Velomore tester Argon 18 Grey Matter
Vi har haft Argon 18’s bud på en alu-grusvejsracer med masser af muligheder og solidt udstyrsniveau til test. Et oplagt valg til dig, som vil i gang med gravel.
Canadiske Argon 18 har igennem årene etableret sig som et high end brand blandt cykelproducenter. I Danmark kender de fleste sikkert Argon 18 fra banen, og herunder som leverandør af rammer til landsholdet, hvor især 4 km holdet har sat en stribe rekorder og hentet utallige medaljer i samarbejde med de innovative canadiere.
Men også på landevejen har Argon 18 i flere år været at finde i proffeltet som cykelleverandør til bl.a. Astana og i år Team Novo Nordisk. For Astana vandt Michael Valgren bl.a. Omloop Het Nieuwsblad på en Argon 18 tilbage i 2018. Samme år lancerede Argon 18 sin første gravelcykel, Dark Matter, som er ”storebror” til Grey Matter.
ALSIDIG ARBEJDSHEST
De seneste år er markedet for gravel cykler vokset markant og det kan være svært at se de store forskelle producenterne imellem. Særligt i det lavere prissegment findes der mange ”lykkeriddere”, som tilbyder standard rammer monteret med en skrabet geargruppe. Grey Matter fra Argon 18, er dog en af undtagelserne.
Rammen er som sagt produceret i aluminium, men med en carbon forgaffel og kommer med et utal af muligheder for montering af tasker, skærme osv. så du er klar til at tage på off-road eventyr. Grey Matter er med andre ord en pålidelig arbejdshest, som er skabt til oplevelser og endeløse timer i sadlen og terrænet.
En god detalje, som adskiller Grey Matter fra konkurrenterne, er det egenudviklede 3D+ system, som er en super god løsning i forhold til at få en mere oprejst køreposition. Systemet er integreret i styrfitting og i stedet for at montere traditionelle spacere, skal systemet mere ses som en forlængelse af kronrøret, med den ekstra stivhed det giver, for ikke at tale om det visuelle udtryk, som også er noget mere harmonisk.
Med 3D+ er der mulighed for at forlænge kronrøret med 15 mm eller hele 30 mm. Når vi nu er ved styrfitting, så skal det også fremhæves, at den indvendige kabelføring også sker igennem styrfitting, hvilket er en unik detalje, som efterlader et samlet godt visuelt indtryk af cyklens cockpit. Den testede ramme kommer i standardfarven ”tundra grøn”, som er med til at fremhæve, at cyklen er skabt til oplevelser på grus og skovstier.
Lakeringen er visuelt flot gennemført og med til at positionere Grey Matter i markedet og skaber en kant til flere af konkurrenterne.
HØJT UDSTYRSNIVEAU
Testcyklen kom udrustet med en SRAM Rival 1 x 11 geargruppe, men kan også leveres med SRAM Apex. Her skal det bemærkes, at cyklen i Rival-udgaven også leveres med SRAM Rival kranksæt, hvor det ofte ses, at flere producenter vælger et alternativt kranksæt fra en billigere producent. Kransættet er monteret med en 40 tands klinge, som sammen med kassetten der går fra 11 – 42 tænder, tilbyder en forholdsvis markant gearratio.
Særligt muligheden for at vælge panikgearet 40 x 42 gør, at cyklen kan komme op over særdeles stejle ramper, hvilket man ofte støder på ude i terrænet. Hjulsættet leveres af Vision og deres Team Aero Gravel i23 serie. Det er et robust og driftssikkert hjulsæt, som sammen med Vittoria Terreno Dry 38c og dæk og slanger efterlader et gedigent indtryk.
Hjulsættet er forholdsvis stift, kan klare de tæsk som et ujævnt underlag giver og med dækkene fra Vittoria sikres et godt vejgreb. Der er dog ikke megen ”musik” i at køre dæk og slange på grus og tubeless er vel efterhånden standard, så det er et klart minus, at tubeless ikke er standard på Grey Matter.
KOMPROMIS
At sammensætte en attraktiv introcykel er ofte et spørgsmål om at gå på kompromis. Kompromisset opnås ofte i form af valg af en aluminiumramme frem for et stel i carbon. Således også med Grey Matter fra Argon 18. Men når det er sagt, så har Grey Matter mange fine detaljer og en tidssvarende geometri. Baggaflen nyder godt af ”dropped seat stay” og overrøret af ”dropped top tube” og begge løsninger er tidens trend.
Der hvor aluminiumsrammer for alvor adskiller sig fra carbonrammer er i forhold til den maksimale dækbredde. Langt de fleste carbonrammer kan tage dæk op til og med 45c mens langt de fleste alurammer må nøjes med 42c. Det skyldes ganske enkelt, at carbon giver mulighed for at arbejde med helt andre vinkler og udformninger end aluminium.
Langt de fleste vil ikke opleve begrænsningen til 42c som et problem, men enkelte kan have behov for at gå op til 45c og nyder godt af den ekstra komfort i forhold til stødabsorbering og vejgreb.
KØREEGENSKABER I TOP
Indtrykket af Grey Matter, efter at have testkørt den hen over en række uger, er at det er en særdeles responsiv cykel med solide køreegenskaber. Selv når det bliver stejlt og man skal rundt i en skarp kurve på grus, er der vejgreb samtidig med, at man har en følelse af at være i balance og have kontrol med cyklen. Muligheden for at klikke op i ”panikgearet” bidrager selvfølgelig også til oplevelse af at være i kontrol.
Grey Matter er med sine lidt over 10 kg ikke en cykel der er målrettet konkurrence, men det markedsfører Argon 18 den heller ikke som. Hvis det udelukkende handler om konkurrence, så skal du i stedet vælge deres Dark Matter.
Langt de flest vil slet ikke opleve de 10 kg som et problem og under testen spillede det ingen rolle i forhold til køreegenskaber. Hvis du skal på tur og medbringer takser og monterer skærme, så er vægten slet ikke et problem.
FACIT
Grey Matter er den solide arbejdshest til dig der skal i gang med gravel, eller dig som godt vil gå på kompromis og tilvælge en aluramme mod at få en bedre geargruppe end der er på langt de fleste introcykler.
Læs også: Velomore tester Argon 18 Krypton Pro
Læg dertil de utallige muligheder for montering af tasker, skærme osv. samt 3D+ systemet og du har en cykel der vil tjene dig godt i mange år frem.
INFO
Vurdering: 4,5/5:
Pris: 19.910 kr.
Vægt: 10,17 kg.
Mere info: www.argon18.com