13.05.2024
https://velomore.dk/wp-content/uploads/2024/08/Hebsgaar_gravel_Roar-Paaske-Fotografi-2-2.jpg Nikolaj Hebsgaard

Sella Ronda Bike Day: Den bedste dag på cyklen

Bliv forelsket i Dolomitterne til Sella Ronda Bike Day, der byder på totalt bilfrie veje og fire af Italiens smukkeste bjergpas.

”Wow, this is amazing”, udbrydder jeg, efter blot få kilometers klatring op ad Passo Gardena. Klokken nærmer sig halv 10 om formiddagen, solen står højt på himlen, temperaturen er behagelige 20 grader og foran mig er nok 1000 andre glade cykelryttere på vej i samme retning. Op ad bjerget fortsætter slangen af cykelryttere i det uendelig, ligesom flere tusinde følger længere nede ad det smukke bjergs sider.

Det er den første af årets to Sella Ronda Bike Day – to udvalgte lørdage (en i juni og en i september), hvor vejene og bjergpassene omkring Sella massivet lukkes af for motoriseret trafik og cykelrytterne slippes løs. En rundstrækning på 53 kilometer, 4 bjerge og lige knap 1600 højdemeter. Med andre ord, en overkommelig udfordring hvor alle kan være med. Og alle er bogstaveligt talt med, for gud og hver mand er kommet ud for at cykle. Undervejs mod toppen af Passo Gardena, passerer jeg alt fra gamle stålrammer og el-cykler, til mountainbikes, tandems og børnecykler, der er spændt fast til mor eller fars cykel med elastik. 

Arrangørerne af Sella Ronda Bike Day står også bag Maratona dles Dolomites, og forventer op mod 25.000 mennesker på vejene i dag. Sella Ronda Bike Day er nemlig ikke noget cykelløb, men i stedet en hyldest til sporten vi alle elsker, og bjergene og byerne omkring Sella massivet og Alta Badia. Man bestemmer selv hvor og hvornår man starter. Der er fire ”startbyer”, som reelt er de fire dale hvor man kan køre ind på ruten:  Selva, Canazei, Arabba og Corvara, som er der hvor vi er startet. Derudover er vejene afspærret fra 08:30 til kl. 15:00. Eneste krav er at man kører med færdselsretningen, som er venstre om, for at få de smukkeste sider af bjergene Passo Gardena, Passo Sella, Passo Pordio og Passo Campolongo, og dermed den modsatte vej af hvad man gør i Maratonaen.

På toppen af Gardena gør vi holdt for at få en jakke på. Luften er kølig, uden at være kold, her i højderne. Der er masser af mennesker på toppen, der ligesom os, tager billeder og får tøj på, før det går nedad mod opstigningen til dagens højeste punkt Passo Sella. Til trods for de mange mennesker, er nedkørslen mega sjov. Man behøver ikke bekymre sig om modkørende trafik, men kan nøjes med at fokusere på de andre ryttere og at køre den mest optimale linje gennem svingene.

Mens folk fylder hele vejen på opkørslerne, udvises der god disciplin og stort kendskab til bjergkørsel på nedkørslerne. Folk er gode til at holde til højre og orientere sig før overhalinger og sving. Selvom vi kører hurtigere nedad end gennemsnittet (min følgesvend for dagen er den engelske YouTuber, David Arthur, fra Just Ride Bikes og en lokal guide), er der fint plads til os og vi oplever ingen farlige situationer – ja, faktisk ser vi kun et styrt i løbet af hele dagen, og det var et selvforskyldt klampestyrt.

I bunden stopper vi for at tage tøj af, tisse, få lidt energi indenbords og så afsted igen. Vi kører kortvarigt i et større selskab, som har en boombox på hjul der blæser musik ud over bjergsiden. 

Normalt fyrer jeg den af op ad bjergene – enten i jagten på et Strava segment, en ny bedste tid eller også som deltager i et cykelløb. Men i dag er der ikke plads til nogen af de ting. Der er for mange mennesker til at man kan køre fuld gas, så i stedet nyder jeg dagen og turen i fulde drag.

På vej op ad Pordoi kan jeg slet ikke lade være med at smile. Oplevelsen af Dolomitterne og de tusindvis af glade mennesker smitter. Både David Arthur og jeg er lamslåede over den gode stemning, og da vi nærmer os toppen af dagens næst sidste bjerg Pordoi, slår tanken mig, at måske jeg har grebet de mange Gran Fondo’er jeg har kørt helt forkert an. For det her, at køre i et roligt tempo, nyde terrænet, sludre med folk man møder på vejen og holde pause på toppen for at tage billeder. Det er for fedt!

Vi stopper halvvejs nede ad dagens sidste bjerg, Passo Campolongo, for at spise frokost, før vi kører tilbage mod hotellet. Vi sidder en time i solen og nyder de lokale retter. I dalene har vi bemærket flere andre gøre det samme, og vi har set flere sidde og få en øl at styrke sig på før stigningerne.

Læs også: Den italienske manddomsprøve

Da jeg kommer tilbage til hotellet er det med et stort smil. Sella Ronda Bike Day har nok været den bedste dag, jeg nogensinde har haft på en cykel. I hvert fald den bedste cykeltur, jeg nogensinde har kørt og helt bestemt de smukkeste bjerge jeg har besteget. Det har været ren kærlighed til cykelsporten – amore infinito – at opleve de mange mennesker, og se de mange forskellige cykler, vidner om, hvor mangfoldig og omfavnende denne sport er.

Læs også: Velomore kører BCyclet Inferno

Og hvem ved, måske slår jeg op i banen næste gang jeg står på startstregen til en Gran Fondo, for at nyde oplevelsen og genfinde magien fra Sella Ronda Bike Day. Min kærlighed til cykelsporten er blevet vækket på ny og et gedigent crush på Dolomitterne pakkes i kufferten. 

Jeg kommer uden tvivl tilbage, for Sella Ronda Bike Day vil jeg opleve igen.

Vivas!

Sella Ronda Bike Day afholdes i 2024 d. 8. juni og 7. september. Du finder mere information her.