Nyt gearsystem fra Shimano
En kassette som er 3 gange mere holdbar? Det er en modig påstand fra Shimano, men hvorfor er der nu brug for det? Årsagen til at Shimano har opfundet Linkglide skyldes, at bl.a. e-MTBs slider meget hurtigere på drivlinjen kontra en analog mountainbike. Det skyldes bl.a., at motoren sender rigtig mange watt og kræfter gennem kæde og kassette, og de øgede kræfter kan kun betyde større og hurtigere slid. Det ser man også i diverse Facebook grupper, hvor brugerne ofte har problemer med at få en acceptabel rækkevidde på deres komponenter.
Derfor har Shimano opfundet Linkglide systemet, som ikke er designet til at være let, men til gengæld holdbart. For det første bliver Linkglide introduceret til deres Deore og Deore XT serier, men kun som 1×10 og 1×11. Shimano har fravalgt 1×12, da det ifølge dem er deres drivlinje med mest fokus på vægt og optimering, og der passer Linkglide ikke ind. De andre drivlinjer bruger i forvejen Shimanos Hyperglide+ system. Derfor sigter Linkglide imod begynder cykler, og e-MTB. Personligt ville vi også sagtens kunne køre på en e-MTB med 1×11, da man ikke er lige så presset med hensyn til gearratio. Linkglide komponenterne er en separat serie, og kan ikke kombineres med Shimanos andre drivlinjer.
Holdbar kassette
Linkglide kassetterne er blevet redesignet for at være mere holdbare. Derfor har Shimano bl.a. ændret tændernes form, og gjort dem tykkere og mere robuste samt diverse andre justeringer. Det skal alt sammen øge modstanden over for slid ved højt moment, og resultere i bedre gearskift og længere holdbarhed. Kassetterne er selvfølgelig tungere, men på en e-MTB betyder de ekstra gram ikke meget.
I 1×11 kommer kassetten med en 11-50T ratio og 11-43T til 1×10. XT kassetten er en voksen fætter som vejer hele 780 gram.
Der vil også være Linkglide gearskiftere, bagskiftere og kæder til serien. Alle 11-speed klinger vil være kompatibel med Linkglide.