15.04.2011
Test Test

Scott Foil bryder aerodynamiske traditioner

Egentlig er Scott Foil ikke så ny, for den er allerede godt og grundigt testet i Touren sidste år af nuværende Team HTC-Highroad under projektnavnet F01. Scott Foil sendes på markedet om nogle måneder, og indtil nu har det nemlig ikke været muligt at få en cykel, hvor der ikke skulle gås alvorligt på kompromis med enten vægt, stivhed eller aerodynamik.
Største nyhed er rørenes form, som er udviklet i samarbejde med Simon Smart fra Smart Aero Technology (tidligere VeloScience), der også bidrog til udviklingen af Scott Plasma 3 og tidligere en anden banebrydende enkeltstartscykel, Giant Trinity. Han har små 2 årtiers erfaring fra Formel 1 som designer og ’race engineer’.
Udfordringen med den traditionelle vingeprofil (også kladet NACA blandt aerodynamikere) var, at den ikke kun var UCI reglement illegal, men heller ikke særlig stærk. Men styrke har et rundt rør masser af, men til gengæld en elendig aerodynamik. Så Scotts udfordring var at kombinere Addict racerstellets stivhed og meget lave vægt med Plasma 3s aerodynamik.
Løsningen blev Foil profilen, som bryder vinden på normal ’NACA’ manér, men har en afrunding i hver side, og den afrunding forebygger den beskidte luft, der giver luftmodstand, fordi vindstrømmene splittes af (se ovenstående fotos).
Cykelmagasinet har prøvekørt Scott Foil og vil mene, at den er særdeles stiv, let og endda opleves komfortabel taget i betragtning, at Scott Foil er en fuldblods væddeløber cykel! Scott Foil stellet vejer 840 gram, hvilket er 100 gram lettere end samtlige nuværende konkurrenter blandt aerodynamiske racerstel. Bedre bliver det heller ikke for rivalernes vedkommende, hvis man regner eneste kompatible sadelpind og forgaffel med.
Priserne rygtes at starte ved omtrent 25.000 kr. med Ultegra. Prøvekørslen af Scott Foil og mere om dens design samt Simon Smart tests i vindtunnellen tilhørende Mercedes GP Petronas Formel 1 kan der læses mere om i kommende udgave af magasinet.