GFNY Cannes
26.03.2022
https://velomore.dk/wp-content/uploads/2022/01/Velomore-logo_rund.png Nikolaj Hebsgaard

Gran Fondo-optakt: GFNY Cannes

Velomore er rejst til den franske riviera, hvor vi foruden at nyde sommerlige vejrforhold og stjernestøv fra den røde løber, i morgen stiller til start i debutudgaven af GFNY Cannes.

Det amerikanske Gran Fondo-franchise har i den grad indtaget Frankrig, hvor hele 5 løb er på kalenderen i år. GFNY Cannes er den seneste tilføjelse og byder rytterne op til væddeløb i den mere prominente del af Cote Azur. Mens de fleste formentlig forbinder denne del af Frankrig med Paris-Nice, Milano-Sanremo, Col de Turini og Armstrongs foretrukne bakke Col de la Madone, har GFNY, anført af eksproffen Cedric Haas, valgt at kigge længere mod syd.

Med udgangspunkt i det berømte Palais des Festivals, som hvert år sætter rammerne for filmstjernes parade på den røde løber i forbindelse med Cannes filmfestival, sendes rytterne sydpå ad kystvejen og ind i baglandet, ud på de øde landeveje og stille stigninger. 

Ruten gør syd om Cannes og svinger ind i l’Esterel massivet, som hverken byder på lange eller super hårde stigninger. Alligevel går det nærmest op ad hele den første halvdel af den 110 km. lange rute. De første knap 1500 højdemeter tilbagelægges mellem kysten og løbets halvvejsmærke på toppen af Col d’Avaye. Herfra går det ikke direkte ned mod kysten, men snarere igennem et rullende terræn, med bakker lidt længere end hvad vi er vant til derhjemme.

Selve ruteprofilen ligner en lang stigning, med et par korte nedkørsler undervejs. Det snyder en smule, da man rammer op til flere plateauer på opstigningen til Col d’Avaye. Arrangørerne og de lokale deler ruten op i to stigninger med Col d’Avaye som den sidste og længste, og Col du Tanneron som den første. De to tegner sig for henholdsvis 13,7 km og 7,6 km, med henholdsvis 4,1% og 4,6% procent i snit. Men tallene snyder pga. de mange korte nedkørsler og flade plateauer. 

GFNY-oplevelsen
GFNY Cannes følger den klassiske, og for Velomore velkendte, GFNY-drejebog. #Beaproforaday er ånden i GFNY, som især kommer til udtryk ved den ekstra sikkerhed ude på ruten, som arrangørerne garanterer rytterne. Masser af motorcykel marshalls sørger for trafikfrie veje og oftest ses det lokale politi sørge for helt, eller delvist lukkede veje. Alle deltagere får desuden løbets egen trøje, som er obligatorisk at køre i, mens der i mål venter et restitutionsmåltid og medalje, som minde om ens præstationer.

Der er ikke meget at klage over når man kan cykle langs Middelhavets kyst.

Til at få mig gennem løbet er jeg blevet udrustet med en Ferrari rød Pinarello F12, der en lejesvend venligst udlånt af France Bike Rentals. En cykel i sådan en klasse er en trofast ganger. Udstyret med både Dura-Ace Di2 og Assimoa duo-pedaler er det en lejecykel i absolut topklasse, og med 30 mm dæk, samt en 11-32 kassette, er jeg garanteret at komme både godt op og sikkert ned ad stigningerne.

Læs også: GFNY Alpes Vaujany.

Selvom stigningerne er milde i procenterne, kommer der dog et skarpt shot med over 20% efter knap 35 km. En kort mur på lige knap 300 meter, men med stigningsprocenter der kan ødelægge en mand og efter en hurtig nedkørsel, hvor man drejer skarpt til højre ind på muren. Kender man ikke dette specifikke punkt på ruten, bliver man hurtigt bragt til standsning, såfremt man ikke er kommet på lille klinge eller fået skiftet opad på kassetten inden man kaster cyklen rundt om hjørnet.

Arrangørerne forventer lige knap 300 deltagere og med vejrudsigten kan det kun blive en fremragende dag.

Du kan glæde dig til at læse beretningen fra GFNY Cannes i vores sommermagasin Velomore #5, der er på gaden i slutningen af juni, lige i tide til Touren. Skriv dig op til vores nyhedsbrev allerede i dag, eller tegn et årsabonnement på Velomore til 425 kr. med det samme.