06.10.2021
https://velomore.dk/wp-content/uploads/2022/01/Velomore-logo_rund.png Jan Bendtsen

Velomore tester Scott Addict eRide 20

Med Addict eRide 20 har Scott taget landevejsmodellen Addict RC og transformeret den til markedets letteste e-cykel og efter eget udsagn den første e-cykel til landevej uden synlige kabler.

De har med andre ord rykket e-cyklen så tæt på fuldboldsracerens idealer om lethed og stilrent integreret design som muligt.

Velomore har testet den prismæssigt mest overkommelige Addict eRide20 på 12 kilo, men man kan betale sig fra at komme helt ned på 10,75 kilo med eRIDE Premium-modellen.

Ramme

Carbonrammen Addict eRIDE Disc HMX er grundlæggende en tilpasset variant af landevejsrammen Addict RC, så det kan umiddelbart være svært at se forskel på e-cyklen og modellen til rugbrødsmotor. 

Skrårøret er ikke blevet mere buttet af at skulle rumme batteriet og ligner det velkendte buttede skrårør på landevejscyklen. Kun den diskrete trykknap på overrøret afslører, at man får hjælp.

[CITAT1]

Et lille dæksel under flaskeholderen på sadelrøret dækker diskret over ladestikket. Dækslet holdes på plads af en kraftig magnet, så det er nemt at fjerne og sætte på igen efter opladning.

Med et kronrør på 165 mm på størrelse L/56 er der ikke lagt op til aggressiv kørestil, ligesom en akselafstand på 1007,5 mm gør Addict eRIDE knap så livlig som søstermodellen Addict RC, der er 7,5 mm kortere. Stack to reach-ratioen på 1,54 bekræfter også, at komforten prioriteres lidt højere end en aggressiv position.

[SPLIT][IMG3][IMG4][SPLIT]

Motorsystem

Scott har valgt motorsystemet ebikemotion X35 Plus fra Mahle. Det er angiveligt markedets letteste motorsystem og er med til at holde cyklens vægt nede på 12 kilo.

I modsætning til andre motorsystemer, hvor motoren trækker i kranken, sidder motoren her i baghjulsnavet. Det betyder rent æstetisk, at cyklen rent faktisk ligner en almindelig slank racer. Kun når man ligger på hjul og kigger på bagnavet, bemærker man, at noget er anderledes.

Elmotoren har tre indstillinger – Eco, Mid Power og Full Power – alt efter, hvor meget hjælp man ønsker. Man skifter nemt mellem indstillingerne ved en knap på overrøret.

Ved et enkelt tryk vises den aktuelle indstilling med grønt, orange eller rødt lys, og med ekstra tryk kan man så skifte mellem indstillingerne og sætte den på full power ved foden af de stejleste bakker og få den til at yde alle motorens 250 watt.

[SPLIT][IMG6][IMG7][SPLIT]

Motoren har et drejningsmoment på 40Nm og hjælper op til de 25 km/t, som lovgivningen tillader.

Især ved grøn indstilling føles hjælpen som en glidende overgang og opdages kun som en følelse af at have gode ben, mens man godt kan mærke skubbet, hvis man bruger den røde full power-indstilling. Ligesom man ved full power også mærker det mere markant, når motoren slår fra, når man accelererer til over 25 km/t.

[CITAT2]

Der er 460Wh i batteriet, og det rækker ifølge Scott til 120 kilometer med 2.200 højdemeter, og det lyder troværdigt. Vores erfaring er dog, at rækkevidden naturligvis afhænger meget af både terrænet, rytteren og hele konteksten.

En fællestræning på 115 kilometer i moderat østjysk terræn brugte under halvdelen af batteriet, da vi det meste af tiden lå over 25 km/t og dermed ikke brugte strøm. Omvendt lykkedes det at få kontrolknappen til at blinke rødt efter 100 kilometer ved at køre så uøkonomisk som muligt med full power hele tiden og ved konstant at køre efter den næste hårde bakke.

[SPLIT][IMG9][IMG10][SPLIT]

Kontrolknappen viser i øvrigt med hvidt, grønt, orange og rødt lys, hvor meget der er tilbage af batteriet.

Med andre ord er der til målgruppen rigeligt med strøm til en lang tur, og vil man sikre sig en ekstra reserve, er det muligt at tilkøbe et batteri med 208Wh, som er designet som en drikkedunk og elegant kan monteres i flaskestativet på sadelrøret.

Udstyr

Rammen er monteret med en blanding af Shimano 105 og Ultegra med 105 skiftegreb og Ultegra bagskifter.

Udstyrspakken består af Scotts egne Syncros-komponenter med Syncros Duncan 1.0 Aero sadelpind med diskret bespænding og en komfortabel Syncros Belcarra Regular 2.0-sadel.

[CITAT3]

Premium-modellen er udstyret med fuldt integreret carboncockpit, som giver et meget helstøbt integreret design. Man har tilstræbt at gøre det samme på lillebroren Addict eRide 20 med Creston 2.0 Compact Alloy-styret og frempinden Syncros RR iC, som gør det muligt at skjule kablerne under et dæksel og give et meget rent udtryk med kun et par synlige bolte under frempinden.

Hjulsættet er et par solide Syncros Capital 2.0 25e Disc, som monteret med 30 millimeter Schwalbe One Raceguard Fold understøtter cyklens fokus på komforten og giver et fremragende greb, når man lægger sig ned i kurverne.

[SPLIT][IMG12][IMG13][SPLIT]

Køreoplevelse

Addict eRide 20 føles som en racercykel og ser ud som en racercykel. Naturligvis med de ekstra kilo, som er prisen for at få hjælp på bakkerne.

Vi testede blandt andet cyklen på nogle af de lange og stejle østjyske bakker, som normalt tvinger os ned i laveste gear på den ordinære landevejsracer. I rød indstilling var det nu muligt at fyre den af op ad en 12-15 procents stigning på stor klinge midt i kassetten.

Og på nedkørslerne oplevede vi, hvor lækkert 30 millimeter dæk griber fat i kurverne og får det til at føles trygt at lade de ekstra kilo – også dem på rytteren – give fart til cyklen. Cyklen er i det hele taget designet til både fart og komfort og er simpelthen bare en lækker oplevelse på de lange ture.

Men hjælpemotoren betyder også, at gennemsnitsfarten let ryger et par kilometer op, hvis man kører på Mid eller Full Power. Ikke bare fordi man flyver op over bakkerne som en 25-årig, men også fordi man ikke er helt smadret på toppen af bakkerne og bare er klar til at træde videre.

Det er en generel udfordring for e-cykler, at man oplever et dødt punkt, når man accelererer, og motoren slår fra ved 25 km/t. Det slipper man heller ikke for med Addict eRIDE 20, men især ved de lavere hjælpeindstillinger føles overgangene glidende, så man næsten glemmer, at man får hjælp.

At motoren sidder i bagnavet, betyder også, at man fornemmer en lille forsinkelse i motorens til- og frakobling, når man henholdsvis træder an eller slipper trådet.

Det eneste, vi savnede på turene, var nogle rigtige bjerge at køre i, så man for alvor kan udnytte potentialet i det ekstra watt. Til gengæld kunne vi ignorere det danske blæsevejr som en faktor. En frisk vind gjorde os bare endnu mere motiverede for at komme ud og skære os igennem modvinden.

[SPLIT][IMG15][IMG16][SPLIT]

Facit

Scott Addict eMotion 20 er en glimrende e-racercykel, som rent faktisk både ligner og næsten føles som en rigtig racer. Motorsystemet er let, giver god støtte og har en passende lang rækkevidde.

Cyklen er til motionisten, der gerne vil gøre det mere fornøjeligt at cykle i bakker – eller bjerge – og modvind, og som i det hele taget bare have en følelse af, at det sgu ruller meget godt. Den gør det muligt at følge med den gruppe, som man plejede at kunne følge over bakkerne.

Til motionisten, som drømmer om at køre ture på de legendariske bjerge i Alperne og Pyrenæerne – eller måske bare over Koppenberg i Flandern – uden at skulle stå af og puste undervejs, er Addict eMotion 20 et rigtig godt valg.