24.04.2024
https://velomore.dk/wp-content/uploads/2022/01/Velomore-logo_rund.png Kristian Venø

8 tips til at komme i gang med gravelcykling

Er du ny på grusvejene, så er der uden tvivl ideer at hente i Velomores’s gravelekspert Kristian Venøs 8 råd.

At høre gruset under min gravelcykel, er en af mine favorit lyde når jeg er ude at cykle. Jeg er på jagt efter nye grus-, mark- eller skovveje for at tilfredsstille min passion efter frihed og eventyr. For mig er det nemt at forelske mig i den følelse jeg oplever på min gravecykel. Omdrejningspunktet for gravelcykling er at komme væk fra asfaltvejene og udforske nye muligheder i et terræn, som kan tiltale både landevejs-, cross- og MTB cyklisten. Her får du et par tips til at komme i gang med gravelcykling.

1. Cyklen
Mens deciderede gravelcykler bliver mere og mere almindelige, er det fantastiske ved gravel, at du ikke nødvendigvis skal ud og investere i en ny cykel. Du kan bruge næsten enhver form for cykel – uanset om det er en MTB-, cross- eller en landevejscykel. Det eneste det kræver er, at du kan sætte minimum ca. 33 mm dæk på cyklen. På 33 mm dæk kan du sagtens køre på mange af de gode grusveje som du finder overalt i Danmark.

Opfordringen er – kør på hvad du har….
På mere krævende underlag, hvor gruset bliver mere løst eller på de mindre skov- og markveje, anbefales 37mm dæk som minimum. Har du besluttet dig for at gå ”all in” på gravel, findes mange specifikke gravelcykler, der kan tage op til 50 mm dæk. Med en gravelcykel med plads til 37 – 50 mm dæk kan du komme rundt i alt slags terræn.

2. Dæk
Når du giver dig i kast med gravelcykling, er et af de første og vigtigste områder at kaste din kærlighed på at vælge de rigtige dæk, i forhold til det terræn du ønsker at ”besejre”. Her vil 40 mm dæk være et godt udgangspunkt, men der er ikke et entydigt svar på, hvilken bredde der er den rigtige, men en tommelfingerregel er, at jo længere dine gravel ture er, desto bredere dæk. Dog vil jeg sige, at alt over 50 mm ikke giver den store effekt og koster for meget energi at drive frem.

3. Pedaler og sko
Når du bevæger dig ud i gravel-terræn, vil du med sikkerhed komme til at stå af cyklen og få sand, grus og mudder ind i dine klamper, der gør det umuligt at ”klikke i” landevejspedalerne. Derfor vil det være en god ide at anvende pedaler og klamper, som findes i MTB segmentet.

Og har du et par cykelsko hvorpå der kan monteres MTB klamper kan de sagtens bruges. Ønsker du specifikke gravelsko findes der mange muligheder, som er kendetegnende ved at være mere lette og stive end de fleste MTB sko.

4. Styret
For at have mere kontrol over cyklen i sving og på det løse underlag, er det blevet normalt at have et særlige styr på sin gravelcykel. Det, som er unikt for et gravelstyr er dets ”flare”, som er det begreb, der adskiller et gravelstyr fra et traditionelt styr på en racercykel.

Teknisk set er ”flare” den vinkel, hvor bunden af styrets bøjle er designet til at pege udad i forhold til toppen af styret. Dette særlige design giver en øget sikkerhed og kontrol over din cykel, når du kører på de mange forskellige underlag.

5. Navigation
Cykelcomputer med kort- og navigationsfunktioner, eller en smartphone er næsten et ”must”, når du bevæger dig ud i ukendt terræn. Med en navigationsenhed kan du roligt køre ud i ukendte områder, og være tryg ved at finde hjem igen. At planlægge en rute hjemmefra ved at anvende diverse internet platforme som f.eks. Strava, Ride With GPS eller Komoot, giver en ekstra dimension til din gravel-oplevelse.

Det er altid spændende at se, om din planlagte rute svarer til din forventninger til virkelighed. En opfordring er også, at en gang imellem er det faktisk berigende at lægge cykelcomputeren i baglommen og bare køre ud i det blå og improvisere en rute du ikke ved hvor ender. 

Læs også: Velomore tester Cannondale Topstone

6. Bered dig på det værste
Det lyder måske lidt drastisk, med du vil med sikkerhed opleve punkteringer, en knækket kæde eller et knækket eger. En grundig kontrol af gravelcyklen er derfor vigtig inden du kører ud i terrænet. Husk også grej til at udbedre diverse defekter, herunder en god multitool, som kan hjælpe dig i en snæver vending.

Husk, at du forventelig vil befinde dig længere væk fra hjælp når uheldet er ude, end hvis du kører på landevejene. Så være beredt på det meste. Har du mulighed for at dele din position via cykelcomputeren eller din smartphone med dine nærmeste, vil det give dig og dine kære en større tryghed når du ”eksperimenterer” og tager på en gravel ekspedition.

Læs også: Velomore testet graveltøj fra SCOTT

7. Alt tager længere tid 
For os dødelige motionscyklister vil 100 km på grusvejene opleves mere belastende end 100 km på landevejen! I de fleste tilfælde vil en graveltur kræve mere energi end på landevejen, så sørg for at tilpasse din rute til din fysiske form, tage ekstra energi med, og sørg for at tilpasse din påklædning til vejrliget i det tilfælde, at du kommer til at opholde dig udenfor i længere tid end planlagt.

8. Mød op og lær af andre
Gravelfolket er flinke og rummelige mennesker, som altid er klar til at hjælpe, hvis du er novice udi gravelcykling. Et kendetegn, der går igen hos gravelfolkene og ved gravelarrangementer er, at de er mindre konkurrenceprægede og der er plads til alle. ”Social-rides” er meget udbredt og karakteriseret ved, at der er plads til alle og påklædning og grej er af mindre betydning. Det er passionen og fællesskabet, som kommer i første række.