
Velomore tester Pirelli P Zero Race TLR 4S
Har Pirellis bud på et helårsdæk, P Zero Race TLR 4S, hvad der skal til for at tage kampen op imod Continental GP5000-seriens ditto?
De senere år har såkaldte “helårsdæk” stort set udkonkurreret deciderede vinterdæk til landevejscyklen. Når man som undertegnede i mange år henslæbte vinter efter vinter på Schwalbes Durano Plus, hvis absolut eneste fortrin er en uovertruffent modstandsdygtighed overfor punkteringer, er det et kæmpe plus for cykelglæden.

Helårsdækkene er generelt langt bedre dæk med en mere fleksibel konstruktion, bedre gummi, bedre greb, meget lavere rullemodstand og i kraft af tubelessteknologien, med en stadig meget fin modstandsdygtighed over for punkteringer.
Et af de seneste skud på stammen af helårsdæk er Pirellis P Zero Race TLR 4S, som dermed fuldender Pirellis serie af cykeldæk, som de seneste par år på mange punkter kan konkurrere mod, og på nogle punkter overgå, Continentals ellers teknisk førende GP5000-serie.
Bedre beskyttelse end konkurrenterne
Helt som den almindelige Pirelli P Zero Race TLR SpeedCore, og den i 2024-præsenterede RS-version, er P Zero Race TLR 4S SpeedCore produceret i Pirellis italienske fabrik. Og 4S (4-Season) versionen af P Zero Race TLR lægger sig tæt op ad den almindelige Race TLR, idet begge deler den samme karkassekonstruktion. 4S-versionen har dog en øget punkteringsbeskyttelse og en anden gummiblanding, som Pirelli angiver som deres bedste blanding til vådt og koldt vejr.
Læs også: Velomore tester Pirelli P Zero Race TLR RS Speedcore
I bund og grund er den eneste tydelige forskel mellem Pirelli P Zero Race dækkene gummiblandingen, den øgede vægt og det let ændrede slidbanemønster på 4S-versionen. Ser man på de angivne vægte for 28 mm-størrelserne, er 4S 45 gram tungere end RS-modellen TLR, hvilket hvilket selvfølgelig indikerer, at 4S ikke kun er designet til bedre greb, men også for at give bedre beskyttelse og holdbarhed.
Ifølge mediet bicyclerollingresistance.com er punkteringsresistensen ca. 25% bedre på 4S end på RS-modellen og måske vigtigere i forhold til at være et helårsdæk: 20% bedre end Continentals GP5000 All Season.
Det bedste kompromis
Køreolevelsen med Pirelli 4S er absolut glimrende. Her er ingen fornemmelse af at køre på et knaldhårdt og ufleksibelt vinterdæk. Det ruller som et godt sommerdæk, og i en blindtest vil kun ekstreme dæknørder kunne skelne mellem 4S og fx Pirellis RS-model.
I den forstand er det lykkedes Pirelli at lave et helårsdæk, der er helt på højde og måske bedre end Continentals klasseledende GP5000 All Season: Beskyttelsen mod punkteringer er bedre, vægten lidt højere, rullemodstanden stort set den samme (med et lille plus til Continental ifølge bicyclerollingsresistance.com) og grebet på tør og våd vej på samme høje niveau.
Pirelli P Zero Race TLR 4S fås i 28 mm, 30 mm og 32 mm. Som helårscyklist eller pendler kunne man ønske sig, at det også kom i 35 mm eller endog 38 mm, men det må vi vente på
Info
Vurdering: 4/5.
Pris: 599 kr.
Størrelser: 28, 30, 32 mm
Vægt: 311, 365, 411 gram
Mere info: www.pirelli.com