Wahoo KICKR ROLLR
22.09.2022
https://velomore.dk/wp-content/uploads/2024/08/Hebsgaar_gravel_Roar-Paaske-Fotografi-2-2.jpg Nikolaj Hebsgaard

Velomore tester Wahoo KICKR ROLLR

Wahoo’s seneste skud på stammen af hjemmetrænere lukker hullet mellem den klassiske rulletræner og den moderne smarttrainer. 

Som en ivrig Zwifter tilbringer jeg mange timer i selskab med min loyale Wahoo KICKR 5, men flere timer i sadlen på en statisk hjemmetræner kan både mærkes på formen – og alle de forkerte steder på kroppen. Det var derfor med stor interesse da fragtmanden bankede på døren med den nye Wahoo ROLLR til test.

Selv beskriver Wahoo ROLLR som en smarttrainer i deres pressemateriale, men den er nærmere en semi-smart semi-rulle. Forhjulet holdes nemlig fast af en smart Safety Tire Gripper mens det kun er baghjulet som kører på en rulle. Samtidig skal ROLLR’en forbindes til cyklens wattmåler for at kunne give samme smarte funktioner som en klassisk smarttrainer. 

Med et 4,7 kg tungt svinghjul og en samlet vægt på 22 kg, tør jeg ikke gisne om hvordan fragtmanden har fået bakset den overraskende store pakke op på 1. sal.

Ud af kassen er ROLLR’en simpel at sætte op. Den kommer i to dele, forenden med forhjulsholderen og bagenden med svinghjul og ruller. De to dele skal blot samles, hvilket gøres nemt ved at skubbe dem sammen og spænde efter med to små skruer. Når det er gjort, tager det lige knap et halvt minut at finjustere længden mellem for- og bagenden, så både for- og baghjul støtter lige meget på deres respektive kontaktpunkter.

Og så er man faktisk klar til at køre. Fordelen med rulle-bagenden er at man slipper for at tage sit baghjul af og bekymre sig om quick-releases, skivebremser eller kassette kompatibilitet, mens det bogstaveligt talt kun tager 10 sekunder at sætte cyklen fast i forhjulsholderen.

I brug
ROLLR’en søger automatisk efter nærmeste wattmåler, men via Wahoos app kan man selv vælge hvilken enhed der skal forbindes og der kan parres via Bluetooth eller ANT+. Parring med tredjepartner apps foregår også let og , i mit tilfælde var det med Zwift. 

Fra man begynder at træde til avateren i Zwift reagerer er der et lille delay på et par sekunder, men herefter opleves ROLLR’en som værende relativt hurtig og præcis i sine reaktioner. Roadfeel bliver aldrig det samme på en inde træner, men Wahoo ROLLR kommer meget tæt på den ”autentiske” oplevelse. Baghjulets fri bevægelighed og en minimal sidevers bevægelse fra forhjulet, der flexer let i holderen, giver en behagelig og dynamisk køreoplevelse.

Rullen reagerer hurtigt i simuleringen af Watopias kuperede terræn og man føler ikke at man er ”bagude” på procenter når det begynder at gå opad eller man rammer en nedkørsel. Eneste minus jeg oplevede i testperioden, var ved sprints, hvor rulleren bouncer de første par sekunder efter man har sat sig igen. En ting der desværre er svær at undgå med rullere.

Wheels-on funktionen med rullen gør desværre også, at ROLLR’en giver markant mere lyd fra sig end direct drive trainere. I en gennemsnitlig lejlighed er det ikke optimalt og blev da også straks påtalt af min kæreste, der nyder KICKR’ens afdæmpede summen.

Læs også: Wahoo overtager RGT og sætter sig på indoor tronen

Støjniveauet er selvfølgelig en afmåling af behov i forhold til benyttelse. Er man flere i husstanden som deles om den samme trainer, eller har man brug for at skifte cykel regelmæssigt, er ROLLR et godt valg. Særligt hvis man er en klub eller forening som satser på e-cykling og søger et mere økonomisk og let anvendeligt setup, eller som har behov for stationær opvarmning ude til cykelløb.

Wahoo KICKR ROLLR kommer i samme høje kvalitet som man efterhånden forventer fra Wahoo og eneste ønske om forbedring ved fremtidige modeller, er muligheden for at fjerne forhjulsstøtten for en total rulletræner oplevelse. Men den er god at have da kørsel på ruller virkelig sætter store krav til balance.

Derudover kommer dilemmaet med indbygget wattkilde. Er man relativ ny i cykelsporten eller e-cykling og endnu ikke har investeret i en wattmåler, er det klart et minus at Wahoo ROLLR ikke kommer med indbygget wattkilde. Ruller og præcist wattmåling er dog en nød som ingen producent endnu har formået at knække og tiden vil vise om Wahoo i fremtiden kan producere en pålidelig wattkilde i deres ruller, som ligger indenfor KICKR’ens +/- 1%.

Facit
Wahoo KICKR ROLLR er et spændende alternativ til den klassiske smarttrainer og dynamikken i cyklen kommer især til sin ret på længere ture indendørs. Hvis man som jeg, ikke er bange for at slå 3-4 timer ihjel i sin foretrukne platform i løbet af vinterhalvåret, er en investering i ROLLR bestemt værd at overveje som supplement til smarttraineren, hvis altså man, eller nok snarere ens omgivelser, kan leve med det ekstra støjniveau. 

Læs også: Wahoo Elemnt Rival

Er man til gengæld en husstand eller klub hvor flere deles om enheden, er den et mere praktisk valg end en direct-drive trainer – både i klubhuset og til opvarmning ude til løb. 

Vurdering
Kompatibilitet: Bluetooth og ANT+
Vægt: 22 kg
Pris: 5999 kr
Info: www.wahoofitness.com
Vurdering: 4 ud af 5