Test: Lauf TR Boost forgaffel
Lauf har efterhånden eksisteret i nogle år og laver alt fra fede cykler, lette forgafler samt merchandise. Firmaet ligger fysisk placeret på Island og har blandt andet specialiseret sig i at lave meget lette og vedligeholdelsesfrie forgafler og vi har testet en af dem.
[IMG2]
Let og vedligeholdelsesfri
Vi har fået tilsendt en Lauf TR boost forgaffel, som er beregnet til cross country. Forgaflen vejer knap 1000 gram og har ca. 60 mm vandring, vi oplevede dog sjældent at vi udnyttede fuld vandring, da forgaflen er meget progressiv i sin vandring. Det vil sige, at jo længere ned i vandringen man kommer jo mere kraft skal der til at trykke den yderligere ned. Den er konstrueret i carbon og med fjeder affjedring og altså ikke luft som mange andre high-end forgafler. Konstruktionen gør selvfølgelig forgaflen utrolig let, som beskrevet ovenfor vejer den kun ca. 1000 gram, men det gør også, at den er fuldstændig vedligeholdelsesfri. Så derfor sparer man en masse penge på fx service og ligeledes besvær, da det er mindre sandsynligt at der sker fejl på den. Derudover er den noget lettere og hurtigere at rengøre. Da forgaflen er uden nogen form for teknik betyder det også, at der hverken er lufttryk, rebound, lockout eller dæmper indstillinger.
[IMG7]
Det vil for mange være en ulempe, da du ikke har mulighed for at justere forgaflen til din vægt og præferencer, så forgaflen har en snæver brugergruppe. Vores skribent vejer ca. 80 kg. og her performede forgaflen efter vores mening optimalt forstået på den måde, at man hverken røg hele vejen igennem vandringen, men heller ikke havde problemer med at komme ned. Prisen for Lauf TR Boost er også ret konkurrencedygtig, når man sammenligner med andre high-end forgafler, men der er selvfølgelig også et kompromis.
[IMG5]
Lauf på sporet.
Vi monterede forgaflen på skribentens Scott Spark RC Worldcup og skiftede dermed den eksisterende Rockshox SID ud på ca. 1500 gram og med 100 mm vandring samt alle de normale features og indstillinger som en SID har. Monteringen var nem og fuldstændig som med en helt normal forgaffel. Det første vi bemærkede, da vi ramte asfalten var at der for det første ikke var brug for en lockout, da der stort set ikke var nogen pedalbob. Derudover føltes forgaflen stiv. I testperioden testede vi selvfølgelig forgaflen på alle tænkelige danske spor fra de helt lette blå til de svære sorte.
[IMG6]
Det kommer nok ikke som den store overraskelse, at Lauf TR boost helt klart performede og føltes fedest på blå spor, hvor fordelen ved den lave vægt virkelig kunne anvendes og at manglen på de normale forgaffel features ikke var nær så savnet som når sporet blev mere teknisk. Når vi ramte de røde og sorte spor havde forgaflen ikke noget problem med at håndtere sporene, men for føreren begyndte det at kræve nogle gode tekniske færdigheder, da man ikke får noget foræret af forgaflen. Den er fx utrolig hård at køre hen over tekniske rodsektioner med, da man virkelig mangler at den dæmper anslagene. På de svære røde og specielt sorte nedkørsler kræver det virkelig koncentration i forhold til når man kører med en traditionel forgaffel. Men som sagt, på blå og mindre tekniske røde spor er forgaflen virkelig suveræn, idet vægten og simpliciteten virkelig gør en forskel. Ligeledes er grusstier og asfaltstykker forgaflens helt store styrke.
[IMG4]
Facit
Kører man hovedsageligt grus, grønne, blå og mindre tekniske røde spor, så får man ikke mange forgafler som kan hamle op med Lauf TR Boost til prisen. Vi er vild med simpliciteten i forgaflen, og særligt at den ikke skal serviceres – Nogensinde! Lauf TR ser lidt spacey ud og begynder at blive presset, når man rammer tekniske svære røde og sorte spor, hvor vandringen på 60 mm og manglen på dæmpning og rebound begynder at kunne mærkes. På mange danske spor vil den være mere end rigeligt. Går man med tanker om at købe en gravelcykel kan man også kigge nærmere på Lauf’s hjemmeside, hvor de har nogle ret fede gravelcykler og deres True Grit Gravelcykel kommer rent faktisk med en Lauf forgaffel.