12.10.2020
https://velomore.dk/wp-content/uploads/2024/08/448247394_1004692921660478_4132501343240402392_n.jpg Velomore

Pronghorn Fully Alu+Carbon 29

Firmaet blev grundlagt i 2007 af mountainbike entusiaster og ligger i Gjessø uden for Silkeborg og du kan læse mere om dem, og deres historie andetsteds i magasinet. Pronghorn er navnet på en amerikansk gaffelbuk, som over lange distancer er det hurtigste dyr på jorden. Denne reference går også igennem i deres produktserie, hvor der fokuseres på at lave lette og hurtige cykler herunder både landevejscykler og mountainbikes. 

Den testede model har det noget komplicerede navn MTB Fully Alu+Carbon 29 – ’GX 1×11’. Cyklen fås i flere forskellige udstyrsniveauer og der er noget for enhver smag og pengepung. Som navnet antyder, er der tale om en fullsuspension cykel med 100 mm vandring foran og bagpå. Pronghorn har valgt at lave cyklens forreste del i aluminium, mens den bagerste trekant(fra saddelrøret og bagud) er i carbon. 

 

Unik placering

Pronghorns fullsuspension cykler adskiller sig fra mængden på grund af placeringen af bagdæmperen, som sidder på overrøret. Den er en del af deres APLS system(Anti Power Loss System), som skal sikre, at der går mindst mulig energi tabt. Bagdæmperen er en Rockshox Monarch RT3 med 100 mm vandring. På toppen af bagdæmperen sidder luftventilen og en knap, hvortil du kan vælge, om dæmperen skal være åben, mellem eller lukket. Forgaflen er en Rockshox Reba DL med 100 mm vandring og remote lockout på styret. 

Geargruppen består af en komplet 1×11 GX-gruppe fra SRAM. Gearvælgeren på styret er SRAMs Gripshift, hvilket betyder, at man drejer håndtaget for at vælge gear og ikke trykker op og ned, som en normal gearskifter. 

Hjulene er et 29” alu hjulsæt fra American Classic. Det er et relativt let hjulsæt og det passer ind i tidens trend med 25 mm indvendig fælgbredde og hurtigrullende Maxxis Ikon 2,2” dæk. 

 

På sporet

Man mærker tydeligt, at Pronghorn har designet cyklen med en ting for øje og det er fart! Selv om det ikke er den letteste cykel på markedet føles den stadig let at træde og det føles ubesværet at holde farten. På sporet er cyklen stabil, præcis og den ruller hurtigt nedad og er endnu bedre opad. Selv om der er tale om en XC-cykel kunne den godt håndtere de sorte linjer, om end vi lidt savnede en dropperpost på de virkelig kringlede segmenter. (Kan tilkøbes for 2.000 kr.) Vi synes, at vi kan mærke en smule forskel til fordel for dens APLS system og det føles som om, at der er en smule mindre pedal bob, så ens energi ikke går tabt i bagdæmperens bevægelse. Derfor føles cyklen også lettere at accelerere på. Det er nemt at låse forgaflen via remote lockout og bagdæmperen styres også let, da man sagtens kan nå knappen på oversiden af dæmperen.

Hjulsættet fra American Classic føles robust og stift. Vi kunne godt have ønsket et lidt bredere og grovere fordæk til sommerbrug. Efter lang tids varmt vejr var sporene blevet løse i gruset og det lidt smalle 2,2” Maxxis Ikon dæk kæmpede lidt for at finde greb i gruset. 

SRAMs 1×11 GX-geargruppe giver stor værdi for pengene og igennem hele testen oplevede vi knivskarpe gearskift og gruppen fungerede super godt. Vores eneste anke var Gripshift gearskifteren på styret. Vi vænnede os aldrig helt til Gripshift, idet gearene vælges ved at vride gearvælgeren frem eller tilbage. Det fjernede grebet om bremsegrebet. Man kan dog vælge almindelig trigger gearskifter ved bestilling.

 

 

Facit

Pronghorn har med deres 29” fullsuspension mountainbike serie lavet en hurtig XC-cykel, som du både kan bruge på grusvej og singletrack. Cyklen klarer sig fint på sporene, hvor den har gode køreegenskaber og føles hurtig at holde fart i. Cyklens komponenter er alle gode og du får god værdi for pengene.

Med et alsidigt udstyrsniveau har Pronghorn komponenter og priser for enhver smag. Deres udvalg kan findes via deres webshop og opleves i deres showrooms, rundt om i landet.