14.12.2019
Jens Brahe Pedersen

SKS Speedrocker skærme

Speedrockerskærmene kommer som et simpelt, komplet samlesæt. En fin detalje er, at der er inkluderet gennemsigtige klistermærker til at beskytte rammen.

Komponenterne er simple, vejledningen enkel, og monteringen tager ikke lang tid. Bagskærmen kan justeres i længden fortil og kan derfor passe på forskellige cykler. Forskærmen består af to dele og surres fast med et silikonebeklædt velcrobånd.

[REL1]

Vi anbefaler, at man starter med at få monteret skærmene i en "cirkaposition" og så strammer til til sidst – ellers risikerer man at løbe tør for hænder.

Vi har haft monteret skærmene uproblematisk på en Cannondale CAADX og en Canyon Inflite, med henholdsvis 35 og 38mm dæk.

Ude i pløret

Vi testede vores Speedrockers i alskens føre og uvejr i den vådeste november i Danmarks historie. Den første tur var uproblematisk, men på anden tur havde forskærmene flyttet sig lidt og krævede en opstramning. Derefter var der ingen problemer, hverken på brosten eller på grusveje.

Skærmene dækker effektivt af for opspring, hvis man kører alene, men i flok vil manden bag dig stadig få en smule i hovedet. SKS anbefaler minimum 1,5 centimeter frigang mellem dæk og skærm, og vi oplevede på intet tidspunkt at de stoppede til – plørets tykkelse desuagtet.

Speedrocker larmede eller raslede ikke på noget tidspunkt, og en væsentlig forbedring i forhold til tidligere designs er, at forskærmen er stiv nok til ikke at vibrere eller slå mod dækket.

Efter tre uger måtte vi med lidt bekymring konstatere, at silikonen på de forreste velcrostropper var slidt af – men kun på den del, der sidder ubeskyttet væk fra rammen. De kan fås i løssalg, skulle det blive et problem.

[REL5]

Facit

SKS Speedrockerskærme er et godt køb – de vil gøre dine gravelture i vådt føre langt mere fornøjelige.

De er lette at montere, holder deres placering efter en opspænding og kan passe på mange forskellige cykler. De giver fin frigang til dæk under 42mm og kommer ikke i karambolage med cyklen eller fødderne under sving.

Kører man alene, kan man komme rundt uden at blive våd andre steder end på fødderne. I flok vil manden bagved dog stadig komme til at sluge noget mudder.