07.10.2021
https://velomore.dk/wp-content/uploads/2022/01/Velomore-logo_rund.png Lasse Klausen

Treks Top Fuel bliver opdateret til 2022

 

Top Fuel var indtil 2019 Treks XC-mountainbike, men blev sidenhen afløst af SuperCaliber. Senere blev Top Fuel rebrandet til at være en blanding af en XC- og en trail-mountainbike, mere populært kaldet for en downcountry-mountainbike.

Til 2022 bliver Top Fuel så rebrandet en smule igen og bevæger sig væk fra XC og tættere på trail-kategorien. Trek kategoriserer den nu også som en trail-mountainbike, men også med fokus på opkørsler. Denne ændring ses bl.a. i geometrien, hvor den nye Top Fuel har fået sænket kronrørsvinklen fra 67,5 til 66 grader, og saddelrørsvinklen er også blevet 1 grad stejlere til 76 grader. Reach bliver selvfølgelig også påvirket, og er vokset 10 mm til 480 mm på en størrelse large.

Forgaflen har stadig en vandring på 120 mm, men er kompatibel med 130 mm forgafler. Bagdæmperen har fået en smule mere vandring og er gået fra 115 til 120 mm. Der er ikke længere kabelstyret lockout til dæmperen, men Trek siger, at de har optimeret bagdæmperens vandring, så at den er så effektiv som muligt. Både forgaffel og bagdæmper har manuel lockout.

 

[SPLIT][IMG3][IMG4][SPLIT]

 

Integreret opbevaring

Vi har tidligere set integreret opbevaring i skrårøret på flere af Treks andre modeller, og nu er turen kommet til Top Fuel. Den har derfor ligeledes fået et ”låg” ved flaskeholderen, som kan åbnes og give adgang til skrårøret. Her kan man gemme alverdens reservedele, snacks og alt hvad hjertet ellers begærer. Top Fuel fås både i aluminium og carbon, og begge har den nye åbning i skrårøret.

 

[SPLIT][IMG6][IMG7][SPLIT]

 

De små detaljer

Press-fit krankbokse har de sidste par år været meget udskældte, og flere og flere producenter er gået tilbage til gevind-krankbokse. Det samme er tilfældet med Trek, og Top Fuel, som nu har en gevind-krankboks. Det gør det væsentligt nemmere at vedligeholde krankboksen, hvis den knirker eller er defekt.

Trek går også mere og mere over til 34,9 mm dropperposts i stedet for de sædvanlige 30,9 eller 31,6 mm. Det giver ifølge dem stivere dropperposts, som er mere pålidelige og har mere vandring.

 

[SPLIT][IMG9][IMG10][SPLIT]

 

Priser

Alumodellerne Top Fuel 5, 7 og 8 koster henholdsvis 19.999 kr., 26.499 kr., og 31.999 kr. Carbonrammerne starter ved 9.7 modellen, som koster 39.999 kr. og helt op til topmodellen 9.9 XX1 AXS, som koster hele 95.999 kr.

Se mere info på www.trekbikes.com