”. De ildevarslende ord stammer fra vores australskfødte guide, Luke, som har taget os med til ”Dark Side Of The Moon”. Et legendarisk mountainbikespor i Lenzerheide, som er på bucketlisten for alle mountainbikere hernede. Sporet starter i over 2.800 meter over havet, og kræver 2 gondollifte for at nå det. Men det er klart ventetiden værd!

Ved toppen møder man et goldt alpelandskab, som mest af alt minder om noget fra Mars, og ikke månen, for der er vitterligt sten og klipper overalt. Det får en dansk rockgarden til at ligne en tissemyre, og man bliver hurtigt benovet over det imponerende landskab. Men ja, vi er jo kommet for at køre nedad, så lad os komme af sted.

Den øverste del af sporet består udelukkende af flade og løse klippestykker, som former én stor rockgarden. Det var derfor med at holde tungen lige i munden, når man skulle finde den rigtige linje gennem de mange sten, som lå på tværs, og undgå at skride ud på dem. Hvis man væltede var der ikke en blød dansk skovbund til at bøde for faldet – her bliver der betalt ved kasse 1.

Men det glemmer man hurtigt, når man jonglerer gennem de fede sektioner, og hele tiden bliver udfordret på teknik og timing. Her kan du ikke bare slå hovedet fra, og køre på autopilot. Efter at være kommet gennem den øverste sektion cruisede vi gennem en skitunnel i siden af bjerget og videre til den næste del, som var en gudesmuk bjergdal på bjergets bagside.

Her var sporet gravet ind i siden af dalen, og gav betegnelsen ”off-camber” en helt ny betydning. Allerede fra toppen kunne man se, at det ville blive en fed tur. Spyttet blev synket og så var det igen i gang med at navigere gennem det snoede spor og de mange sten. Der var masser af flow ned langs dalen, krydret med små hop og lave stendrops.

Sporet bød på en god blanding af flow og teknik. Nogle steder kunne man bare slippe bremserne, mens andre steder krævede timing og præcis styring for at komme forbi de skarpe klippestykker og samtidig ikke køre ud over kanten og rulle 20-30 meter ned ad en bjergside.

Efter mange kilometers sjov og spas nåede vi til en lille idyllisk alpeby, som vi hurtigt navigerede gennem for at finde den næste gondol, og vejen op til endnu mere sjov. Vores liftkort virkede til alle områdets lifte, så det var nemt at finde en vej til alpetoppene igen.

På toppen fandt vi sporet ”Bear Mountain”. Navnet stammer fra et bjørnereservat på bjergsiden, hvor 2 bjørne levede, efter at være blevet reddet fra kummerlige forhold. Sporet var ikke så teknisk svært, men bød igen på masser af flow ned gennem små dale, hvor vi både stødte på vandrere, små bække og sprudlende køer, som gik langs sporet og nød det schwezizske liv.

Sporet endte hos den hyggeligste lille bjergrestaurant. Her serverede kromutter en fyldig og mættende suppe. Med fyldte maver var det igen tid til at rulle ud på nye eventyr, og forventningerne var skyhøje, da Luke sagde, at vi efter flere timer, kun var halvvejs på turen. Resten af turen bestod af flere forskellige sektioner på bjergene, heriblandt rodfyldte skovstykker, som fik Rold Skov til at ligne en picnic.

Man fik virkelig udfordret sine tekniske færdigheder, og vi fik alle sammen rykket vores grænser til det bedre. Det schweiziske landskab var ganske enkelt gudesmukt, og vi oplevede de fedeste spor, som bare bød på sjov, sjov og atter sjov. Der var ikke et øje tørt, da vi til sidst cruisede ned ad en bjergvej og tværs over dalen ind til Lenzerheide, hvor dagen blev sluttet med velfortjent Weissbier. Tælleren sagde omkring 50 km og cirka 4000 højdemeter, NEDAD!

Vi var alle sammen godt trætte efter at have været ”på” hele dagen, men hold da op, hvor havde det været fedt at opleve alle godterne rundt omkring i Bike Kingdom.

BIKE KINGDOM

For snart 15 år siden indså bystyret i Lenzerheide, at de tabte turister i forhold til konkurrenterne, og at der skulle gøres noget – hurtigt. Derfor gik de i gang med at opgradere infrastrukturen, udbygge skiresorts og samtidig lave en seriøs satsning på mountainbike. Endda før alle andre havde indset, at mountainbike ville blive stort i fremtiden.

Satsningen blev også båret frem af det faktum, at de skulle gøre området mere attraktivt om sommeren. Og det virkede, turisterne begyndte at vende tilbage, og flere og flere mountainbikere susede rundt på sporene. Det kulminerede i 2018, hvor de bestemte sig for at satse endnu mere, og skabe Bike Kingdom.

Et mountainbike kongerige bestående af områderne Lenzerheide og Arosa, og som skulle være den førende mountainbike destination i Europa. I dag er der cirka 900 kilometer mountainbike spor i regionen, og langt de fleste kan du nå via lifte. Hele området er utroligt brugervenligt for mountainbikere og tilgængeligheden er imponerende. V

ed én af de store gondoler finder man endda Lenzerheide Bikepark, som bl.a. byder på blå, røde og sorte spor samt alverdens hops, drops, gabs og meget, meget andet. Bikeparken er også en del af World Cup sporet, som hører hjemme i området.

APPEN OVER DEM ALLE

Med 900 kilometer spor kunne man sikkert være bange for, at det vil være svært at finde rundt i dem alle, men frygt ej, for schweizerne har en løsning: Bike Kingdom appen. Og her må vi altså bøje os i støvet, den er fuldstændig genial.

Den indeholder al information som du skal bruge for at finde rundt i Bike Kingdom. For det første har den selvfølgelig et kort, som viser alle de officielle spor i området, og hvor de befinder sig henne. Du kan trykke på hvert spor og læse om, hvordan sporet er, sværhedsgrad, længde etc. Derfor kan du virkelig nemt lave din egen rute rundt i bjergene uden at skulle bruge en personlig guide. Det gør Bike Kingdom meget mere overskueligt og fremkommeligt for turister.

Samtidig er alle sporene markeret med røde skilte og letaflæselige numre. Vi ville ikke have nogen problemer med at tage derned og køre rundt uden en guide. Men sporene er ikke det eneste, som du kan finde i appen. Den byder bl.a. også på planer for offentlig transport, indkvartering, cykelbutikker, parkeringspladser og events i området.

Alt i alt er appen virkelig gennemført, og noget af det bedste undertegnede har set indenfor den genre. Den brugervenlige app betyder, at du kan planlægge hele din tur hjemmefra, og når du så kommer ned, hjælper den dig på vej, uanset hvad du behøver af hjælp. Et sidste element i appen er måske ikke så relevant for turister, men man kan oprette en bruger og dyste mod sine venner på sporene, og få point for sine bestræbelser.

Nogle vindere kan endda veksle point til øl på de lokale værtshuse. Det understreger bare, hvor meget Lenzerheide gør for at promovere mountainbike kulturen i dalen.

FLOW, FLOW, FLOW

Næste dag tog Luke os med på flere eventyr, og denne gang skulle vi til et andet bjerg ved foden af Lenzerheide. På toppen af bjerget, Piz Scalottas i 2324 meter over havet, havde vi den mest fantastiske udsigt ud over de schweiziske alper, som fortsatte ud i horisonten.

Denne gang skulle vi ned ad et blåt flowspor, som hed Scalottas – June Hütte, en klassiker blandt de lokale. Sporet bød på masser af flow, som vi kender det fra Danmark, dog krydret med et stenet underlag, som konstant kom med små sjove udfordringer hele tiden, og så fortsatte det selvfølgelig i det, som føles som en evighed.

Det var med at holde tungen lige i munden, men når man først havde luret forhindringerne var det bare med kæmpe smil på hele tiden. Sporet bruges også af vandrere, som der var en del af i området. Der var dog heldigvis ingen hidsige konfrontationer.

Vi hilste alle sammen pænt på hinanden og deltes om det skønne spor. Jeg var dog personligt glad for, at jeg ikke skulle gå hele vejen op ad bjerget, men hver sin smag. Da vi nåede ned til bunden havde vi tilbagelagt omkring 12 km og 950 højdemeter nedad, hvilket tog lige omkring halvanden time, og perfekt timing til vores frokost ved Bikeparken. Hvis vi havde haft tid til det anbefalede Luke at tage liften op igen, og prøve det røde flowspor, Top Fops, som også er en klassiker i Bike Kingdom. I Lenzerheide er alle sporene bare let tilgængelige.

BIKEPARK

Efter en veloverstået frokost, i øvrigt til ganske rimelige penge, var det tid til at stifte bekendtskab med bikeparken. Den har som tidligere nævnt flere røde og sorte spor med alverdens sjove elementer, og et enkelt blåt flowspor. Som det er sædvanen i området tog vi gondolliften op, og kunne herefter frit vælge, hvad vi havde lyst til.

Hvorend meget jeg ønskede at prøve de røde linjer måtte jeg indse, at jeg ikke helt havde modet eller evnerne til at forcere de mange elementer på forsvarlig vis, og jeg tog mig derfor til takke med det blå spor. Det var nu heller ikke så galt endda.

Sporet løber hele vejen ned ad bjerget og byder på mange store berms og små overkommelige elementer undervejs. Det var rigtig sjovt at køre på, men jeg var lidt skuffet over vedligeholdelsen af sporet. Ved stort set alle berms var der rigtig mange bremsebump i sporet, så mine nyrer var ved at ryste løs. Det tog lige toppen af køreoplevelsen, og det burde der efter min mening have været lidt større fokus på at vedligeholde, når man trods alt betaler for at bruge faciliteterne.

Hvis du er til røde og sorte spor er der ingen tvivl om, at Bikeparken er et fantastisk sted, og der er bare fede elementer overalt, som du kan køre igen og igen.

MULIGHEDER FOR HELE FAMILIEN

Hvis du overvejer at tage familien med, kan du roligt gøre det. Lenzerheide by har masser af aktiviteter til familier og børn, og man kan sagtens få flere dage til at gå, mens far eller mor hygger sig i bjergene. Byen har bl.a. mange børneaktiteter ude i naturen, og midt i byen ligger en smuk bjergsø, som har mange forskellige vandsports aktiviteter, boldspil etc.

Du finder også en svømmehal med rutsjebaner og udendørs pool. Hvis adrenalinen skal en tak op, kan man også finde svævebaner og fritliggende broer i bjergområdet. Derudover er der masser af vandrestier, som også børn kan gå på. Hvis man bliver træt af Lenzerheide ligger byerne Arosa og Chur også tæt på, og busserne kører ofte mellem byerne. På Lenzerheides website er der samlet masser af aktiviteter, og det er nemt at gå til.

DOMMEN

Er Lenzerheide så virkelig et kongerige for mountainbike, og et af de bedste i Europa? Ja, det må man sige, at det er. Vi nåede kun at køre en lille del af sporene dernede, men det vi så, og prøvede, var spor i meget, meget høj kvalitet, og der var virkelig fun factor for alle pengene. Og så er alperne altså bare flotte, og det fedeste landskab at køre rundt i.

Vores eneste anke med sporene var, at der måske godt kunne have været et enkelt eller to ekstra blå flowspor til familier og nybegyndere. Det er dog noget som schweizerne er opmærksomme på, og der er planer for endnu et blåt flowspor allerede i 2023. Schweiz er måske ikke det første land man associerer med mountainbike, men det er tydeligt, at hele området er med på hjul, og de gør alt for at gøre livet som mountainbiker så behageligt som muligt.

Derfor er hele Lenzerheide meget cykelvenlig, og man føler sig med det samme hjemme blandt ligesindede. Et sidste plus i bogen skal Lenzerheide have for deres Bike Kingdom app. Den er simpelthen genial, og bedst af alt, så gør den området nemt tilgængeligt for brugerne. Du skal ikke bekymre dig om, hvordan du finder et bestemt spor, eller planlægge flere dage i forvejen.

Du finder alle informationerne med det samme i en vellavet app, som kan hjælpe med stort set alt, hvad et mountainbike hjerte kan begære. Samtidig ligger Lenzerheide og Bike Kingdom i en rimelig køreafstand fra Danmark på omkring 12-14 timer. Vi vil dog også anbefale, at du kigger på nattog fra fx København, Aarhus eller Hamborg. Så kan du sove på toget og ankomme frisk og veludhvilet om morgenen, klar til at indtage sporene.

Denne artikel var med i Velomore #08 og ville derfor normalt ligge bag vores betalingsmur på Velomore.dk. Synes du det var en fed artikel og vil du have mere af den slags? Eller vil du bare gerne støtte Danmarks eneste magasin om cykelsport. Så tegn et abonnement på Velomore lige her – det koster kun 425 kr/året og du får hele 5 fantastiske magasiner direkte i postkassen + fuld adgang til alt indhold online.