Scott Spark Experience Tour 2021
Der er til tider langt i mellem de store nyheder, når det kommer til opdatering af eksisterende modeller fra producenterne. En ny farve, opdaterede komponenter fra Shimano og SRAM og måske nogle ændringer i geometrien. Men i år har Scott valgt at bryde dén tradition. Den schweiziske producent har nemlig lavet omfattende ændringer, og det er altså på deres SPARK, som må være en af de mest vindende XC cykler i historien. Sådan noget er forbundet med en vis risiko. Især når man har en 8 dobbelt verdensmester på holdet, som næsten hver weekend i sæsonen, skal bevise om det nu er godt eller skidt.
Efter lidt indkøring, viste Nino Schurter, i samme weekend som SPARK Experience Tour ramte Langesø, at man ikke skal afskrive ham endnu, og kørte for 9. gang guldet hjem, og kan endnu engang kalde sig verdensmester i XC mountainbike. Dermed blev den nye SPARK vist også for alvor godkendt af den erfarne herre. Schurters erfaringer har Scotts udviklingsingeniører også brugt ihærdigt i at skabe den nye raket.
[SPLIT] [IMG2] [SPLIT]
[SPLIT] [IMG3] [IMG4] [SPLIT]
En opdatering som er til at få øje på – noget mere synligt end andet
Det først man lægger mærke til på den nye SPARK er helt klart bagdæmperen, eller rettere mangel på samme. Den er nemlig integreret i cyklen. Historien bag den nye dæmper, fik vi fortalt på SPARK Experience Tour, hvor Scotts Ben Marchant (Marketing Manager i Syncross), tog med os en tur på sporet. Her fortalte han historien om den lille cykelproducent Bold, som i al ubemærkethed havde fået lavet en super spændende løsning omkring bagdæmperen. Den løsning var så spændende at der blev indgået et samarbejde, og at Scott nu er hovedaktionær i Bold. Scott kalder den nye baby for Integrated Suspension Technology, og der er flere fordele med placeringen: Ultralavt placeret dæmper sikrer stivere ramme omkring kranken, den er beskyttet mod støv, mudder og UV (som giver slitage og nedbrydning af pakninger og støvmanchetter) og man får også nemmere rengøring af cyklen. Det skal også fungere ved service, og derfor er der lavet nem adgang for vedligehold/service, og tænkt sag-indstilling, trykjustering og selvfølgelig lock-out ind i billedet.
Scotts legendariske Twinloc byder også på en rigtig god nyhed. Især for os som bruger dropperen flittigt. Nu kan man nemlig få sin dropper-trigger med ned på Twinloc delen. Det giver nemmere adgang til brug, på en naturlig placering, og samtidig nogle fordele, når der skal ryddes op i kablerne på styret.
[SPLIT] [IMG5] [SPLIT]
[SPLIT] [IMG6] [IMG7] [SPLIT]
Rent cockpit
Når man kører en tur på sporet med en fyr som Ben, er der mulighed for at få lidt ekstra guldkorn, og det var da også tilfældet på turen. Når man samtidig kan stoppe op, pege på en feature på cyklen, og få svar promte, ja så er det svært at få armene ned. Testcyklerne i vores tilfælde var SPARK 900 Tuned, som er fra en af de øverste hylder i sortimentet. Noget af det som vi lagde mærke til på cyklen, var lidt i forlængelse af den positive oplevelse med flytningen af dropper triggeren: Et meget rent og pænt cockpit. Kablerne fra bremserne, Twinloc og dropper ender i headsettet, hvorfra der er intern kabelføring ud til de respektive enheder. Det er blevet rigtig vellykket, og vi tror at det er noget som alle producenter vil gøre en indsats på, selvom øvelsen ikke er så nem som på asfalt og gravel racerne.
Listen af nyheder er ikke kort, og der er også ændret ved geometri, nye headset, som muliggør ændring af kronrørsvinklen på både SPARK RC og SPARK, længere vandring på RC bagdæmperen, som nu efter ønske fra Nino Schurter selv er kommet op på 120 mm. – en naturlig udvikling, når man kigger på de baner som skal køres, med flere rockgardens, større drops og dermed giver den øgede vægt fra dæmperen, fuld valuta på nedkørslerne. RC modellerne har dermed 120/120 mm. vandring til fuldblods XC race, og SPARK har 130/120 mm med lidt mere eftergivende setup, og vil være en perfekt trailbike for mange, som stadig gerne vil have en hurtig, men eftergivende cykel.
Vi nåede ikke at køre vanvittigt meget på den nye Spark, men indtrykket var meget positivt, og Scott har helt sikkert lavet en værdig arvtager til den gamle model. Cyklen er let og hurtig, og køreegenskaberne indbyder til sjov på sporet. Glæd dig til at læse en test af Spark senere på året her på Mountainbike Sport.
[SPLIT] [IMG8] [SPLIT]
SPARK Experience Tour
Tilbage ved det store set-up er det tid til at puste ud, og kigge nærmere på cyklerne. Vi har før deltaget i lanceringsevents, men det her har altså ramt lille Danmark også, og er tilmed åbent for alle. Og med ”det her” mener vi altså en ret stor opstilling, med to store lastbiler, hvoraf den ene fungerer som scene, café og mediecenter, og så en del telte med cykler, mekanisk værksted og selvfølgelig en masse Scott brandet inventar, flag m.m.
Arrangementet strakte sig fra fredag det meste af dagen til lørdag formiddag, og mange lagde vejen forbi. Billed ID skulle fremvises, før der blev klargjort en cykel til brugeren, og med klargjort, er det altså med egne pedaler monteret, dæmpere justeret til ryttervægt med tjek og dobbelttjek af anbefalet sag, og selvfølgelig justering af sadel og bremsegreb. Rigtig lækkert, og især når man havde 10 km lækkert spor lige om hjørnet, hvor Langesøs blå og røde linjer, gav gode muligheder for at se hvad cyklerne kan. Vi havde en god og informativ dag, og i en tid hvor cyklerne ikke ligefrem står længe på lager hos forhandlerne, giver det en unik mulighed, for at prøve før et køb – for det er altid det rigtige at gøre.