06.04.2023
https://velomore.dk/wp-content/uploads/2024/05/hebby-scaled.jpg Nikolaj Hebsgaard

Velomore tester Conway GRV 12.0

Vi har haft Conways topmodel til gravelcykling GRV 12.0 under luppen og det var en fornøjelse på hårdt grus, men spørgsmålet er om cyklen bliver for stiv?

Hovedparten af de cykler vi får til test her på Velomore kommer med elektronisk gearing, så det hørte sig absolut til sjældenhederne da Conway GRV 12.0 rullede ind ad døren monteret med en mekanisk Shimano GRX-gruppe.

For mit eget vedkommende er det snart 5 år siden jeg sidste kørte med mekanisk gearing, så det var lidt et blast from the past.

Conway GRV 12.0 hører til i toppen af Conways gravelcykel hierarki, der tæller i alt 8 modeller, alle med samme stel og forgaffel men varierende komponentpakke.

Foruden Shimano GRX-gruppen, er den testede GRV 12 udstyret med DT Swiss-hjul og komponenter fra Easton. For mig er det første gang jeg stifter bekendtskab med Conway, men mærket har 30 år på bagen og er særligt populært i hjemlandet Tyskland. Sortimentet består primært af mountainbikes, så der er her tale om et udpræget off-road brand.

For mig er det lidt overraskende at Conway har valgt at gå med en mekanisk gruppe fremfor en elektronisk, da man kan få cykler fra andre mærker til lavere priser med elektroniske grupper fra både Campagnolo og SRAM. Måske er det for at holde prisen nede, da Conway også har valgt at bruge dele fra eksterne brands til at bygge cyklen, der således kommer monteret med en komfortabel Fizik Terra Argo saddel og styr, saddelpind og frempind fra Easton. Kampvægten for hele herligheden lander lige omkring 8,9 kg.

På grusvejen
Conway GRV 12.0 kører på Schwalbes G-One Allround Classic, der har et lidt blakket ry. Min første oplevelse var heller ikke for god, da bagdækket punkterede efter blot 2 kilometers kørsel på asfalteret cykelsti. Den dårlige start fik dog ikke ødelagt helhedsintrykket af cyklen og den kuriøse punktering var heldigvis (7, 9, 13) den eneste jeg oplevede i testperioden.

Dækkene og cyklen blev høvlet igennem et varieret terræn, med alt fra asfalt og hårdtstampet grus, til mere tekniske skovstier og bumlede grusveje. Cyklen kører stabilt og har en responsiv og forudsigelig håndtering, men jeg savner en eller anden form for affjedring eller større grad af compliance.

Cyklen er nådesløs i ujævnt terræn og selv det mindste bump eller ujævnhed bliver sendt op i kroppen. Det tager farten og kørelysten ud af rytteren på mere bumlede veje og i ujævnt terræn, men omvendt gør det også, at man tager den en smule mere med ro på de mest tekniske og ujævne nedkørsler, eller igennem skoven. Det indbyder i hvert fald ikke til selvsikker kørsel når det går vildt for sig. Min oplevelse var i hvert fald, at cyklen var mere nådesløs og ikke absorberede stød og vibrationer fra vejen i samme omfang, som angre gravelcykler jeg har kørt på uden indbygget affjedring.

Anderledes sjov er cyklen til gengæld på asfalt og hårdt grus. Her trædes den let op i fart og føles overraskende hurtig for en gravelcykel med brede dæk. Cruise mode på landevej placerede fint speedometret omkring de 30 km/t, mens det ligeledes gik over stok og sten på hårde grusveje, hvor cyklen ligefrem indbyder til at man træder til.

For det er her, at Conway GRV 12.0 finder sit rette element og jeg forestiller mig, at den må være en fryd at køre gravelræs på, så længe ruten byder på hårde og jævne grusveje.

Man skal dog slå sig til tåls med det langsommere mekaniske gearskifte, såfremt man altså har vænnet sig til at køre med elektroniskskifte. Forskellen er mærkbar og jeg oplevede flere gange at sidde og trykke med fingeren på skiftegrebene i søgen efter knapperne til gearskiftet. Det er dog en smagssag og med det ekstra slid der er på drivlinjen ved gravel, vil det for hjemmemekanikerne være nemmere at servicere sin cykel med mekanisk gearing.

Facit
Conway GRV 12.0 henvender sig helt klart til de, som ved at de primært kommer til at køre hårdtstampet boulevard grus uden de store ujævnheder eller en hel del på landevej. Der skal ikke herske tvivl om at det er en hurtig cykel på fast underlag (omend fart jo er relativt, men den føltes hurtig og var nem at få op i fart uden alt for meget effort). Cyklen oplevede jeg som nådesløst utilgivelig i bumlet og ujævnt terræn og nakke, arme og mavemuskler var arbejdet godt igennem på ture, hvor underlaget var ujævnt, sammenlignet med andre gravelcykler jeg har kørt på.

Læs også: Gravel World Cuppen indtager Blåvandshuk

Derfor falder min samlede vurdering af Conway GRV 12.0 på 4. Jeg savner lidt mere compliance, der ville gøre cyklen egnet til et mere alsidigt valg af terræn. Afhængig af hvor man bor, bliver man begrænset i sine kørselsmuligheder med så hård og stiv en køreoplevelse. Men der er uden tvivl tale om en sjov cykel når man finder de jævne grusveje og til prisen kan de fleste også være med. Om man er til elektronisk skifte eller ej må være en smagssag. Jeg foretrækker helt klart det første, men det skal ikke påvirke min vurdering. Jeg ser klart fidusen ved mekanisk gearing, især hvis man som jeg, må en tur omkring en cykelmekanikker eller mere kompetent makker, hver gang der skal skrues.

Info
Vurdering: 4/5
Bedst til: Hårdt grus!
Vægt: 8,9 kg.
Pris: 27.699 kr.
Mere info: www.conway-bikes.de