
Velomore tester DT Swiss AR 1600 Spline
Det er stadig muligt at få kvalitetshjul fra de store mærker uden at skulle tømme tegnebogen. Vi har testet de bundsolide AR 1600 Spline fra DT Swiss til kun 4.000 kroner.
Hvis man nu tilhører det stadigt voksende segment, som synes, at priserne for high end cykelgrej er stukket fuldstændig af, men omvendt gerne vil have noget lækkert grej til sin racerged. Hvad gør man så? Tjah, man kunne da med meget god grund og stort udbytte gå efter et sæt monsterfede DT SWISS AR 1600 SPLINE i stedet.
Et hurtigt hjulsæt er først og fremmest et aerodynamisk hjulsæt. Aero kommer længe før vægt og stivhed, når man vil hurtigst muligt frem på løjpen, og her bliver man aldrig skuffet med et DT Swiss-produkt – heller ikke hvis man vælger det økonomisk overkommelige AR 1600-sæt.

DT Swiss har maksimeret det aerodynamiske udbytte af den 30 mm høje aluprofil og skabt et hjul, som er markant mere effektivt, end fortidens V-profiler. Med en indre fælgbredde på 20 mm og en stor blød U-profil er effekten mærkbar.
Fælgen er forberedt til tubeless setup. Men den er ikke hookless i modsætning til flere af konkurrenterne, og det er rart at tænke på i disse tider, hvor debatten om sikkerheden ved hookless raser. De øvrige komponenter er tilsvarende optimerede.

DT Swiss’ egne aero comp II straightpull-eger med skjulte eger bidrager med vigtige watt og sikrer desuden maksimal hjulstivhed, i kraft af den stærke forankring indeni fælgen.
Og DT Swiss slutter pakken med gedigne 350-serie-nav med lukkede lejer, der nemt kan serviceres. DT Swiss-friløbet er af den stive og lette ratchet-type med 36 individuelle kontaktpunkter, som sikrer øjeblikkeligt indgreb, når man initierer sit tråd. Det er lækkert at opleve, når man kommer fra et traditionelt friløb med 3 eller 4 paler, og man savner i hvert fald ikke den klassiske og abrupte ’klonk’-oplevelse fra de gammeldags friløbs-paler, der går i indgreb.
På landevejen
Vores testhjul var selvfølgelig sat op tubeless med lækre Continental GP 5000S TR-dæk i 28 mm. Og den pakke var altså bare noget, der virkede. Her gik lav rullemodstand, komfort og overbevisende vejgreb op i en højere enhed, samtidig med at punkteringsresistensen var overbevisende – selv i et usædvanligt regnplaget forår.

Vores testcykel var en Giant Propel i nyeste aftapning, og den var kendetegnet ved at være en kontant og effektiv fartmaskine. Rammestivheden var overbevisende, og blev matchet utroligt godt af de lige så stive AR 1600-hjul. Den følelse af effektivitet, stivhed, tryghed og komfort, som vi kørte rundt med, var ærligt talt til tider helt berusende. Og selvom det retfærdigvis må medgives, at en 60 mm-højprofil selvfølgelig ER hurtigere, så er den overlegne kontrol, som den lave, stive fælg giver til hverdag – hvor man måske ikke lige behøver de sidste 2 km/t på topfarten – faktisk at foretrække.

Hvis man er typen, som kan finde på at tage sin cykel med en tur til bjergene, så vil et hjulsæt som AR 1600 klart være at foretrække, frem for et højprofil-sæt, der opfører sig helt ukontrollabelt i de alpine kastevinde.
Facit
DT Swiss AR 1600 SPLINE er et på alle måde lækkert medium-profil-hjulsæt, der kan benyttes til stort set al slags cykling. Det scorer højt på samtlige parametre (samlekvalitet, vægt, stivhed, aerodynamik og køredynamik), og er utroligt bredt anvendeligt. Med et par gode graveldæk, kan det også snildt køre en tur i skoven, hvis det er det, man har lyst til.
Info
Vurdering: 5/5.
Modeller: 9 forskellige.
Vægt: 1.657 gram.
Pris: 3.999 kroner.
Mere info: www.dtswiss.com
