25.10.2022
https://velomore.dk/wp-content/uploads/2024/05/hebby-scaled.jpg Nikolaj Hebsgaard

Velomore tester Unit 1 Faro

En futuristisk pendlerhjelm der leder tankerne hen på en Star Wars figur. Men det spacey udseende dækker over en højteknologisk og sikker hjelm.

En cykelhjelm til pendling er ikke længere “bare” en cykelhjelm. Sikkerhed er nøgleordet og fokus ligger især på sikkerhed via øget synlighed. Den tendens følger Unit 1 Faro, som er en oplagt hjelm til cykelturen til og fra arbejde, skole eller caféen, særligt i disse mørke måneder.

Hjelmen er i et klassisk og neutralt design, med indbygget LED-lys både for og bag. Unit 1 har tilmed taget det indbyggede lys til det næste niveau og udrustet Faro med blinklys – eller i hvert fald indikator lys, som kan vise hvilken retning du vil dreje i til de bagved kørende.

Faro fås i 4 forskellige farver og er man ikke til en klassisk sort hjelm, kan man også matche sin cykel men en lys grå, blå eller grøn hjelm. Udseendet er ret klassisk for urbane hjelme og minder mest af alt om en robust ridehjelm, hvad angår udseende, men med de indbyggede LED-lys får hjelmen et futuristisk Star Wars-agtigt look.

Hjelmens ydre lag er belagt med ABS (Acrylonitrile Butadiene Styrene) som beskytter hjelmen mod hverdagens bump og stød. Samme materiale benyttes til børnehjelme, for at give dem lidt ekstra at stå imod med. For og bag har hjelmen en stribe af LED-lys, og under LED-lyset på bagsiden, sidder endnu et lyspanel, hvor bl.a. blinklyset sidder. Selve panelet minder lidt om en højtaler rent æstetisk, og når man “tænder” for hjelmen lyser panelet op. Der er flere forskellige indstillingsmuligeder som man kan tilpasse via den medfølgende app – bl.a. indstilling af lysstyrke efter vejrforhold, og så kan man naturligvis se hvor meget batteri der er tilbage på hjelmen, som er genopladelig.

Via den tilhørende app kan man tilpasse det “ekstra” lys i bagpanelet, bl.a. ændre farver og lys funktion. Blinklyset aktiveres via en medfølgende knap, som let kan monteres på styret med samme elastiksnip som en Garmin Varia Radar, og mange andre cykellygter. Hjelmen kan holde batteri i op til 10 timer, mens fjernbetjeningen til blinklyset har noget længere levetid med 30 timer pr. opladning.

Sikkerhedsudstyr

Hjelmen er udstyret med MIPS, der er et system udviklet til at beskytte hjelmen mod roterende kræfter. Det sker via et lag, som ligger mellem den ydre polstring og hjelmens inderste lag. Mellemlaget har indbyggede brudlinjer, der sikrer at hjelmen krakelerer de rigtige steder, og derved absorberer de kræfter, der ellers ville have påvirket kranie og hjerne. For Unit 1 Faro’s vedkommende betyder det, at fronten har horisontale brudlinjer, mens siderne har vertikale brudlinjer.

Foruden MIPS, har hjelmen et indbygget accelerometer, der gør den i stand til at registrere styrt og fald. Via app’en kan man opsætte en automatisk funktion, der sender en sms med SOS og lokalitet til en selvvalgt pårørende, hvis man ikke reagerer indenfor et vis tidsrum. Samme system kendes eksempelvis fra Specializeds ANGI.

Som en ekstra fin detalje, har Unit 1 designet hjelmen så tilpas stor, at det nærmest er umuligt at have hjelmen siddende for højt på panden, som desværre er en tendens mange cykelpendlere har. Det understøttes af stropperne, som sidder højt og med masser af plads omkring ørerne. Spændet under hagen sikrer, at det er noget nær umuligt at have hjelmen siddende forkert. Selve spændet er et magnetspænde, som skal skubbes sammen, og lukke/åbne mekanismen er faktisk ret smart, omend man lige skal lure den.

På cykelstien

Det første jeg bemærker, da jeg får Unit 1 Faro i hænderne, er hvor tung hjelmen er. Med 580 gram i kampvægt, er hjelmen markant tungere end de landevejshjelme jeg er vandt til at cykle med. Det skal man lige vende sig til, men heldigvis er positionen på de fleste pendlercykler opret. Hjelmen er let at indstille så den sidder behageligt via nakkespændet

Efter en hurtig opladning er det let at indstille hjelmen til sine egne præferencer i den tilhørende app. Det tager dog lidt tid, så det kan godt betale sig at gøre i god tid, og ikke lige før man står og skal ud af døren.

På cyklen går der ikke længe før man ikke tænker over hjelmens vægt. Det kræver dog lidt tilvending at huske på blinklyset ved sving, og man slipper ikke for at stikke hånden ud til venstre eller højre. Ulempen ved blinklyset er nemlig, at det kun kan ses af bagved kørende, og spørgsmålet er, om bilister registrerer et blinklys bag på en hjelm. Flere bilister igennem Aalborg lod i hvert fald til at over se det, eller også var deres dytten og gestikuleren en form for hyldest…

Hjelmen kommer for alvor til sin ret i mørket. Særligt når man bevæger sig igennem en storby som Aalborg på to hjul. Den ekstra synlighed virker og bilister der skal svinge til højre lader til at være ekstra opmærksom på mig, selv kl. 17:00 på en regnvåd torsdag, hvor alle bare gerne vil hurtigt hjem.

Hjelmens to ventilationshuller på toppen kommer dog til kort når man begynder at begive sig op ad bakke. Skal man igennem en by som Aalborg, eller måske Aarhus, hvor der er relativt kuperet, kan hjelmen hurtigt blive varm når det hår opad. På flad vej er ventilationen af knolden dog passende.

Prisen for en high tech pendlerhjelm lander lige omkring 1500 kroner, hvilket jeg ikke synes er galt. Det er fint på linje med mange andre cykelhjelme og når man tænker på det indbyggede sikkerhedsudstyr, er det en fair pris.

Facit

Alt i alt er Unit 1 Faro en god pendlerhjelm. Hjelmen sørger om noget for at gøre opmærksom på en, særligt i mørke, og med de indbyggede sikkerhedssystemer er man bedre stillet, hvis en bilist af uransagelig årsager skulle overse dig når du kommer susende med alle lys tændt. Det indbyggede blinklys er umiddelbart en god ide, men jeg må ærligt indrømme at jeg ikke har benyttet mig så meget af det og spørgsmålet er, om man vil få brugt de mange andre konfigurationsmuligheder der er. Alt i alt får hjelmen en god vurdering og eneste minusser er den relativt korte batterilevetid, samt den relativt høje vægt, som begge kræver en del tilvænning. Man skal i hvert fald huske at få ladt sin hjelm 1 gang om ugen

Info

Vurdering: 4/5
Bedst til: Pendlerture igennem byen i mørke.
Vægt: 580 gram
Størrelser: S-L.
Farver: Sort, stingray (grå), maverick (lys blå) og juniper (avocado grøn).
Pris: 1500 kr.
Mere info: www.unit1gear.com