01.10.2021
Kristian Arnth

Trek præsenterer ny Checkpoint gravelcykel

Trek har løftet sløret for et helt nyt design til gravelmodellen Checkpoint.

Den originale Checkpoint var blandt de første dedikerede gravelcykler på markedet og blev introduceret i 2018. Den opdaterede model kommer med en forfinet geometri, et nyt design og en række små features, der forbedrer oplevelsen på brugerens eventyr. Uanset om eventyret består i grusvejsræs, bikepacking eller bykørsel.

Den største forskel til den nye model er geometrien. Den gamle model var et stort hit, fordi den bevarede meget af den smidighed og adræthed, der kendetegner en racer- eller en crosscykel. Men siden introduktionen af den har gravelsegmentet bevæget sig mere og mere i retning af off-road, og det stiller større krav til cyklerne.

Derfor har Trek gjort den nye Checkpoint omkring to centimeter længere foran (reach) og forlænget kædestaget med én centimeter for at give større akselafstand. Frempindene er blevet en centimeter kortere, og styrene har fået en centimeter kortere reach, så rytteren bevarer den samme position på cyklen på trods af en længere ramme.

Kronrørsvinklen er blevet en anelse slækket, men kombineret med et lavere fremløb (fork rake) er resultatet et større efterløb (trail), som giver en mere stabil styring. Der er dog ikke tale om en markant ændring, da den gamle Checkpoints efterløb mindede meget om en racer, hvor den nye models er meget gennemsnitligt for en gravelcykel i dag.

Ambitionen har været at fastholde noget af Checkpoints adræthed samtidig med at give den en smule mere stabilitet, så den bliver endnu bedre i stand til at tackle udfordrende spor off-road.

[SPLIT][IMG3][IMG4][SPLIT]

Mere sofistikeret – mindre besvær

Den maksimale dækstørrelse er fortsat på 45 mm, men Trek accepterer nu endelig også muligheden for 650b-hjul med endnu bredere dæk.

Carbonmodellerne af den nye Checkpoint har fået Treks integrerede opbevaringsrum i skrårøret under dunkholderen. Det kendes allerede fra Domane og flere af MTB-modellerne. Her kan du opbevare en slange, CO2-patron og et multi-tool.

Kabelføringen er blevet en smule mere sofistikeret, uden at den kommer til at give hjemmemekanikeren grå hår. Bremse- og gearkabler løber fra styret og ind i rammen gennem et hul i selve headset-coveret, så de er meget lidt synlige, selvom både styr og frempind er helt normale og ikke-integrerede.

En sidste glædelig nyhed er, at den nye Checkpoint har fået Treks T47-krankboks med gevind fremfor den tidligere BB90-pressfit boks. Det gør den nemmere at servicere, minimerer risikoen for at den knager og muliggør brug af kranksæt med større akseldiameter end 24 mm.

Mange modeller

Der er nu hele tre forskellige Checkpoint-modeller mod de tidligere to. Trek har introduceret en ny topmodel kaldet SLR målrettet gravelløb, som er fremstillet i Treks OCLV 700-kulfiber, med integreret saddelpind og med en ny version af Treks IsoSpeed-støddæmper.

Dæmperen er ikke justerbar som på Madone og Domane, men ifølge Trek er den indstillet til den bløde side, hvilket giver god mening.

SLR-modellen har plads til op til tre dunkholdere og en taske på overrøret, men der er ingen beslag til tasker eller udstyr på hverken bagstag eller forgaffel. Den er dog stadig klargjort til skærme.

Rammevægten for en Checkpoint SLR ligger angiveligt på 950 gram for en størrelse 58 cm.

[SPLIT][IMG6][IMG7][SPLIT]

SL-modellen fortsætter i Treks OCLV 500-kulfiber som den nuværende model og bruger det gamle IsoSpeed-system, som er integreret i sadelrøret fremfor i overrøret. Den integrerede sadelpind er erstattet af en traditionel rund løsning, hvilket også gør den kompatibel med dropper-posts.

Derudover kommer SL med flere beslag til tasker og udstyr. Rammevægten er cirka 200 gram højere end på SLR.

Den tredje og sidste model er Checkpoint ALR, som er fremstillet i Treks Alpha 300-aluminium for at give en endnu mere prisvenlig mulighed. Den har ligeledes masser af beslag og lander på 1.450 gram i rammevægt.

Den gamle Checkpoint havde også en IsoSpeed-dæmper foran, som man også ser det på Domane, men det er ikke en del af det nye design. Med de i forvejen brede og komfortable dæk ville dæmperen gøre en så lille forskel, at det ikke kunne betale sig ud fra et pris- og vægtperspektiv.

Priser og tilgængelighed

Der er mange forskellige udstyrskonfigurationer, og priserne varierer fra 18.999 kroner for ALR-modellen til 95.999 kroner for SLR-topmodellen. En SL 5 med mekanisk Shimano GRX koster 27.499 kroner. Ifølge Trek er de nye modeller tilgængelige ved forhandlerne i nærmeste fremtid – i hvert fald i et vist omfang.