Sejrrig aerodynamik
For vinderne, Rabobank, kørte på Giant Trinity, der oprindeligt startede tilværelsen på Team HTC-Highroad som prototyper, idet Giant dengang sponserede holdet under navnet Team Columbia-Highroad. Nummer 2 var Garmin-Cervélo, der som holdnavnet antyder kører på Cervélo cykler.
Lige netop Cervélo er en af pionererne blandt cykelproducenter ved at fokusere på aerodynamik til triatloncykler, og startede for alvor den aerodynamiske oprustning til tidskørsel med Cervélo P3, men i dag er P4 topmodellen.
Mellem nummer 3 og 4, det vil sige Team HTC-Highroad og Team Saxo Bank-Sungard, var der et sølle sekund. Meget interessant kører begge hold på Specialized Shiv cykler til tidskørsel. Netop Shiv var Specializeds svar på Giant Trinity og Cervélo P4.
Nu er skal mere end en meget aerodynamisk enkeltstartscykel til at køre hurtigt, men man kan få den mistanke, at cyklerne kan gøre forskellen på, om man kører om sejren eller ej. Det gælder for alle 4 hold, at de er særdeles velorganiserede, har gode ryttere og tager holdtidskørsel alvorligt som disciplin.
Scott Plasma 4 modellen kunne så ikke være med i den sammenhæng, da Scott i år skulle have sponseret det australske Pegaus Racing projekt, men der svigtede sponsoren. At Trek Speedconcept cyklen kom så ikke i nærheden af podiet, skyldes ikke cyklen men, at Team Leopard-Trek begik en fejl i at holde formationen, som de sent glemmer.
For Trek Speedconcpet har i modsætning til konkurrenterne ikke dråbeprofil på stellet, men en brat afsluttet profil, der former luftstrømmene til at danne resten af dråbeformen, som det anvendes indenfor bildesign, det vil sige aerodynamikken anden bølge indenfor cykeldesign.
Dermed er det nemmere at efterleve UCIs regel om, at ingen profil på et stel må være mere end 3 gange så lang som den er bred, og samtidig skabe et stel med optimal aerodynamik og stivhed. Scott bruger et lignende design på deres F01 landevejscykel.