Velomore tester Silca Wax Prep Bundle
Vi har testet dette kombo sæt med kæderens og kædevoks i verdensklasse, fra marginal gains nørderne hos Silca.
Vi har været så heldige at have haft fingrene i et par interessante produkter fra Silca. Vi har både testet deres Silca Wax Prep Bundle, bestående af deres Super Secret Chain Lube, som er en drypvoks, samt deres Chain Stripper. Derudover har vi også testet deres Ultimate Graphene Spray Wax.
Og når vi skriver heldige, så bunder det i vores store interesse for at nørde med produkter. Og netop sådan et firma er Silca. Det er svært at beskrive Silca med ét ord, måske med to, og så ville det være ’marginal gains’. Ejeren, Josh Portner, elsker at nørde med alle cykelrelaterede produkter, hvor han ser forbedringspotentiale. Men ikke blot forbedring, men ultimative forbedringer, og de deler glædeligt ud af deres viden og ikke mindst dedikerede entusiasme gennem deres podcasts og YouTube-kanal. Hermed en stor opfordring herfra til at tjekke det ud, hvis du elsker at nørde.
Chain Stripper
Vi starter med Chain Stripper’en, for det er efterhånden alment kendt, at for at smøre godt, specielt når man går over til voksbaserede produkter, så kræver det et ordentligt grundlag. Og her er en 110 procent klinisk rengjort og affedtet kæde alfa og omega. Tag blot en lille tur forbi ’Zero Friction Cycling’, som har skrevet lange artikler om emnet. Kort fortalt, kræver det et enormt arbejde for blot at få renset en ny kæde ned, som kommer præsmurt med fabrikssmørelse. Denne tykkere olie, grænsende til fedt, gør intet godt for kæden udover at holde den rustfri på butikshylden.
Der er lavet guidelines til, hvordan man med en opløser som fx mineralsk terpentin, ultralydsrenser og sprit over flere omgange sikrer, at man får en 110 procent ren kæde. Ikke kun på overfladen, men vigtigst af alt mellem rullerne. Ideen med voks er, at den skal binde sig til kædens overflade og udfylder alle mikrofordybningerne i materialet. Er overfladen ikke ren og affedtet, er et voksprodukt, firkantet sagt, ikke meget værd.
Og her kommer Silcas Chain Stripper ind i billedet som en kærkommen hjælp. Udover at være et meget mere miljøvenligt alternativ med bionedbrydelige ingredienser, så sikrer det også i én og samme proces, at kæden både renses ned og efter sigende også forbereder overfladen ift. at binde voksen.
Tro os, vi har været der. Rystet og rystet terpentinbadede kæder, ultralydrenset igen og igen. Og det virker. Men man skal bestemt ville det i jagten på ’marginal gains’. Vores erfaring er også, at det SKAL gøres med en helt ny kæde, hvilket Silca også anbefaler. Hvis først man har kontamineret fabrikssmørelsen, og den har fået lov at tiltrække ”skidt og snavs”, er det tæt på en umulig opgave at komme til bunds. Og det vil man, da det netop er dette, som giver vokssmøring de store fordele: Lavere friktion, langt mindre slitage og ikke mindst en meget renere drivlinje.
Silca beskriver, at man kan benytte denne kæderensevæske til at lægge kæden i blød i. Ingen tvivl om, at det giver langt det bedste og sikreste resultat. Men de beskriver også, at man får nedrenset kæden tilstrækkeligt ved at dryppe produktet på kæden og lade den stå i blød inden afrensning med vand og sæbe. Vi har prøvet begge metoder og kan konkludere, uden at kunne teknisk verificere det, at vi opnår et yderst effektivt og rent resultat med den sidstnævnte ”dovne” metode. Kæden bliver skinnende blank, og rullerne høres rasle på kædens pinde, som bevis på, at smøremidlet inde i kæden er blevet udrenset. Vi vil dog altid være påpasselige med denne metode, da man skal være meget OBS på, at dette yderst potente afrensningsmiddel IKKE ender tæt på cyklens lejer. Og det kan være en udfordring at kontrollere, hvor specielt yderlejet i kassetten og lejerne i pulleyhjulene er noget udsatte.
Chain Stripper skulle dog være formuleret således, at det er skabt til at nedbryde olie og fedt, men ikke voks. Ønsker du derfor at afrense en ”vokset” kæde, bør du ty til andre produkter på markedet. Men til formålet er produktet ideelt.
Super Secret Chain Lube
Dette ikke så hemmelige kædesmøremiddel er en såkaldt drypvoks. Det vil sige en opløst voks, som dryppes direkte på kæden. Tyer man igen til den anerkendte side ’Zero Friction Cycling’, ser man også, at den ligger helt med i toppen i forhold til at reducere friktion, hvilket giver en watt-besparelse men ikke mindst også en imponerende forlængelse af drivlinjens levetid. Dette opnås ikke kun ved nedsat friktion, men også fordi en korrekt vokssmurt kæde er langt renere og afviser skidt i langt højere grad end mere ”tiltrækkende” smøremidler.
På Velomore er vi store fans af alle voksprodukter. Simpelthen fordi vi elsker blanke, skinnende, rene kæder og kassetter. Og med brug af Super Secret Chain Lube er det lige præcis det, du får – kilometer efter kilometer. Så på den front er vi begejstrede. I forhold til at teste friktionen har vi ikke udstyret og må lægge vores tiltro til de få derude, som kan lave sådanne objektive tests. Og wattbesparelsen, som det viser sig, der er, tager vi bestemt med glæde. Efter at have kørt månedsvis på både gravel, hometrainer og landevej har vi ikke kunnet måle noget slid på vores kæde. Under våde forhold har den sine begrænsninger, som langt de fleste brugbare produkter, vi har stødt på gennem tiden.
Men den klarer dog opgaven ganske godt. Den hærder ikke fuldstændig hårdt, men er stadig en anelse ”klistret” 24 timer efter påføring modsat andre lignende produkter på markedet. Måske det bare er vores lommefilosofi og historik med smøring med tyk fed olie, som spiller os et puds, men vi føler, at dette medvirker til en anelse bedre modstand mod vand. I hvert fald nok til at holde kæden smurt på en god, lang, våd træningstur.
I forhold til selve påføringen skal man finde sin teknik for, at det ikke løber ud over det hele. Når man møjsommeligt har rengjort og affedtet kæden, og elsker at sidde og nærstudere sit eget spejlbillede i den blanke kæde, har vi med nogle produkter gjort det til vane at dryppe hver enkelt rulle med voks for at sikre, at voksen kommer derhen, hvor der er behov for den, men uden at ”svine”, hvor der ikke er behov. Det er sværere at styre med Super Secret Chain Lube, da den er meget letflydende, så det kræver lidt justering af teknikken. Men det er tydeligt at se, at det nærmest suges ind i kædens ruller frem for at lægge sig oven på kæden. Og det er netop voksens penetreringsevne, den roses for. Så vi er fans.
Læs også: Velomore tester SMURT
Prisen ligger i toppen, men det gør ydelsen også. Eneste reelle minus Velomore kan finde, relaterer sig ikke direkte til denne drypvoks, men mere til selve kategorien. For med denne, som alle andre drypvokse, skal du være tidligt ude og altså smøre kæden 12 – 24 timer i forvejen, så den når at tørre op og hærde. Så hører du til typen, som altid står og smører cyklen i sidste øjeblik er produktet IKKE for dig.
Info
Vurdering: 5/5.
Bedst til: De, som for alvor går i at nørde med deres kæde.
Pris: 328 kr (44 euro).
Mere info: www.silca.cc