07.09.2021
https://velomore.dk/wp-content/uploads/2022/01/Velomore-logo_rund.png Lasse Klausen

Velomore tester Scott Patron eRide

 

Den nye Patron eRide ligger i Scotts e-MTB produktsøjle mellem Genius og Ransom. Den kommer med 160 mm vandring foran og bagpå, og er en helt nydesignet ramme. Rammerne fås både som carbon med alu bagtrekant og som komplet aluramme.

 

Integreret bagdæmper

Det er ikke lang tid siden at Scott kom på markedet med deres Spark, som havde en integreret bagdæmper i saddelrøret. Patron får nok lidt af dens inspiration fra Spark, men denne gang er bagdæmperen integreret i overrøret, hvilket man sjældent ser. Bagdæmperen fra FOX er helt skjult inde i rammen, og tilgås via et cover på undersiden. Scott har bl.a. valgt dette design for at give mere plads i rammen til motor og batteri, og så er der også lige plads til en flaskeholder.

 

[SPLIT][IMG4][IMG5][SPLIT]

 

Bosch Smart System 2022

Bosch har selvfølgelig opgraderet deres 2022 portefølje og motoren har bl.a. fået opgraderet dens elektroniske styring. Den har stadig de samme kræfter som normalt. Bosch har til gengæld opgraderet Kiox displayet, som nu er mindre og bedre end forgængeren. Deres fjernbetjening til styring af motoren er også kommet i en ny og flottere udgave. Pakken rundes af med Bluetooth forbindelse, og en ny app. Samtidig kan motoren nu opdateres via appen, og man slipper for at besøge en forhandler.

Den største 2022 nyhed er dog nok det nye batteri, som nu er på hele 750 Wh kontra det gamle, som er på 625 Wh. De nye 2022 komponenter er desværre ikke bagud kompatible.  

 

[SPLIT][IMG8][IMG9][SPLIT]

 

Integrationen fortsætter

Som om en integreret bagdæmper ikke er nok, har Scott også taget intern kabelføring et skridt videre. Det nye Hixion styr fra Syncros fører kablerne på undersiden af styret, hvorefter de alle sammen løber ind via headsettet og videre ned i rammen. Det giver et ganske stilrent cockpit, og man slipper for at se på alle de kabler.

Motoren er bygget ind i rammen i stedet for at rammen er bygget rundt om den. Det betyder, at motoren sidder lidt inde i rammen og er vinklet 46 grader opad. Scott siger, at der hjælper på tyngdepunkt, og at motoren nemmere kommer af med varmen.

Scott har også lavet 2 specialfremstillede skærme til Patron. En diskret forskærm/mudguard og en lille bagskærm, hvor der samtidig er 2 små lygter, som får strøm fra batteriet.