Diverge STR
18.12.2022
https://velomore.dk/wp-content/uploads/2022/01/Velomore-logo_rund.png Nikolaj Hebsgaard

Velomore tester Specialized Diverge STR

Absurd komfortabel og utrolig alsidig er den korte måde at beskrive Specializeds nye Diverge STR, der med 30 mm vandring bagtil og plads til 47 mm dæk nok skal få dig igennem det mest udfordrende terræn. Den utrolige komfort kommer dog med en pris bogstaveligt talt.

Hver dag klikker Specialized ingeniøren Chris D’Alusio i pedalerne for at cykle til kontoret i Morgan Hill, lidt syd for San Francisco. En tur på to timer hver vej, hen over de ujævne bakker i det nordcaliforniske landskab. Efter flere års irritation over den ujævne tur til og fra arbejde, der ofte resulterede i tab af power og momentum, øm ryg og skuldre, begyndte D’Alusio at filosofere over spørgsmålet: ”Hvad hvis man kunne affjedre rytteren?”.

Det affødte Suspend the rider-projektet (STR, red.) og efter at have påvist sin teori var beskeden fra cheferne i Morgan Hill ikke til at tage fejl af: ”Make a bike with this no matter the cost!”. 5 år og 5 prototyper senere stod Specialized Diverge STR klar og flyvefærdig med konceptet ”Suspended rider”.

Future schock
Ved første øjekast kan man ikke undgå at bemærke det iøjnefaldende bag-affjedringssystem som Diverge STR er udrustet med. Delvist blotlagt ved toppen af saddelrøret, viser Specialized stolt deres nyeste innovation frem for omverdenen. Overforstærket i sådan en grad, at det formentlig bliver den sidste del der går i stykker på cyklen, ifølge Chris D’Alusio. Systemet hedder Future Shock front and rear, hvor den forreste affjedring er kendt fra den forrige Diverge og Roubaix. STR står for Suspend the rider, som groft kan oversættes til “affjedr rytteren”, et koncept hvor Specialized forsøger at isolere rytteren fra underlagets ujævnheder, ved at flytte affjedringen ned i rammen og tættere på hjulene.

Tanken bag det banebrydende system er simpel: I stedet for at cyklen afbøder stød og slag fra underlaget før de sendes videre til rytteren, skal cyklen i stedet absorbere så mange bevægelser fra underlaget som muligt, så rytteren kan præstere uden hensyn til terrænet og i teorien forblive i sin position i sadlen, og derved skabes øget stabilitet.

Chris D’Alusio og hans team har opnået netop dette via det, som nok bedst kan beskrives, som en forlænget saddelpind. Reelt er der tale om en ”frame post”, som Specialized kalder det, der løber inde i saddelrøret og er forankret nede ved krankboksen. Frame posten er i stand til at flexe inde i saddelrøret, og ved hjælp af den hydrauliske fjeder ved saddelrørsåbningen kontrolleres bevægelserne. Ifølge Specialized yder systemet 30 mm vandring. Netop pga. den megen bevægelse i Future Shock systemet, kommer alle de nye Diverge STR-modeller med en standard 27,2 mm saddelpind, da en flexibel saddelpind ellers ville bringe for meget ukontrolleret bevægelse ind i systemet.

Det hydrauliske affjedringssystem er fuldt justerbart til rytterens højde, vægt og kørestil og som D’Alusio selv formulerer det ”set it and forget it”. Det er dog muligt at låse systemet undervejs mens man kører, som man kender det fra andre affjedringstyper. Alt i alt føjer det bagerste Future Shock system 400 gram til cyklen, sammenlignet med forgængeren, og ifølge Specialized er det godt givet ud i forhold til hvad man vinder på komfort.

Udstyr
Den forreste affjedring kommer via det velkendte Future Shock 2.0, som senest fik en opdatering i 2019 med Roubaix, og som byder på 20 mm vandring via fjedermekanismen øverst i forgaflen. En skrueknap gør det let at justere systemet undervejs. Udover STR-konceptet, kalder Specialized den nye Diverge for den mest alsidige cykel hidtil. Selvom skrårøret har, hvad der kunne minde om en mild aeroudformning, er der ikke fokuseret på at optimere rammen til at skære hurtigt gennem luften.

I stedet har fokus ligget på at gøre den så alsidig som muligt, bl.a. ved at gøre plads til 700 x 47 mm dæk og samme mængde beslag til montering af tasker og flaskeholdere, som på den tidligere Diverge. Under den forreste flaskeholder findes desuden det praktiske SWAT-opbevarings rum, hvor man nemt kan pakke reservedele, slanger, værktøj eller energiprodukter. Alle tre Diverge STR-modeller kommer med 1x komponentgrupper, men med frit valg mellem SRAM’s mekaniske og trådløse setups

Køreoplevelse
Det første jeg mærker, da jeg sætter mig op på cyklen og klikker i pedalerne, er den subtile bevægelse bagtil fra Future Shock-dæmperen. Det er ikke meget man mærker til den, men nok til at følelsen umiddelbart er anderledes, omend man hurtigt vænner sig til den. Selv siger Specialized, at det gerne må føles ”weird” men på en god måde. Med systemet låst føles Diverge STR mest som en landevejscykel med meget brede dæk. Man mærker ikke meget til Future Shock ved almindelig kørsel på asfalt, men et hurtigt tryk på knappen låser systemet op og pludselig behøver man ikke undvige hullerne i vejen. Det er let at række ned og låse op mens man kører, ligesom den forreste dæmper er let at justere med drejeknappen.

Fornemmelsen i skoven er helt suveræn og jeg vil nok bedst beskrive oplevelsen som værende ”flydende”. For det er følelsen af at flyde gennem skoven der er den mest fremtrædende. Uanset fart på cykel, power der trædes med eller størrelsen på bump, sten og rødder, flyder man henover dem mens den bagerste Future Shock-dæmper æder alt hvad der er af ujævnheder. Ved de første 3-4 større forhindringer skal man lige vende sig til sadlen der bevæger sig bagud, men modsat landevej, hvor man godt kan komme til at rykke ud på saddelspidsen ved større kraftudladninger, har man mere lyst til at rykke tilbage på sadlen på Divergen.

Suspended Rider fornemmelsen er markant og den indgyder mig mod. Diverge STR var testet over to dage i Schwarzwalds kuperede terræn, og på første dagen kørte vi op ad en skrænt, som jeg aldrig ville havde turdet køre på MTB. Det skal siges, at jeg er udpræget landevejsrytter og sjældent begiver mig ud på MTB. Men på Divergen turde jeg godt give mig i kast med den stejle skrænt, som var belagt med store sten, der lignede noget fra overskudslageret til Paris-Roubaix. Presset ud i situationer hvor man føler at man teknisk er ude hvor man ikke længere kan bunde, kommer STR-systemet for alvor til sin ret.

Følelsen af at miste kontrollen over cyklen havde jeg ikke, tvært imod, var jeg i stand til at pedalere hele vejen, selv når rødder og sten var i vejen, hvilket jeg bestemt ikke tror ville havde været tilfældet på nogen anden gravelcykel – eller MTB for den sags skyld – her ville jeg være kommet til kort, klikket ud og trukket op, men på Divergen var der intet som forhindrede mit tråd.

Det kræver dog en smule mental tilvænning at hoppe op på Divergen, man skal stole på cyklen fra start og blive i sadlen, selv de steder hvor man på andre cykler ville være nødt til at rejse sig på de grovere sektioner, for at få det optimale ud af Future Shock-systemet. Omvendt, når man først har omstillet sig, er der ingen grænser for hvad man opsøger af terræn eller ujævnheder og for mange vil det betyde, at det tekniske element med at køre i ujævnt terræn fjernes og man blot skal koncentrere sig om at træde i pedalerne og nyde terrænet. Det forudsætter dog at man har ramt justeringen af Future Shock systemet lige i røven.

På samme tur oplevede jeg andre som havde en mere ujævn tur, og har man fornemmelsen af at cyklen føles ”weird” på en dårlig måde når man bestiger den, kan det være et tegn på at den skal reguleres i affjedringen, mere end hvad man lige kan on the fly. For at imødekomme alles behov, kommer cyklen med hele to saddelpinde, med hver deres stivhed.

Facit
Specialized Diverge STR er en utrolig komfortabel og virkelig sjov cykel at køre. Standarden for komfort bliver taget til det næste niveau med Future Shock-systemet, som er en regulær genistreg. Man fyldes med selvtillid og køreglæde som rytter, da cyklen eliminerer det tekniske aspekt af at køre i ujævnt terræn, over store sten og rødder.

Læs også: Video: Første tur på ny gigantbakke i Vejle

Men alt har sin pris og med et pris- skilt på 59.000 kroner for Expert, og svimlende 118.000 kroner for S-Works (og derved den dyreste cykel i hele Specializeds sortiment), er der lang vej til at Suspended Riding bliver standarden blandt de danske gravelryttere. I tillæg til det, kræver cyklen at man sætter sig lidt ind i dens funktionalitet og sin egen køre stil, for at få den indstillet korrekt og derved opnå den bedste oplevelse. Men alt sammen skal vejes op imod, at Diverge STR nok er den sjoveste og med garanti den mest komfortable cykel, du kan købe lige nu.

Specs på den testede cykel
Ramme: Diverge Future Shock 2.0 
Gaffel: Specialized Future Shock 2.0 
Bremser: SRAM Rival eTAP AXS 
Dæk: Tracer Pro 42 mm
Hjul: Roval Terra
Kranksæt: SRAM Rival eTAP AXS 40t 
Kassette: SRAM NX Eagle 12sp 11-50t 
Styr: Specialized Adventure Gear Hover 
Frempind: Specialized Future Stem 
Sadel: Specialized Power Expert 
Sadelpind: Specialized S-Works Carbon 
Farve: Harvest Gold
Størrelser: 49, 52, 54, 56, 58
Pris: 59.000 koner.