
Velomore tester Shimano Ultegra 12sp
I 2022 er Shimano endelig kommet med på 12-speed-vognen. Vi har prøvet den nye Ultegra R8170-gruppe og kan afsløre, at vi straks er blevet fans.
Greb
ST-R8170-bremsegrebene er udstyret med Shimanos SERVO WAVE-teknologi, som gør, at en lille bevægelse med bremsegre- bet omsættes til lang vandring af bremse- klodserne. På den måde går det lynhurtigt, når man ønsker at aktivere bremserne. Det er lidt en kunstart at få det til at fun- gere optimalt, for som rytter vil man også gerne have høj kontrol med moduleringen (bremsekraften). Shimano har derfor prioriteret, at der stadig skal være et tilpas stort arbejdsområde for grebet, hvor rytteren kan bestemme den præcise bremsekraft. Vi synes, at Shimano rammer en god balance, og det er også vigtigt, fordi den større kontrol og ensartethed i bremsningen er et af de vægtigste argumenter for at anvende skivebremser i stedet for fælgbremser.

SERVO WAVE er imidlertid en kendt Shimano-teknologi, og den helt store nyhed på den nye 12-speed-gruppe er således, at Shimano nu følger i fodsporene på SRAM og introducerer trådløs transmission af skiftesignalerne. Det betyder, at der nu sidder et lille knapcellebatteri i hver skifter, som jævnligt skal skiftes. Shimano påstår, at de har en levetid på mellem 11⁄2 og 2 år, men det har vi til gode at efterprøve.
Den trådløse teknologi frigør plads i grebet, således at Shimano kan prioritere ergonomien, og de nye Ultegra-greb er da også både slanke, flotte og funktionelle. Ergonomi er naturligvis en helt individuel sag, men vores oplevelse er, at de nye greb fungerer godt. Bl.a. synes vi, at den større niveau-differentiering mellem op- og nedskift-kontakterne gør det nemmere at ramme rigtigt, hvilket især er en mærkbar forbedring, når man har handsker på.
Bremser
Den største funktionelle nyskabelse på BR-R8170-bremsekaliberen er, at Shimano har øget frigangen mellem klodserne og skiven med 10%. Det har været tiltrængt, fordi de fleste brugere af Shimanos skive- bremser kender til den evindelige skrabelyd af uønsket kontakt mellem skiverne og klodserne – særligt i dårligt vejr, hvor snavs fra vejen sætter sig fast. Vores oplevelse er, at Shimano ikke dermed helt har løst problemet, og at den type støj stadig forekommer. Det skyldes jo også, at der ofte opstår små skævheder i skiven efter længere tids brug – også lang tid inden, man synes det er tid til at skifte skiven. Men det er nu stadig en kærkommen forbedring.


De øvrige forbedringer er primært af drift- og vedligeholdelses-mæssig karaktér men også stadig meget velkomne. Bl.a. er det blevet lettere at bleede det hydrauliske kabel, selvom det erfaringsmæssigt ikke er noget, man behøver gøre særligt tit. Vigtigere er det, at den bolt, som fastholder bremseklodserne, nu er opgraderet fra en fladhovedet, gammeldags skrue til en torxbolt. Det betyder nemlig, at den er meget nemmere at få af og på, og det er en øvelse, man tit er igennem. Tak for det!
Kranksæt
FC-R8100-kranksættet ændrer ikke på Shimanos grundtilgang til kranksætdesign. Det er stadig Hollowtech II-teknologien med de støbte, hule pedalarme, som er udgangspunktet. Akslen er dermed også stadig en integreret del af højre pedalarm, som er konstrueret i et todelt design, hvor beslagene til klingerne er limet på pedalarmen. At Shimano holder fast i dette limede design tyder på, at man mener, at man har fået bedre styr på den fremstillingsproces, som tidligere har drillet. Det har nemlig ikke været et helt ukendt fænomen, at et Hollowtech-kranksæt i bogstaveligste forstand er gået op i limningen. Det kender Google mange eksempler på.

Virker det stadig? Ja, det synes vi, at det gør, og i betragtning af hvor mange glade brugere, der drøner rundt derude, kan vi godt forstå, at Shimano holder fast i grunddesignet, som rammer en nær perfekt balance mellem stivhed, styrke og vægt. Det er næppe mange ryttere, som tænker særlig meget over deres kranksæt og dets funktion i hverdagen, men hvis man af vanvare kommer til at sætte pengene i et smørblødt eftermarkedsletvægtsdesign, vil man meget hurtigt begynde at gøre det.
FC-R8100 fås i længder fra 160mm til 175mm med enten 52-36 eller 50-34 klingekombination, og Shimano tilbyder også en FC- R8100-P-variant med dobbeltsidet watt-måling.
Forskifter
For hver ny generation af Di2-grupperne lykkes Shimano med at krympe komponenterne. Det er også lykkedes med den nye FD-R8150-forskifter, som udover et mindre frontareal også er blevet lettere og hurtigere – angiveligt hele 45% i forhold til den nu udgåede FD-R9150 Dura-Ace-forskifter.

Der har i 2022-udgaverne af de belgiske forårsklassikere været en del spektakulære eksempler på ryttere, som har tabt kæderne i meget uheldige momenter af løbene. Så vidt vi kan læse og høre os til, kan mange kædetab i vidt omfang tilskrives den vanskelige corona-relaterede forsyningssituation, som har tvunget nogle prof-hold til at køre 12-speed-grupperne med 11-speed-kranksæt. Vores oplevelse af den nye forskifter – som vi selvfølgelig kørte med det tilhørende 12-speed-kranksæt – var, at den fungerede aldeles fremragende i alle situationer, og vi oplevede ingen kædetab. I det hele taget er vores oplevelse, at man taber kæden langt oftere med en mekanisk forskifter end med en elektronisk, så det skal i hvert fald ikke være risikoen for kædetab, der afholder én fra at skifte til elektronisk gear.
Årsagen til den overlegne performance er med stor sandsynlighed, at en motoriseret og servomotortrukket forskifter holder justeringen perfekt – uanset vejr, vind og antal skift. Det kan man ikke just sige om en mekanisk ditto.
Bagskifter
R8150-bagskifteren er et vidnesbyrd om, hvor langt Shimano er nået med sin Di2-teknologi. Hvor Shimanos første Di2-skiftere var nogle store uskønne klumper, skal man nu meget tæt på for at opdage, at der er tale om den motoriserede variant og ikke den wire-trukne. Det er i sig selv en stor præstation.
Shimano praler med, at den er hele 58% hurtigere i skiftene end den udgåede elektroniske Dura Ace-bagskifter RD-R9150, og det skal da nok passe, men selv den bagskifter er rigeligt hurtig, og vi har endnu til gode at køre med en Di2-bagskifter, som, vi synes, er sløv. Som rytter er det vigtigste, om skiftene sidder præcist lige i ska- bet under alle forhold – især når der er maksimalt pres på kæden, og man er mest presset. Det synes vi, at de gør.
Ligesom på forskifteren er den store fordel ved den elektroniske bagskifter, at der ikke er en wire og fjedre, som skal justeres i forhold til hinanden i det uendelige. Når først en Di2-bagskifter er justeret ind, holder den justeringen, og så er det alene en skævhed eller manglende stivhed i dropoutet, der kan give problemer.

En stor fordel ved den nye 8170-gruppe er også, at introduktionen af trådløse skiftere har gjort Shimano i stand til at udfase den ret trælse junctionbox, som de færreste (ryttere såvel som rammeproducenter) vist kommer til at savne. I stedet har man samlet dens funktioner i bagskifteren, som nu også huser opladerstik og diodeindikator. Den nye bagskifter findes kun i én længde, som til gengæld kan håndtere helt op til 34 tænder på det største tandhjul.
Derudover har den en Direct Mount feature, hvor den kan skru- es direkte i rammen i stedet for via et geardropout. Det hjælper rammeproducenterne i et trangt område af stellet, hvor særligt de nye thru-axle-designs til skivebremsehjul optager plads. Vi er nu ikke helt sikre på, at vi er kæmpefans af direct mount-bagskiftere, for en af fordelene ved et spinkelt geardropout som forbindelsesled mellem ramme og bagskifter er, at dropoutet kan knække som det svageste led, hvis bagskifteren eksempelvis bliver fanget af en eger eller får et slag som følge af et styrt. Med et direct mount-design højnes risikoen for, at rammen også knæk- ker i disse situationer, og så bliver det for alvor dyrt.
Kassette
Den nye CS-R8100-kassette inkorporerer Shimanos Hyperglide+ teknologi på landevejen. Når man kører off-road er presset på transmissionen langt højere end på landevejen, og derfor har Shimano via Hyperglide+ teknologien fokuseret på at øge præcisionen, hurtigheden og pålideligheden i gearskiftene. Det er denne teknologi, som nu også kommer landevejsrytterne til gode. Hyperglide+ maksimerer og optimerer kontaktfladerne mellem kæden, kassetten og klingerne.
Kæde
En forlænget inderplade er HG-kædens bidrag til Hyperglide+ teknologien. Den øger kontaktfladen mellem kæden og klinge/tand-hjul og faciliterer samtidig en reduktion af vibrationerne. Derved opnås bedre skifteperformance i situationer, hvor der er maksimalt pres på.

Vores oplevelse af den nye Hyperglide+ teknologi er meget positiv, og vi fornemmer faktisk, at det gør en forskel i forhold til at forbedre en skifteperformance, som allerede er rigtig god hos Shimano.
Facit
Med sine nye 12-speed Di2-grupper er Shimano igen i stand til at forbedre en allerede utroligt velfungerende teknologi.
De mange små forbedringer giver tilsammen Shimanos Di2-tek- nologi endnu et mærkbart løft, så vi er selvfølgelig stadig store fans.
Den eneste indvending mod de nye grupper er den markante prisforhøjelse på sliddelene. Skal man skifte krans og kæde på sin nye Ultegra-gruppe, koster reservedelene alene langt over 1.000 kr., og læg så dertil mekaniker-omkostningen, hvis du ikke kan gøre det selv.
Men det er jo desværre trenden i vores sport: Hvis man vil have det lækre grej, må man betale for det, og den nye Shimano R8170 12-speed-gruppe er helt sikkert noget lækkert grej.
Info
Pris: 18.1299 kr
Læs mere: www.bike.shimano.com